Hej!

Håller på att installera min första robotgräsklippare, en Gardena smart Sileno Life (750). Efter planerande och inledande sättning av begränsningsslingan kände jag att jag behövde skapa konto här och fråga!

Gräsmattan är ca 500 kvm, stenplattor på ena sidan, buskar och hög lutning (ca 30°) runt övrigt. Har lagt en ö runt växthus, pallkragar och någon buske som står ihop. Det blev en lång trång passage (ca 70 cm och 5 m lång) där jag inser att jag måste leda guideslingan. Problemet är att jag tänkt göra ytterligare en ö runt en pool ovan mark och även där blir det en trång passage (kortare dock).

Min fråga är hur viktigt det är att lägga guide vid passager. Passagen bakom växthuset måste vara så lång att det krävs. Kan det gå att strunta i guide bakom poolen och lägga så som i min fina skiss? Samt, vad kan problemen bli - fastnar där eller klipper inte där tillräckligt kanske?

Handritad skiss över trädgård med gräsmatta, avgränsningsslinga, guidekabel, pool, växthus och lutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avgränsningskabel röd, guidekabel gul.

Tacksam för hjälp!

Mvh, Viktor
 
Redigerat:
Ett område på 70 cm och 5 m långt är inget optimalt klippområde. Jag hade nog försökt att undanta det från klippning.
Annars lär det funka med din ritning.
Guidekabeln används bara vid ut- och hemgång, ej under klippfasen. Där då klipparen slumpmässigt väljer hur den kör. Den kan leta sig in överallt där den kommer in och fram.
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har en gräsplätt som är lång och smal, dock inte fullt så smal som din, och där letar sig klipparen in och ut själv oväntat ofta, trots att guide saknas. Men min är kanske 1,2 meter som smalast (dock aldrig bredare än kanske 1,5 meter), så bara för att det går bra för mig så är det nog ändå tveksamt att det funkar för dig.
Hade jag varit dig så hade jag provat. Är det för trångt för att det ska bli bra så hade jag antagligen bara låtit allt vara men inte programmerat klipparen att gå ut dit själv. Skulle den leta sig ut där av slumpen så har den ändå kabeln att ta sig tillbaka med.
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…
Tack för svaren!
Funderade också på att undanta området men frugan lyckades övertala mig att vi skulle störa oss på att gå och ta det området manuellt i framtiden.
Jag testar att köra vidare som tänkt så får vi se. Programmeringsmässigt så gör jag alltså inget (t.ex. yttäckning)? Då borde den väl börja klippa 60 cm från laddstationen och för det mesta hålla sig i det stora området? Eller ska man göra en yta av området till vänster om poolen och säga att den ska jobba mer där?
Illustration av trädgård med robotgräsklipparplanering, innehåller pool, stenplattor, laddstation och hög lutning noterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle den någon gång leta sig ut till passagen så är väl det värsta att den fastnar tills den måste ladda tänker jag och då får guiden göra sitt jobb.
 
  • Gilla
Buyuk
  • Laddar…
Snusious Snusious skrev:
Tack för svaren!
Funderade också på att undanta området men frugan lyckades övertala mig att vi skulle störa oss på att gå och ta det området manuellt i framtiden.
Jag testar att köra vidare som tänkt så får vi se. Programmeringsmässigt så gör jag alltså inget (t.ex. yttäckning)? Då borde den väl börja klippa 60 cm från laddstationen och för det mesta hålla sig i det stora området? Eller ska man göra en yta av området till vänster om poolen och säga att den ska jobba mer där?
[bild]
Skulle den någon gång leta sig ut till passagen så är väl det värsta att den fastnar tills den måste ladda tänker jag och då får guiden göra sitt jobb.
Prova först med att lägga in så att klipparen följer kabeln till området 5% av starterna eller nått. Funkar det bra så är det ju bara bra. Strular det så startar du direkt från laddstationen 100% istället.
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…
Långa och smala områden är för övrigt en av sakerna som Gardena är bättre på än Husqvarna, i alla fall på deras nyare modeller city och life. Det beror troligtvis på att klipparna är mindre och inte behöver lika brett område när dom arbetar.
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Prova först med att lägga in så att klipparen följer kabeln till området 5% av starterna eller nått. Funkar det bra så är det ju bara bra. Strular det så startar du direkt från laddstationen 100% istället.
Okej tack.
Skönt att höra om gardena också :)
 
En till fråga som jag glömde innan.
Vid 60 cm passager står det i manualen att guiden ska vara 30 cm från avgränsningen men på deras videor säger de 20 cm från vänster och 40 cm från höger. Gäller videon äldre modeller?
 
Snusious Snusious skrev:
En till fråga som jag glömde innan.
Vid 60 cm passager står det i manualen att guiden ska vara 30 cm från avgränsningen men på deras videor säger de 20 cm från vänster och 40 cm från höger. Gäller videon äldre modeller?
Gå efter det som står i manualen. Dock tror jag att 30+30 gäller även för dom äldre.
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…
Eftersom klipparen alltid går till vänster om guidekabeln (sett mot laddstationen) så är det viktigare att prioritera utrymme på den sidan. Oavsett vad manualen säger så tror jag inte att du ska centrera guiden i den smala passagen. Hur du än gör så är det nog klokt att börja med att klamra kabeln och inte gräva ner den!
Om det blir problem (70cm är smalt!) kan du inte bara lägga två rader av 35x35 betongplattor istället?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Eftersom klipparen alltid går till vänster om guidekabeln (sett mot laddstationen) så är det viktigare att prioritera utrymme på den sidan. Oavsett vad manualen säger så tror jag inte att du ska centrera guiden i den smala passagen. Hur du än gör så är det nog klokt att börja med att klamra kabeln och inte gräva ner den!
Om det blir problem (70cm är smalt!) kan du inte bara lägga två rader av 35x35 betongplattor istället?
Han ska definitivt centrera kabeln i det smala området. På vägen in så kommer den att följa kabeln exakt när den krockar in begränsningskabeln, vilket den kommer att göra ofta med tanke på hur smalt det är.
På vägen ut gäller samma sak, men där är det ännu viktigare eftersom klipparen inte har plats för att följa kabeln exakt om den inte ligger centrerad.
 
Efter tre veckors drift ville jag bara uppdatera för den intresserade. Provade på så som golfgreen tyckte (markerat som bästa svar). Har sett klipparen leta sig ut i passagerna av sig själv någon enstaka gång och den har då hittat ut av sig själv efter en stund utan problem. Har även lagt in att klipparen startar där guiden slutar (värsta passagen) 5% av starterna för att vara garanterad att där klipps. Allt har fungerat alldeles utmärkt och redan efter endast tre veckor känner vi att en robotgräsklippare var årets bästa köp!

Tack för hjälpen här!
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
Snusious Snusious skrev:
Efter tre veckors drift ville jag bara uppdatera för den intresserade. Provade på så som golfgreen tyckte (markerat som bästa svar). Har sett klipparen leta sig ut i passagerna av sig själv någon enstaka gång och den har då hittat ut av sig själv efter en stund utan problem. Har även lagt in att klipparen startar där guiden slutar (värsta passagen) 5% av starterna för att vara garanterad att där klipps. Allt har fungerat alldeles utmärkt och redan efter endast tre veckor känner vi att en robotgräsklippare var årets bästa köp!

Tack för hjälpen här!
Kul att höra att det fungerade bra! Det är också kul att få bekräftat att ens teorier stämmer i verkligheten :)
 
  • Gilla
Snusious
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.