Hej,

Min pappas sommarstuga som han byggt själv i mitten på 70-talet har på taket takpapp med shingel som ytskikt. Takytan är cirka 150 kvadratmeter.

Nu har han dessvärre börjat få läckage då shinglet är cirka 44 år gammalt och börjar spricka lite i fogarna på vissa ställen. Detta har han tillfälligt åtgärdat med asfaltsklister men det kommer ju bara att fortgå och nya sprickor uppstå - det måste alltså fixas mer permanent som jag hävdat i ett år.

Pappa börjar dock bli till åren och tvekar inför ett stort jobb och en stor utgift. Här gäller det alltså att få till den bästa lösningen som både är billigast och lättast att göra själv. Sommarstugan är på en ö och att få hantverkare dit skulle nog bli alltför dyrt så det handlar nog om att jag och han får fixa.

Vi har bollat lite idéer och kommit fram till att det som nog skulle var minst jobb är att lägga takpanneplåt uppepå shinglet så man slipper en jobbig borttagningsprocess. Typ https://www.byggmax.se/takpanneplåt-svart-p20506 från Byggmax verkar se OK ut och är hyfsat billig, kom gärna med fler förslag.

Det står ofta att man behöver läkt för att lägga takpanneplåt men i någon tillverkares instruktion läste jag att när man lägger den ovanpå gammalt papptak behövs läkten inte - om det stämmer så minskar det ju både kostnaden och jobbet rejält. Plåten skruvas ju med farmarskruv i "dalarna" så varför ska man egentligen ha läkt - det är ju inte så att plåt behöver luftning. Synpunkter?
 
om du skruvar plåten direkt mot papp , så räcker det att en gummipackning spricker eller tar stryk så har ju vattnet en motorväg in rakt igenom taket , eftersom skruven går igenom hela taket . Därav en av anledningarna till varför man har läkt mellan papp & plåt .
 
Redigerat:
  • Gilla
WiZCoke och 1 till
  • Laddar…
Tack Pelle, precis såna svar som vi behöver för att komma fram till en bra lösning.

Då kanske det är bättre att skippa att gå över till plåt och istället lägga nytt shingel eller ännu lättare kanske med ytpapp på rulle. Då blir frågan om man MÅSTE ta bort det gamla shinglet som säkert sitter som berg - eller om man kan köra nytt direkt ovanpå.
 
Det här har diskuterats tidigare...

Jag rev ett gammalt 60år gammalt plåttak som lagts direkt på gammal papp...

Det hade fungerat bra. Spikat i topparna.
Så det kan funka.

Plåt är ett bra takmaterial, när folk får problem är det i skarvar och övergångar... jag har aldrig hört nån säga jag hade problem med läckage runt mina skruvar/spikar...

/ATW
 
Rickard.
Ett fåtal fungerande exempel betyder inte att det är en bra idé. När man väl lägger om ett tak då gör man det för att det ska hålla många många år och då måste man göra det ordentligt.

Jag tycker inte ett läkande shingeltak i slutet av sin livslängd duger som underlag men tycker inte heller du behöver riva något. På med underlagsduk, läkt och plåt så får ni ett tak som du slipper lägga om igen.

Skulle tro att det funkar att lägga ytpapp direkt på men det kommer inte bli fagert då man kommer se konturerna av shinglet igenom.
 
Inte för att vara den som är den...

Är det nån som har hört om:

Problem med plåttak kring skruvar/spik osv?
Problem pga fallerande/gammal underlagspapp?
Vid ouppvärmda byggnader vet jag ej om det behövs papp överhuvudtaget för att få en skaplig livslängd, många lador häromkring har plåttak utan papp och de verkar klara sig en stund.
...?

/ATW
 
Rickard.
Mängder med plåttak har och kommer stormskadas för att läkten ruttnar runt otäta spikar, knappast någon nyhet. Skruv på tak som är gjort helt rätt har jag inga exempel på, vilket säger mer (i min mening) att läkt är värt det än att skruvarna skulle vara magiska.

Ett plåttak med underlag som läker kan man såklart alltid skylla på plåten och på så sätt motivera att det aldrig är underlagets fel men t ex på mitt tak (~2010) brukar det lite knappt en gång per år vid snöfall och stark östlig vind från havet leta sig in snö under plåten (plegel) och då är då jag glad att min väv är tät än så länge.

Lador är ofta rejält dimensonerade och luftiga och framförallt ingen som bryr sig om det droppar kondens från dom. I mina trakter är det vanligast med begagnad takplåt på ladan och då är det vanligt med oanvända spikhål som såklart läker lite med det är inget varken ladan eller ägarna mår dåligt över.

Samma tankebana kan man såklart göra över andra liknande byggnader som exempelvis en carport om man vill.
 
Jag har en förfärlig massa farmarskruv men har inte hittat någon sprucken gummipackning.
Har en massa klockspik med blypackning och de vill gärna krypa upp.

Papp under plåten är väldigt bra, pappen tar hand om kondensvattnet som brukar bli på plåtens undersida.

Protte
 
A ArneTW skrev:
Det här har diskuterats tidigare...

Jag rev ett gammalt 60år gammalt plåttak som lagts direkt på gammal papp...

Det hade fungerat bra. Spikat i topparna.
Så det kan funka.

Plåt är ett bra takmaterial, när folk får problem är det i skarvar och övergångar... jag har aldrig hört nån säga jag hade problem med läckage runt mina skruvar/spikar...

/ATW
Jag har ett fritidshus som är byggt -72. Rövarna som byggde det la plåttaket direkt på, utan takpapp och läkt. Har sett flera skruvar som stått upp. Bytte taket förra sommaren och otroligt nog var det inga skador överhuvudtaget! Nu sover jag gott om nätterna när det äntligen är bytt med papp och läkt
 
Jag argumenterar inte för att man inte ska använda papp och strö och bärläkt.

Men om alternativet är att ha kvar ett gammalt läckande tak hade jag slängt på plåt alla dar i veckan.

Nu finns det ju underlagsduk som rullas ut lätt och det tar inte lång tid att spika lite läkt så det kanske inte finns några bra anledningar att "fuska" alltför mycket.

/ATW
 
  • Gilla
Byggahus.se
  • Laddar…
Jag förstår era argument om att man inte ska "fuska" alltför mycket och det vi vill är bara att hitta den minst arbetskrävande lösningen som också inte är alltför dyr (kan nog inte ta in hantverkare för jobbet).

Om man verkligen bör ha läkt för plåttak så väger det emot rätt mycket då det faktiskt är över 400 meter läkt som ska fraktas med båt och sedan bäras 500 m från båt till stuga. Och då har jag inte räknat med horisontella läkt också - behöver man även ha dem?

Nu börjar vi mer och mer fundera på papp eller shingel men då hänger det på att man inte behöver slita bort det befintliga shinglet som sitter limmat och spikat mot underlagspappen och det blir alldeles för mycket jobb. Det som oroar med att inte ta bort det är att det har börjat växa lite lavar på det - inte så farligt mycket så det kan väl gå att skura bort hyfsat. Den extra tyngden med att inte ta bort det gamla ska inte vara något problem - det är rejäla takstolar på normala cc.
 
Vi kommer lägga "fusk-bandtäckning", klickfals...eller vad det nu egentligen heter. Kommer inte ha läkt, utan plåten direkt på takpappen.
Kanske kan vara ett alternativ?
 
Intressant Otto, har du någon länk till där man kan läsa mer om det?
 
Har tittat lite på Mataki's Super Pintari ytpapp då den finns i brun färg (hela huset är brunt i olika nyanser, även hängrännorna är bruna).

Rullas ytpapp ut i horisontella eller lodräta våder?
 
Rickard.
Det finns ingenting i matakis sortiment med det där namnet, "självtäck" heter matakis variant. Självtäck 3 eller motsvarande skulle säkert funka jättebra på erat tak om man kan leva med det jag skrev i tidigare inlägg om att det inte kommer bli slätt.

Horisontellt utan korskarvar är det absolut bästa.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.