Silver78 Silver78 skrev:
Det är inget större fel på husen utan vilka de anlitar för jobbet. Det är ju tom skolungdomar som går byggnads som fått jobba. Bra med praktik men det skall aldrig någonsin ersätta yrkesutövare. Vet ett fall där det började med att gjöt sulan med 2 graders lutning och ett antal ojämnheter. Den fick göras om. Hur man lyckas med det vet jag inte. Feldragen el, tapetsering med border från fyra olika färgbad. Takplåten på garaget blåste av för de hade fäst den i för få skruvar. Nu är huset fixat men det krävdes en hel del bråk. Det är så tydligt med idén billigast anbud vinner. Bättre om man får välja mellan olika aktörer själv.
Ja och med största sannolikhet så gjordes en slutbesiktning och alla fel åtgärdades. De flesta aktörer, elektriker, snickare, målare, mattläggare etc. försöker göra ett fullgott jobb första gången då det blir kostsamt med reklamationer.

Tyvärr är alla ny i yrkena i början och alla får inte den introduktion i yrkena som ofta krävs. Sen finns det ju ett mindre antal som är direkt olämpliga. Var det plattan till garaget dem gjorde fel? Älvsbyhus erbjuder inte gjutning av platta utan den tjänsten får man upphandla själv.

Det enda jag påpekade var att de har sveriges nöjdaste kunder enl småhusbranschens NKI. Tycker dem har oförtjänt dåligt rykte idag.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Garningen Garningen skrev:
Ja och med största sannolikhet så gjordes en slutbesiktning och alla fel åtgärdades. De flesta aktörer, elektriker, snickare, målare, mattläggare etc. försöker göra ett fullgott jobb första gången då det blir kostsamt med reklamationer.

Tyvärr är alla ny i yrkena i början och alla får inte den introduktion i yrkena som ofta krävs. Sen finns det ju ett mindre antal som är direkt olämpliga. Var det plattan till garaget dem gjorde fel? Älvsbyhus erbjuder inte gjutning av platta utan den tjänsten får man upphandla själv.

Det enda jag påpekade var att de har sveriges nöjdaste kunder enl småhusbranschens NKI. Tycker dem har oförtjänt dåligt rykte idag.
Måste hålla med Garningen. Bygger man den volym som Älvsbyhus gör får man också flest klagomål.

Sedan verkar många tro att man köpt en Mercedes när man beställt och betalar för en Dacia. Det blir inte samma finish och material när det kostar hälften. Visst är det miljoner vi talar om, men det är hälften mot vad andra tar för samma typ av produkt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Bygger ni svenskt (typ Ävsbyhus) får ni tyvärr inte mycket för pengarna. Är ni beredda att kavla upp ärmarna och bygga själv och är inte rädda att kontakta inhemska och utländska grossister, alternativt ha ett utländskt husbyggfirma bygga huset (många har kontor i Sverige samt EU certifikat) så kan ni mycket väl få ett väldigt trevligt hus många betalar mycket mer för. Lycka till!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Husdrömmaren007 Husdrömmaren007 skrev:
Hej, är det möjligt att köpa en tomt för två miljoner när vi har en budget på bara 4 miljoner för hela huset? Vi är intresserade av att bygga 1,5 plans hus. Eller hur mycket kan man köpa tomt för om ens budget bara ligger på 4 miljoner? Har ni några förslag eller tips?
Det går säkert, kolla Älvsbyhus :)
 
Husdrömmaren007 Husdrömmaren007 skrev:
Hej, är det möjligt att köpa en tomt för två miljoner när vi har en budget på bara 4 miljoner för hela huset? Vi är intresserade av att bygga 1,5 plans hus. Eller hur mycket kan man köpa tomt för om ens budget bara ligger på 4 miljoner? Har ni några förslag eller tips?
Kolla upp Skidstahus! Om ni bygger med oinredd övervåning så kanske dom kan komma ner runt 2 mkr!
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
Husdrömmaren007 Husdrömmaren007 skrev:
Hej, är det möjligt att köpa en tomt för två miljoner när vi har en budget på bara 4 miljoner för hela huset? Vi är intresserade av att bygga 1,5 plans hus. Eller hur mycket kan man köpa tomt för om ens budget bara ligger på 4 miljoner? Har ni några förslag eller tips?
Väldigt lätt att glömma bort markarbeten.
Anlägga gräsmatta och plattor och buskar häck osv springer lätt upp i 2-300 000.
Vårt lösvirkeshus (Rejnäs) på 180 kvm kostade exkl tomt cirka 1,8 milj 2003. Får nog lägga på en miljon i dagens penningvärde.
Standarden är dock extremt mkt högre än Älvsbyhus som jag tycker snuddar ”hyreshusstandard”
Inget fel i det men en tomt på 2 miljoner är inte riktigt matchande till den standarden enligt min åsikt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Väldigt lätt att glömma bort markarbeten.
Anlägga gräsmatta och plattor och buskar häck osv springer lätt upp i 2-300 000.
Vårt lösvirkeshus (Rejnäs) på 180 kvm kostade exkl tomt cirka 1,8 milj 2003. Får nog lägga på en miljon i dagens penningvärde.
Standarden är dock extremt mkt högre än Älvsbyhus som jag tycker snuddar ”hyreshusstandard”
Inget fel i det men en tomt på 2 miljoner är inte riktigt matchande till den standarden enligt min åsikt.
Äsch, om man har hyfsat god ekonomi och inte har bygga-nytt-hets så kan man skynda långsamt.

Vi valde hus med oinredd övervåning. Flyttade in. Inredde övervåningen på fritiden, köpte allt kontant. Tog ca 1.5 år innan den blev klar.

Efter ett år fyllde vi gården.

Året därpå anlade vi gräsmatta. Fortfarande allt kontant.

Allt måste inte vara helt färdigt när man flyttar in. Man får prioritera :) för TS kanske just denna tomt är det viktigaste! Då får man skjuta på annat!
 
catherineb catherineb skrev:
Äsch, om man har hyfsat god ekonomi och inte har bygga-nytt-hets så kan man skynda långsamt.

Vi valde hus med oinredd övervåning. Flyttade in. Inredde övervåningen på fritiden, köpte allt kontant. Tog ca 1.5 år innan den blev klar.

Efter ett år fyllde vi gården.

Året därpå anlade vi gräsmatta. Fortfarande allt kontant.

Allt måste inte vara helt färdigt när man flyttar in. Man får prioritera :) för TS kanske just denna tomt är det viktigaste! Då får man skjuta på annat!
Så är det ju, men tror du är ganska orepresentativ om du betalar så stora utgifter kontant.
Blir man aldrig färdig med huset utan lever med allt halvfärdigt så är det risk man tappar sugen.
Men vi är som sagt var olika...
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Så är det ju, men tror du är ganska orepresentativ om du betalar så stora utgifter kontant.
Blir man aldrig färdig med huset utan lever med allt halvfärdigt så är det risk man tappar sugen.
Men vi är som sagt var olika...
Behöver ju inte vara dyrt om man kan göra grejer själv! Men det kanske inte heller hör till det normala.
 
Mikael_L
Silver78 Silver78 skrev:
Vet ett fall där det började med att gjöt sulan med 2 graders lutning och ett antal ojämnheter. Den fick göras om. Hur man lyckas med det vet jag inte. Feldragen el, tapetsering med border från fyra olika färgbad. Takplåten på garaget blåste av för de hade fäst den i för få skruvar. Nu är huset fixat men det krävdes en hel del bråk. Det är så tydligt med idén billigast anbud vinner. Bättre om man får välja mellan olika aktörer själv.
Nu blev ju detta väldigt konstigt.
Älvsbyhus har inte gjuten platta, elen är dragen redan i fabrik, likaså tapetseringen, och älvsbyhus har inga garage i sitt sortiment.
Det blev alltså 0 av 4 rätt här. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu blev ju detta väldigt konstigt.
Älvsbyhus har inte gjuten platta, elen är dragen redan i fabrik, likaså tapetseringen, och älvsbyhus har inga garage i sitt sortiment.
Det blev alltså 0 av 4 rätt här. :)
Garage har de som tillval.
 
Mikael_L
Men ang trådens ämne, Ja, jag tycker det är aningens konstigt med ett tomtpris så hälften av 4-mille-budgeten går åt där.

Jag tycker nog att tomtpriser som slukar över 1/4 av totalpriset verkar ... typ... lite fel, i alla fram tills att huset inte kan kosta mer, typ, och då snackar vi alltså om riktiga diamantlägen på tomter. Säg en tomt för 60 mille, för att den ligger på Djurgårn.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Garage har de som tillval.
OK, I stand corrected (utan att kolla upp något, jag förutsätter bara att du inte svamlar ;)).
Jag har inte någon speciell koll på ÄH sen då jag själv byggde och kollade upp alla möjliga aktörer noga. :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Husdrömmaren007 Husdrömmaren007 skrev:
Hej, är det möjligt att köpa en tomt för två miljoner när vi har en budget på bara 4 miljoner för hela huset? Vi är intresserade av att bygga 1,5 plans hus. Eller hur mycket kan man köpa tomt för om ens budget bara ligger på 4 miljoner? Har ni några förslag eller tips?
Vi bygger nu, och tomten kostade ca 2,5 mkr. Det hade nog inte varit möjligt att slutföra resten på 2 mkr utifrån alla övriga kostnader, men om kommunen du bygger i har låga avgifter och anslutning till avlopp osv också är billigt kanske du kan lyckas?

För vår del har det blivit rätt mycket dyrare än planerat, så att ha en viss marginal skulle jag rekommendera. För att ge exempel på några kostnader vi haft utöver tomt och hus:
Avgifter till kommunen för bygglov, gatukostnad, utsättning mm gick på över 150 tkr. Vatten, avlopp och el 160 tkr. Har du otur som vi hade så drar markarbetena iväg med 200 tkr utöver planerad kostnad på ungefär samma belopp. Glöm inte heller pantbrev och lagfart.

Hoppas att du ändå hittar ett sätt att lösa det!
 
  • Gilla
uribbhammar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.