F
MathiasS MathiasS skrev:
Spontant: Tycker det låter som mycket ståhej och jobb för att ha en ovanmark i huset. Om du däremot gräver ner poolen så du faktiskt kan utnyttja utrymmet i huset, då blir det ju ett "riktigt" poolhus som skulle kunna användas året om....
Håller med, lägga allt det jobbet för en ovanmarkbalja är meningslöst. Nersänkt och sen möjlighet till ett riktigt golv över så rummet kan användas till nåt annat om det behövs.
 
A ajn82 skrev:
Spännande, hade velat göra något liknande i framtiden, har du någon byggtråd?
Kör du klinkers eftersom det inte finns någon frostrisk, eller är det vanlig linerpool?
Ingen byggtråd just nu. Håller på med hålet och stötte på berg...

Det blir en linerpool då det inte kommer att vara uppvärmt på vintern med alla glaspartier.
 
F fsn skrev:
Håller med, lägga allt det jobbet för en ovanmarkbalja är meningslöst. Nersänkt och sen möjlighet till ett riktigt golv över så rummet kan användas till nåt annat om det behövs.
Meningslöst beror väl på vad man har behov av? Jag har knappt 11000 kvm att husera på, ca 350 kvm yta i våra hus, altan finns redan, men pool saknas och jag kommer inte lägga 100'+ på bara poolen...
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Meningslöst beror väl på vad man har behov av? Jag har knappt 11000 kvm att husera på, ca 350 kvm yta i våra hus, altan finns redan, men pool saknas och jag kommer inte lägga 100'+ på bara poolen...
Vad tror du huset ovan poolen kostar?
Nej lägg pengarna på poolen istället för något hus som inte gör någon nytta ovanpå.
 
MrJay
Vi har själva i planeringsstadiet av vårt nybygge planerat att bygga ett attefallshus med stora skjutbara glaspartier ovanför en gjuten pool i syfte att kunna nyttja poolen året runt. Efter att ha mätt och mycket fram och tillbaka gav vi upp den idén då ett attefallshus på 25/30kvm inte räcker till i vårt fall eftersom vi vill ha en stor pool och det blir knappt något utrymme kvar på sidorna mellan poolens kant och glasväggarna. Funkar säkert för äldre par som är ute efter en mindre pool/spa eller mindre familj utan höga krav dock ;)
 
MrJay MrJay skrev:
Vi har själva i planeringsstadiet av vårt nybygge planerat att bygga ett attefallshus med stora skjutbara glaspartier ovanför en gjuten pool i syfte att kunna nyttja poolen året runt. Efter att ha mätt och mycket fram och tillbaka gav vi upp den idén då ett attefallshus på 25/30kvm inte räcker till i vårt fall eftersom vi vill ha en stor pool och det blir knappt något utrymme kvar på sidorna mellan poolens kant och glasväggarna. Funkar säkert för äldre par som är ute efter en mindre pool/spa eller mindre familj utan höga krav dock ;)
Hur stor pool ville ni försöka få in? En pool ovan mark kräver väl lite mer utrymme gissar jag, med eventuella stöttor utvändigt och sånt...
 
Vad sägs om att ha halva poolen inne och halva ute då?
 
MrJay
N Nikoneer skrev:
Hur stor pool ville ni försöka få in? En pool ovan mark kräver väl lite mer utrymme gissar jag, med eventuella stöttor utvändigt och sånt...
Vi gick andra vägen och kollade hur stor pool vi kunde få in på en sådan yta och var inte nöjda med vad man kunde få in.
 
Kan du inte göra större än ett Attefall? Söka vanligt bygglov osv.
 
Vi ska också göra samma sak fast nedsänkt men har än så länge bara schaktat för poolen. Tänker en ganska liten pool, max 5×2,5 m och så bygga ett hus ovanpå för att kunna ha den uppvärmd året runt. Har inga detaljlösningar klara än så får nog bli en byggtråd snart för att få lite tips.
 
  • Gilla
Hella2 och 2 till
  • Laddar…
2,5 är väldigt smalt för lek, om det ingick i planen....
 
Har en standard 8x4, känns liten för att simma men stor för lek, kanske ändras när barnen blir större. Men mitt tips skulle vara att gå på 4x4 istället och inte tro att man kan motionssimma.
 
A ajn82 skrev:
Har en standard 8x4, känns liten för att simma men stor för lek, kanske ändras när barnen blir större. Men mitt tips skulle vara att gå på 4x4 istället och inte tro att man kan motionssimma.
Bra synpunkt på storlek där. Vi har inga ambitioner att motionssimma, mer lek och avkoppling. Jag och hustrun "provbadade" några olika pooler på ett spa nyligen, och 4x4/3x5/rund 4,5 kändes förvånansvärt stort ändå...
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Kan du inte göra större än ett Attefall? Söka vanligt bygglov osv.
Mycket möjligt att man landar där till slut, många idéer börjar enkelt och spårar ur fullständigt. "När vi ändå håller på, borde vi inte också..." o.s.v.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad sägs om att ha halva poolen inne och halva ute då?
Ja, halva inne kan ju också vara ganska trevligt. ..

Om vi återvänder till poolfrågan så känns det spontant bökigare med en sån lösning än att bara bygga större. Undrar hur det skulle se ut, nog måste det vara en nedgrävd pool för att ro det där i land?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.