Bor i ett hus i ej detalplanlagt område, men inom samlad bebygelse.
Har en entre på 2*4 m i enplan men resten av huset är
2-plan. tänkte bygga upp den delen oxå.
någon som har några erfarenheter??
Jag bygger ju inte ut markplan......
 
När du förändrar fasadens utseende så krävs bygglov. ;)
 
Allt som förändrar i stort sett behöver bygglov, du behöver t.ex. bygglov om du skall sätta in ett nytt fönster... :(
 
Ok men vad är då skilnaden mellan bygglov och bygganmälan??

Detta står på norrköpings kommuns hemsida:

För fastigheter med en- och tvåbostadshus inom samlad bebyggelse kan man säga att samma krav på bygglov gäller som inom detaljplan med undantag för fasadändringar, till exempel:

omfärgning av fasad
att ta upp nya fönster eller dörrar, sätta igen de samma
att byta tak- eller fasadmaterial
Observera att om åtgärden berör bärande konstruktioner såsom väggar och takstolar krävs en bygganmälan.

 
I ej stadsplanerat område behovs inte bygglov om du skall bygga ut max 40m2 eller bygga till max 40m2 övriga ändringar går oxå bra, det enda du bohöver göra är en bygganmälan, brukar räck med att ringa till SBK och säga till att man ska bygga.
 
Tackar...
 
Vad är förresten samlad bebyggelse? Jag har frågat på min kommun. Någon sa att om man kan se tio bostadshus från sitt hus, så är det samlad, andra säger att det är så luddiga bestämelser att ingen riktigt vet. Om byggnadsnämnden inte vet, hur ska då jag kunna veta? ???
 
Diesel skrev:
Vad är förresten samlad bebyggelse? Jag har frågat på min kommun. Någon sa att om man kan se tio bostadshus från sitt hus, så är det samlad, andra säger att det är så luddiga bestämelser att ingen riktigt vet. Om byggnadsnämnden inte vet, hur ska då jag kunna veta?   ???
Ja, det är ett luddigt begrepp. De flesta kommuner har i sin översiktsplan pekat ut vilka områden som ligger inom samlad bebyggelse och inte. Har inte din kommun definierat vilka område som är samlad bebyggelse så avgörs det i varje enskilt ärende.
 
Jag tolkar samlad bebyggelse som en liten by med tio eller fler hus. Om det är åkrar eller skog mellan husen kan det väl knappast vara samlad bebyggelse.

Vi har tre åretrunt hus och två sommarstugor där jag bor och det kallar jag inte samlad bebyggelse.
Byggnadsnämden visar heler inte något större intresse för mina byggprojekt. Den senaste bygganmälan som jag skickade in slängde de i papperskorgen. Det är bara att bygga sa de. (25m2 utbygge)
 
Jag ringde och kollade ifall jag behövde bygglov för utbyggnad av en gammal ladugård (utanför detaljplanerat område).

Svaret blev att man normalt kan bygga ut ekonomibyggnader med 1/4 av bef byggyta utan bygglov.
I mitt fall var tanken att öka ytan med 100% men de tyckte inte det behövdes bygglov för det heller ::) Däremot ville de ha en bygganmälan...

Min slutsats av detta - Kolla vad som gäller i din kommun / område.
 
Jag har en tomt på Hisingen i Göteborgs Kommun som ligger utanför detaljplan och som ej har områdesbestämmelser. På frågan till statsbyggnadskontoret, om vad jag får göra och inte göra, blev svaret:
- Du får göra vad du vill så länge dina grannar (1 granne) är med på det.

Gött! Jag placerade därför husets ena sida på tomtgränsen (helt OK) och byggde ett uthus på 18m2 och satte också det på tomtgränsen. Grannen godkände naturligtvis. 4,5-metersgränsen gällde alltså inte. Gränsande mark är kommunens allmänning och får inte bebyggas. Kan ha spelat roll. Bygganmälan var det enda som krävdes för uthuset. Bygglov för huset, naturligtvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.