Vad jag förstår så ingick grunden på dom ÄH som har byggts i "min" by.
Och lika så i den Smålandsvillan som jag färdigställde övervåningen på så ingick deras Varmgrund?
 
Digital rendering av en gul villa med röd takbeklädnad och tillhörande garage om kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingår ej grund i priset, om man ens kan kalla detta grund för Villa..
 
Mikael_L
Grunden i form av betongelement ingår i Älvsbyhus, men inte entreprenaden för att sätta upp den.
Och här ska man generellt varna för att utan kontroll välja den entreprenör som ÄH-försäljaren rekommenderar, ty det har visat sig att det ganska ofta blir lite väl saltade entreprenader då. Man bör alltså själv välja entreprenör, och gärna låta även den som säljaren rekommenderar få lämna sitt anbud.
 
Garningen Garningen skrev:
Det går om ni bygger huset själv i egen regi eller tar ett av älvsbyhus billigaste 1,5plans hus.

Älvsbyhus har i dagsläget 310mm isolering i väggarna och finns som tillval isolerade innerväggar. Husen får ett riktigt skjut estetiskt med förhöjt väggliv som oxå är ett tillval. Nackdelen är grunden. Krypgrund med avfuktare.
Varför skulle man ha en avfuktare i en ny grund?
 
hilda
Vad ingår i begreppet tomt i eran fråga?
Finns avlopp?
Finns vatten?
Finns el vid tomtgräns?

Om dessa inte finns så kommer ni aldrig att klara er på 4 miljoner.

Bygger just nu hus och vi köpte en tomt utan allt. Så tänk på allt som tillkommer elanslutning, avloppslösning, borra vatten (vattenanslutning vid kommunalt), bygglov, försäkringar mm mm

Glöm inte kolla fiskarheden vettigt konsept om man vill göra lite själv med och pressa ner priset.
 
Vi tänkte bygga SMV, men där vi bor var det massa strul med att husen satt sig, och de gjöt platta under husen, samt att det blev strul mellan hustillverkare och grundsättare, hur garanti skulle lösas mm..eftersom man som köpare skriver avtal med både grundsättaren och hustillverkare, alltså INGEN helentreprenad..
 
Mikael_L
T twoody skrev:
Varför skulle man ha en avfuktare i en ny grund?
Det är SMV's koncept för att göra krypgrunden mer fuktsäker (ska vi kalla det mögelsäker kanske).

Krypgrund, som t.ex. ÄH och SMV har, kan vara en problemkonstruktion på en för krypgrund olämplig mark.

Man ska nog passa sig för krypgrund på lågt belägen f.d. åkermark t.ex. Men på lite högre belägen moränmark fungerar krypgrund som regel utomordentligt bra, vare sig med eller utan avfuktare.

Så visst håller jag med om att ett ÄH inte är lämpligt på precis vilken mark som helst.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vill bara skriva lite till om Älvsbyhus, ÄH är inte billigare för att de är sämre hus, de är billigare p.g.a den högt automatiserade och industrialiserade produktionen.
Deras koncept är att flytta så mycket som möjligt av byggarbetet till husfabriken från platsen där huset uppförs.

Kolla denna film (ca 10 minuter lång, där första och sista minuten kan skippas p.g.a oblyg reklam).
Se hur precis alla delar snabbt passas in i jiggar, allt kommer kapat i exakta längder från deras robotsågar, se hur de får isolering levererad exakt måttskuren för alla vägg, tak och golv-fack, med färdiga utskärningar för fönster och sånt, sparar tid, och blir inga glipor någonstans.
Se hur de drar rälsvagnar med 5,6 7 spikpistoler monterade så den som spikar slår i 7 st spik med en tryckning på avtryckaren (med perfekt raka rader som följd), hur den som monterar tvättställ har en färdig jigg för rätt höjd osv.
Hur man monterar VA och el rationellt i stommarna.

Faktum är att det tar inte mer än 600 timmar att bygga ett helt hus i fabriken, och sen ytterligare kanske 100 timmar ute på fält. Det är nästan hälften mot för andra hustillverkare och en tredjedel mot timmarna för ett lösvirkesbygge.

Det är detta som gör husen billigare. Samt att standarden bara är normal, ingen lyx. Det är Schneider uttag och strömbrytare och elcentral, det är Siemens vitvaror (en medium-serie) osv. Dvs helt OK material i mellansegmentet. Du hittar inga skumma polska byggartiklar osv i ÄH. Ja deras golvbrunn var dock inte Jafo eller Purus, en plattsättare jag kom i kontakt med när vi satt golvvärme och kaklade och klinkrade ett badrum i ett ÄH berättade att han fick leta ett tag innan han fick tag i en förhöjningsring. Jag undrar om det inte var en finsk golvbrunn, som jag nu minns.


Fördelen med ÄH är det lägre priset och att det hela byggts inomhus med en mycket kort exponeringstid för vädret innan takstolarna är uppe.
Nackdelen är att nästan inget går att ändra på, hela produktionen är intrimmad på att allt görs likadant, och standarden är mitt i mellan och går inte att ändra på. Detta kanske stör en del husköpare

Och risken är främst ifall man får ett dåligt bygglag som sätter ihop huset på plats. Även om det inte är speciellt mycket jobb kvar så kan bygglaget givetvis sabba en hel del.
Just detta delar dock ÄH med precis alla hustillverkarna. Även om jag misskrediterar Myresjöhus och Borohus så kan jag konstatera att det som levereras från deras husfabriker håller måttet, och det är när bygglaget pajar bygget som det går illa, och min främsta kritik mot dessa hustillverkare är att de har visat en tendens till att skita i sina kunder då, byggherren får ingen hjälp, utan bara undanflykter.



edit:
Jag har en kompis som faktiskt jobbade på ÄH-fabriken för rätt många år sen nu, men han har också berättat över hur arbetet i fabriken gick till, ÄH jobbar verkligen envist på att försöka skära bort alla onödiga minuter i produktionen. Det gör säkert de andra hustillverkarna, som tillverkar element i sina fabriker också. Men jag tror dock att ÄH är ledande där.
Dessutom har de sin(a) fabriker lokaliserade där det blir ganska lätt med arbetskraften, dvs där det inte märks av så mycket av högkonjunkturer och det finns tillgång till arbetskraft som dessutom inte slutar så lätt och snabbt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ch0klad och 4 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ta in pris på lokala företag som bygger lösvirke, samt hur mycket ni vill/kan göra själv..
Så gjorde jag trots att jag inte gjorde något själv. Det bästa jag någonsin gjort!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
T twoody skrev:
Varför skulle man ha en avfuktare i en ny grund?
För att under sommarhalvåret så är det inte ovanligt att den varma luften utomhus letar sig in i krypgrunden och möter den svala luften. Eftersom att varm luft kan bära mer fukt än kall luft så resulterar det i att den relativa fuktigheten ofta når så pass höga nivåer att mögel kan växa. Vid 75% relativ luftfuktighet finns en potentiell risk för mögel, denna risk ökar från mkt låg sannolikhet vid 75% till mkt hög vid 90% och över. För att förhindra mögelproblem så används en avfuktare som rätt inställd håller fuktigheten under 75% och därmed räddar denna riskkonstruktion. Detta är en kostnadseffektiv (läs billig) lösning som älvsbyhus tillhandhåller. Andra tillverkare har bland annat något som kallas varmgrund. Den är lufttät och välisolerad. Där finns inte samma problem.
 
Mikael_L
Jag tycker ändå att det känns aningens tveksamt att uppföra ett Älvsbyhus på en tomt för 2 mille, det blir liksom lite skevt.
Och ÄH har ju inget större anseende, trots att det inte är något dåligt hus. Men billigare = lägre anseende, så funkar det.

Men ett ÄH är nog det enda som TS har råd med att bygga om det bara finns två mille kvar för huset samt byggherrekostnader och anslutningsavgifter, och då finns det kanske inte ens pengar kvar till att ordna en gräsmatta sen.

Är byggherrekostnader och anslutningar inräknat i de två mille som tomten kostar så öppnar det sig dock lite möjlighet för lite fler husalternativ.


Har man bara tänkt bo kvar och inte flytta inom minst 10-15 år, så spelar det kanske ingen roll om det är ett Älvsbyhus som grannarna rynkar på näsan åt. :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Garningen Garningen skrev:
Andra tillverkare har bland annat något som kallas varmgrund. Den är lufttät och välisolerad.
Ahh, är det kanske varmgrund som SMV har ...

SMV har i alla fall något koncept, som ingår i alla husen (dvs ej tillval), om jag inte minns helt fel
 
SMV och ÄH är kopior! Lite snyggare panel och fler fönster för att få SMV än mer svårmöblerad, de har isolergrund/varmgrund..
 
Det går ju att bygga en krypgrund som inte kräver underhåll och driftkostnaden för konstant avfuktning. Man kan täta mot marken och använda oorganiska material bl a. Men då blir det såklart några tusenlappar dyrare och de flesta kunderna tittar kanske bara på inköpspriset och glömmer de löpande kostnaderna...
 
useless useless skrev:
Det går ju att bygga en krypgrund som inte kräver underhåll och driftkostnaden för konstant avfuktning. Man kan täta mot marken och använda oorganiska material bl a. Men då blir det såklart några tusenlappar dyrare och de flesta kunderna tittar kanske bara på inköpspriset och glömmer de löpande kostnaderna...
Då lika bra att göra en riktigt grund med golvvärme, skiljer inte många kronor, ganska samma förjobb.

Vi tvekade inte en sekund när vi bygger komplementbostad på gården, bra isolerad platta på mark..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.