Hej!

Vi har ett timmer-hus byggt ca 1900. På 40-talet putsade man fasaden, och på 80-talet tilläggsisolerade man med 90 cm mineralull utanför putsen, och satte lockpanel utan luftspalt. Putsen sitter kvar på tre av husets sidor. På söderväggen är putsen borttagen. Vi har kollat timret på ett par ställen och det ser jättebra ut.

Panelen var i väldigt dåligt skick, så vi har tagit ner den och satt dit en ny panel, med luftspalt innanför. Mellan mineralullen och luftspalten sitter vindpapp.

Nu ska vi byta ut innerväggarna i vardagsrummet. Det sitter väldigt illa åtgången masonit på insidan (dåligt spacklat, mycket hål etc, ej fuktskadat) spikat direkt i timret, med ca 1 cm tjocka reglar mellan. Vi tänkte ta ner masoniten och sätta upp renoveringsgips istället.

Frågan är om vi ska sätta dit en ångspärr eller inte? Det sitter inget där i dagsläget. Vi ska inte byta innerväggarna i fler rum, så det kommer ju isåfall bara vara ångspärr på en del av huset.

Har försökt leta svar, men hittar bara att man inte ska blanda timmer och mineralull, men det är ju redan gjort för länge sen.

Tack!
 
Johnwinroth
Hej
Sätta en ångspärr som här helt tät är nog en dålig idé.
Men finns ju ångbromsar som jag tror skulle vara bättre i ert fall.
Och det bästa skulle ju vara att låta massoniten vara kvar, finns ju ingen större andlening att ändra på något som fungerar, borde inte vara något problem att köra upp gips utanpå det.
 
Risken med din konstruktion är fukt i isoleringen. Timret kommer att förbli torrt.

En fuktspärr är hopplös att få helt tät, men kommer säkerligen att funka. Oavsett hur du gör så se till att få en konvektionstät insida.
 
Man vill ha tätare på insidan än utsidan. Men det tillkommer ju fler lager.
 
D Daniel 109 skrev:
Man vill ha tätare på insidan än utsidan. Men det tillkommer ju fler lager.
Fler lager, som i gips och tapet?
 
Ja precis.
 
  • Gilla
MarieHa
  • Laddar…
Johnwinroth
M MarieHa skrev:
Tack för snabba svar!

Fungerar masoniten som en ångbroms alltså?

Vi har redan tagit ner masoniten från en av väggarna för att dra lite el. Skulle vi kunna sätta upp vindpapp på den väggen istället? Den här vindpappen har vi på utsidan ([länk]), funkar det att ha samma på insidan?
Ja den är en del i alla lager som skapar denna efekten, jag kan inte svara på om vindpapp fungerar på samma sett

Men du vill ha ne produkt liknande detta; om det är rätt för just ditt fall kan jag inte svara på
https://www.bauhaus.se/angbroms-isocell-airstop-solid-sd-23-1-5x50m
 
Det viktigaste i ditt fall är att förhindra konvektion. Du behöver en lufttät konstruktion för det. Enklast löser man det med en vindväv eller en dyrare så kallad ”ångbroms”.

Diffusion behöver du inte oroa dig för, det är overkill i ett gammalt hus.
 
Då kör jag vindväv på den väggen där jag tagit mer masoniten, och låter masoniten sitta kvar på övriga väggar.

Tusen tack för hjälpen!
 
Här får man passa sig vilka ord man använder tydligen, så får skriva om mitt inägg, men har ni klarat er utan ångspärr sedan 80talet med nästan en meter isolering så kan jag inte tänka mig att det ska behövas nu
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Här får man passa sig vilka ord man använder tydligen, så får skriva om mitt inägg, men har ni klarat er utan ångspärr sedan 80talet med nästan en meter isolering så kan jag inte tänka mig att det ska behövas nu
90 mm isolering ska det vara såklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.