Hej,

Finns det något i forumet som har erfarenhet av att måla rött tegel? Vi rådfrågade den lokala färghandeln där dom menade på att man ska lägga på en fin-puts innan man målar med grundfärg och slutligen täckfärg av silikat. Måste man det/gjorde ni det?

/Samuel
 
Ingen som har någon erfarenhet?
 
Wiklund_samuel Wiklund_samuel skrev:
Ingen som har någon erfarenhet?

De din färghandlare beskriver är slamning.

Jag målade mitt hus som har mexitegel (sjukt jobbigt att måla)

Förarbetet såg ut som följande:

Stålborsta allt tegel så man fick väck allt poröst/löst

Tvätta med högtryckstvätt

Spraya på silikatbinder med pumpflaska eller va den saken nu heter(skydda dina fönster, för denna skiten etsar) kommer inte ihåg blandningen men tror jag hade 100% binder

Inför första rundan målning späddes silikat färgen ut med 50% binder

Andra rundan 100% silikatbinder.

3 år sen nu i sommar. Inget flagnande eller dylikt. Ser exakt lika fint ut som dagen efter de va färdigt :)
 
Hej

Har samma erfarenhet som ovanstående, målade ett brunt tegelhus förra året till vitt och det ser lika bra ut i år.

Christian
 
Jag har målat tegelfasad en gång, då blev jag rekommenderad av leverantören att tvätta, dammbinda och måla fasaden med silikat 2ggr. Vet ej hur det har hållt sig.
 
L Lechuza skrev:
De din färghandlare beskriver är slamning.

Jag målade mitt hus som har mexitegel (sjukt jobbigt att måla)

Förarbetet såg ut som följande:

Stålborsta allt tegel så man fick väck allt poröst/löst

Tvätta med högtryckstvätt

Spraya på silikatbinder med pumpflaska eller va den saken nu heter(skydda dina fönster, för denna skiten etsar) kommer inte ihåg blandningen men tror jag hade 100% binder

Inför första rundan målning späddes silikat färgen ut med 50% binder

Andra rundan 100% silikatbinder.

3 år sen nu i sommar. Inget flagnande eller dylikt. Ser exakt lika fint ut som dagen efter de va färdigt :)

Har du före och efter bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.