Jag har en fundering kring ett köp av mark. Idag finns ingen bebyggelse på marken. Min tanke är att i framtiden kunna bygga ett hus att bo i.

Vad ska jag tänka på, undersöka innan jag drar igång detta projekt? Tips mottages tacksamt!
 
Ska du vara helt säkert bör du fråga den som äger marken idag om du får skicka in ett förhandsbesked för ditt bygge innan köpet. Får du ett sådant så är det inga problem att bygga. Dock måste man i förhandsbesked skicka in samma hus som man tänker bygga.
 
H huggan skrev:
Ska du vara helt säkert bör du fråga den som äger marken idag om du får skicka in ett förhandsbesked för ditt bygge innan köpet. Får du ett sådant så är det inga problem att bygga. Dock måste man i förhandsbesked skicka in samma hus som man tänker bygga.
Du behöver inte fråga markägaren, vem som helst kan begära bygglov för en tomt. Du behöver inte stå som ägare. Kan givetvis vara snyggt att fråga först dock.

Innan du ens gör det bör du kolla om det finns en detaljplan (kan enkelt hittas på nätet), samt slå en signal till kommunens bygglovsenhet och höra dig för.
 
D
Är det bara jag som tänker att priset på tomten kan ändras om det finns godkänt bygglov och om det inte finns något kontrakt.
Finns det inte möjlighet att göra ett köpkontrakt med villkoret att om inte bygglov/förhandsbesked inte godkänns så genomförs inte köpet?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det går att ordna.
 
D Daniel_82 skrev:
Är det bara jag som tänker att priset på tomten kan ändras om det finns godkänt bygglov och om det inte finns något kontrakt.
Finns det inte möjlighet att göra ett köpkontrakt med villkoret att om inte bygglov/förhandsbesked inte godkänns så genomförs inte köpet?
Det är absolut viktig fråga. Priset. Vi kollar runt lite på liknande marker men det är svårt att få sig en bra uppfattning om priset säljaren är högt eller lågt satt. Att få bygga eller ej är för många avgörande, ibland kan det vara skönt att inte behöva bygga direkt utan bara kunna ställa dit något enkelt att övernatta i. Själva tycker vi det är skönt att få "bo in oss" en stund innan man börjar på ideer och byggande.
 
D
Sedan hade jag även haft i åtanken vad värdet blir när man byggt hus. Vist så finns ju värde att bygga eget och få precis som man vill ha, men tänker så att kostnaden för tomten och huset inte är väldigt mycket högre än vad man sen kan få sålt för.
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.