Bor i ett suterränghus sedan 2012
När vi/jag en gång flyttade hit så hyrde vi det och balkongen var förlängd ut från huset så att det är en rejäl veranda/balkong med carport under till bilen.
Halva verandan är överbyggd med tak, en limträbalk som ansluter mot husets tak, allt ser riktigt ordentligt och gediget ut.

Allt var inte riktigt färdigställt, men förberett för att kunna glasa in den takförsedda delen.

På Våren 2013 tror jag det var så isolerades och målades allt, färdigställning med andra ord.
Allt blev jättefint.

Jag köpte loss huset får något år sedan.
Nu efter vintern så såg jag att delar av räcket som ligger ovanpå de stående bärande reglar/stolparna som även håller hela carporten uppe börjar ruttna inifrån, tänkt inte så mkt på det, att byta brädorna till räcket hamnade på "semesterlistan" över saker att åtgärda.

Nu idag har lag slitit bort alla delar till räcket, och då upptäckt att inte heller de bärande stolparna/reglarna är gjorda med tryckt virke !!
Jag blir lite orolig, eftersom den är lite mjukt även i dessa bärande delar.
Förutom att hela carporten hålls uppe av dessa, så även t.ex. limträbalken som är ansluten mot taket, och några andra reglar som håller uppe de limträ som även ansluter mot den övre limträbalken.

Finns det något man kan göra för att träet skall kunna "ventilera ut fukten" själv under någon månad ?
vill ju verkligen stoppa fuktan så att jag slipper riva allt !!
Känns som att när man målande 2013 så var det inte torrt, så man låste inne en massa fukta bara....

Sedan får jag ju någon gång få dit ett nytt räcke mm, men hur får jag det torrt, helst utan att kapa bort en massa....
 
Bilder? (För att förstå vad problemet är / Hur konstruktionen ser ut)

Har bärande trä blivit mjukt/ruttnat så måste det i allmänhet bytas. Såvida det inte bara är en liten del i ett kraftigt dimensionerat bygge. Det måste bedömas från fall till fall. Dock, då det är ett nyare bygge så är sannolikheten att det är kraftigt överdimensionerat väldigt liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.