Hej,

Vi mätte 4 ggr innan vi satte ner poolen men nu diffar det 3.5 cm på en sträcka av 8m. Det var lite grejer i vägen + att vissa bräder går lite in och ut. Oerhört irriterande! Förstår faktiskt inte hur det blev så snett!

Altanen blir 13m lång brevid poolen och det är egentligen bara mot huset som det kommer att synas.

Det blir dock 6-7cm snett. Det kommer att stå lite grillar, det är två dörrar mm så det finns lite som bryter av.

Det är första gången som jag lägger trall (har byggt en del annat innan).

Hur hade ni gjort?
1: lagt allt rakt mot poolen och struntat i att det blir snett mot vägggen (den är troligen inte helt rak ändå)
2: Lagt rakt mot väggen och försökt att få det rätt på vägen, det är ca 5mm per meter. Misstänker att det inte är helt lätt att göra så. Snörslå var 50cm?

Något annat alternativ (flytta på poolen är inte ett alternativ, den är fastgjuten nu...)?

/N
 
Ändra vinkeln på trallen?
10, 15, 45, 90 grader?

/ATW
 
  • Gilla
FredrikGnistan
  • Laddar…
S
Här tror jag att en eller ett par bilder från TS skulle säga mer än tusen ord
 
Kan ta några bilder ikväll. Det är dock svårt att se att det är snett när det är "så lite" på så lång sträcka.

Allt är lågt ifrån klart, tänkte börja lägga trall medans de gör klart poolen så det saknas reglar på stora delar av sträckan.

Tror jag går att limmar lite rör (sniffar lim) för att få ner pulsen :)

/N
 
S
Det är nog inte själva felmåttet som måste ses utan snarare att se en situationsbild så man förstår läget och vad du vill göra.
 
8m, 12cm trall ger ca 63 brädor
Om man lägger 6 mm spel i ena änden och 7 mm i den andra så tar man upp hela felet helt osynligt.
Så skulle jag gjort om jag fattat problemet rätt.
 
  • Gilla
Oliver Hagvall och 1 till
  • Laddar…
Byggnation av träaltan runt en 8 meter lång pool bredvid ett rött hus, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Poolen är 8m lång och altanen blir 13m. Det blir altan runt hela poolen också.
 
Man jämkar ut det med springan mellan trallbrädorna.
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
S
Ja på det viset är nog 3,5 cm lätt att svälja säger jag som byggt en altan i sommar. Du kan också längdklyva sista trallen in mot huset lite snett om det behövs - någon cm här eller där tycker iaf jag inte syns. På mitt avslut mot husvägg har jag klyvt 1,5 cm snett på 6 m, dvs sista trallen är 10 cm bred i ena ändan och 8,5 i andra. Inte en själ kan se det utan tumstock.

Jag skulle föreslå att lägga bredare trall än 12 cm som någon nämnde, snyggare enl mig med 14,5 cm på större altaner som den du ska lägga. På min närmaste bygghandel är det största trallvirket 45 x 195 mm men det är nog lite väl...
 
S fiar4387 skrev:
Ja på det viset är nog 3,5 cm lätt att svälja säger jag som byggt en altan i sommar. Du kan också längdklyva sista trallen in mot huset lite snett om det behövs - någon cm här eller där tycker iaf jag inte syns. På mitt avslut mot husvägg har jag klyvt 1,5 cm snett på 6 m, dvs sista trallen är 10 cm bred i ena ändan och 8,5 i andra. Inte en själ kan se det utan tumstock.

Jag skulle föreslå att lägga bredare trall än 12 cm som någon nämnde, snyggare enl mig med 14,5 cm på större altaner som den du ska lägga. På min närmaste bygghandel är det största trallvirket 45 x 195 mm men det är nog lite väl...

har sett att vissa nu på senare tid har börjat använda sig av dimensionen 45X... som golvtrall.. för mig är det reglar. Varför använder man sig av den tjocka dimensionen som golv? blir inte det onödigt dyrt och tungt? med en stabil stomme räcker 28x120 långt. men förstår om man vill ha bredare golv, då blir man ju begränsad av tjockleken..

angående ts problem så skulle jag klyva sista brädorna mot huset, är svårare att se det lilla mot huset än mot poolen.
 
Tack för alla svar. Det blir 145 x 28 trall.

Hur gör man rent praktiskt för att lägga till 1.5mm över en 13m lång linje? Det är ju nästan så man får ta ett bladmått och lägga till någon tiondel här och där?

Någon som har något bra tips?

/N
 
Rita upp märken med laser?
 
S
Jag tror inte du behöver den precisionen? Jag skulle dra upp några (inte för varje rad!) referenslinjer på skruvreglarna och ha koll på dem medan jag lägger trallen, och hämta hem ev ytterligare fel med längdklyvning av sista trallbrädan mot husväggen. Trallbrädorna är ju ändå lite olika breda när de kommer så att lira med 1,5 mm-mått känns lite i överkant?
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
optimum
Kanonbra med 28x145 blir kanonstabilt, men glöm inte syrafast skruv A4.
Trät rör sig och härdade skruvar går av och 28x145 har enorm kraft.
(tips jag fått här på forumet, tack)
 
A4 blir det! Nu skall jag göra det sista innan det blir dags att lägga, bla fixa lite avlopp till ett tak. Sen är det dags att sortera virke...

Jag skall prova att öka springa lite, men jag misstänker att det blr svårt att lägga så, vi får se.

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.