Kan väl tillägga att ett garage/carport är ytterligare 50-350k beroende på hur avancerat och stort det skall vara. Även det bör man ha i åtanke när man gör budget för sitt husbygge.
 
TS verkar inte vara längre intresserad i svaren.
Med en budget på 4M och tomtköp på 2M kan han ju räkna ut själv att återstående är 2M för huset. Och det kommer väl aldrig att räcka för ett nybygge med alla kringkostnader. Han kan ju inte ens bygga Attefall om det inte finns en huvudbyggnad.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu blev ju detta väldigt konstigt.
Älvsbyhus har inte gjuten platta, elen är dragen redan i fabrik, likaså tapetseringen, och älvsbyhus har inga garage i sitt sortiment.
Det blev alltså 0 av 4 rätt här. :)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu blev ju detta väldigt konstigt.
Älvsbyhus har inte gjuten platta, elen är dragen redan i fabrik, likaså tapetseringen, och älvsbyhus har inga garage i sitt sortiment.
Det blev alltså 0 av 4 rätt här. :)
Elen är förberedd. Inte kopplad. Tillval installeras på plats. Tapetsera när det kommer i sektioner? Seriöst. Garage har dom. Plattan var till garaget. Till husen är det krypgrund.
En enkel sökning ger
https://www.alvsbyhus.se/sv/tillval...ekqrWPhCNmLVNj0z6-WVl6f3zYFG9sToaAqPVEALw_wcB
 
behövs 1.5 elr är 0.5 vindsförvaring...
 
A
Många som bygger hus glömmer helt av markarbete osv efter att huset är byggt. Jag skulle inte köpa en tomt för 2 miljoner om jag stod i den situationen med en budget på 4.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
Herman19 skrev:
Många som bygger hus glömmer helt av markarbete osv efter att huset är byggt. Jag skulle inte köpa en tomt för 2 miljoner om jag stod i den situationen med en budget på 4.
Jag skulle tro att vi snart är uppe i 100k och då är det mest material och eget arbete. Tog offert på bara jämna ut och det var 50k. Stödmur och uppfart skulle ha blivit närmare 400k för arbete.
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
2 miljoner kan man bygga mycket för i material men inte arbetskostnad. Byggde ut 30 kvm + altan. Materialet gick på 160 k. Arbetet 500 k.
För att komma ned ordentligt i pris så behöver göra det mesta själv och inneha vana och kunskaper.
Jag har en kompis som jag hjälpte lite som byggde upp hela sin villa på 145+45 själv. Han gjorde allt utom avlopp, gjutning, rör, badrum och el samt murstock själv. Ändå gick det på ca 2,1 inklusive inkomstbortfall för tjänstledighet för själva villan.
Det här var ungefär 10 år sedan och bankerna lär väl inte vara så glada längre på denna typ av lån.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Silver78 Silver78 skrev:
Elen är förberedd. Inte kopplad. Tillval installeras på plats. Tapetsera när det kommer i sektioner? Seriöst. Garage har dom. Plattan var till garaget. Till husen är det krypgrund.
En enkel sökning ger
[länk]
På älvsbyhus hemsida står det sähär:
Färdiga moduler
Älvsbyhus är ett så kallat modulhus. Det byggs i stora klossar med golv, väggar och innertak. Allt som går att göra färdigt i fabrik görs där. Exempelvis är all el och vvs installerad.

Likaså är badrum och klädvårdsrum helt klara med golvmattor, väggbeklädnader och sanitetsporslin. Det som återstår att göra när huset är på plats är målning, tapetsering och läggning av golvmattor i övriga rum.


Väggbeklädnad är klar men huset ska tapetseras efteråt ... hmmm :thinking:
För ett antal år sedan var ÄH färdigtapetserade vid leverens, det var en våd tapet som skulle sättas över husskarvarna efter montaget.


I vilket fall, du är bara ute efter att misskreditera Älvsbyhus sådär helt utan grund.
ÄH har absolut mest nöjda kunder. De tillverkar nästan hälften av alla småhus i Sverige och har oerhört lite klagomål.

Jag som läst i detta forum i 13 år nu har nästan inte alls hittat några trådar om kvalitetsbrister hos Älvsbyhus, men Myresjöhus, Borohus finns det många minnesvärda trådar om, och så tror jag det var någon fler.
Får väl kanske inte glömma Nexthouse (Och den rufflaren Thomas Mårtensson är alltid värd att nämna vid namn) och Huscompagniet, men det är väl husföretag som försvann nästan innan de ens kom igång ...
 
  • Gilla
snoddas2 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På älvsbyhus hemsida står det sähär:
Färdiga moduler
Älvsbyhus är ett så kallat modulhus. Det byggs i stora klossar med golv, väggar och innertak. Allt som går att göra färdigt i fabrik görs där. Exempelvis är all el och vvs installerad.

Likaså är badrum och klädvårdsrum helt klara med golvmattor, väggbeklädnader och sanitetsporslin. Det som återstår att göra när huset är på plats är målning, tapetsering och läggning av golvmattor i övriga rum.


Väggbeklädnad är klar men huset ska tapetseras efteråt ... hmmm :thinking:
För ett antal år sedan var ÄH färdigtapetserade vid leverens, det var en våd tapet som skulle sättas över husskarvarna efter montaget.


I vilket fall, du är bara ute efter att misskreditera Älvsbyhus sådär helt utan grund.
ÄH har absolut mest nöjda kunder. De tillverkar nästan hälften av alla småhus i Sverige och har oerhört lite klagomål.

Jag som läst i detta forum i 13 år nu har nästan inte alls hittat några trådar om kvalitetsbrister hos Älvsbyhus, men Myresjöhus, Borohus finns det många minnesvärda trådar om, och så tror jag det var någon fler.
Får väl kanske inte glömma Nexthouse (Och den rufflaren Thomas Mårtensson är alltid värd att nämna vid namn) och Huscompagniet, men det är väl husföretag som försvann nästan innan de ens kom igång ...
Inte ute efter misskreditering. Detta hus sattes upp 2010 och det kan mycket väl vara så att de har ändrat sina arbetssätt. Då kom väggar, golv etc i lösa partier. Det fanns inte heller takbörding utan man använde elefantplast. Jag vet att husägaren hade väldigt många problem med just slarvjobb. De kanske är skitbra numera. Dock har ju dåliga rykten en tendens att hänga sig kvar. Så fortsätter det ju tills motsatsen är bevisad.
 
Mikael_L
Silver78 Silver78 skrev:
Då kom väggar, golv etc i lösa partier.
OK, kom väggar för sig, golv för sig osv?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, kom väggar för sig, golv för sig osv?
När min far byggde ett Älvsbyhus 1984 kom det som klossar som sköts på plats. Det var precis som nämnt tapetserat med en våd kvar att sätta över skarven mellan blocken.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, kom väggar för sig, golv för sig osv?
Jag vet inte om det spelar roll. Men leveransen gick via båtförbindelse.
Spelar roll om vad och hur. Han hade stora problem med dom och fick bråka länge för att få rätt.
 
Mikael_L
Jo det spelar en ganska stor roll, kom väggar, golv och tak för sig så var det helt enkelt inte ett Älvsbyhus du snackar om.
Då är det någon annan husfabrikant du rackar ner på.

ÄH bygger volymer, inte element.
wide.jpg



Och de sätter ihop så gott som hela huset i sin husfabrik, under tak, under kontrollerade former.
Så här ser deras volymer ut:
20170928_075639_59ce8e3be087c370da798f12.jpg
Och visst verkar det vara tapetserat?

20170928_072305_59ce8df82a6b22abb79617f6.jpg
 
  • Gilla
helrob och 6 till
  • Laddar…
Som sagt dom allra flesta som "rackar ner" på ÖH är dom som inte har någon egen erfarenhet av ÄH. I min lilla by har det byggts 4 ÄH under dom senaste 10 åren och ingen har eller har haft nått problem.
Ska vi se det i ett lite vidare perspektiv så tror jag mig kunna säga att ÄH i alla fall inte haft mer fel i sina hus än någon annan. Nu är det ju bara min erfaren som jag lutar mig tillbaka på och den är väl omkring minst 50 villor av olika tillverkare. Jag skulle kunna rangordna husfabrikanterna efter "problem" men det låter jag vara. Men jag kan med säkerhet säga att ÄH inte skulle toppa problemlistan.
ÄH är ett bra val om man är nöjd med ett bra boende och inte har problem med vad vänkretsen kommer att tycka när man valt ett billigt hus.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Skippa Älvsbyhus/Smålandsvillan, dålig grund samt alldels för enkel standard, precis ALLT tillkommer! Inte ens betong i garaget, på hemsidan står det hus ovan mark, då tillkommer grunden! Samt köket av enklare modell, inget kakel i badrum, ingen Golvvärme i huset mm, det huset blir lika dyrt som ett ”riktigt” hus om du vill ha standard av idag..

Ta in pris på lokala företag som bygger lösvirke, samt hur mycket ni vill/kan göra själv..
 
  • Gilla
hilda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.