Hej!

Vi bor i ett sutteränghus från 1968 med blåbetong och platta på mark. Inga vidare förutsättningar få låga radonvärden :)

Vi har nu gjort en radonmätning och värdena var runt 500-700 på båda våningsplanen och det är totalt oacceptabelt. Om vi nu bara tänker på hur man kan lösa detta så är jag nyfiken på om ni har tips på om man skulle kunna slå 2 flugor i en smäll. Jag ska förklara...

Vi har idag en IVT bergvärmepump som installerades 2001. Alla värme i huset är vattenburen och drivs av denna pump. Kan vi på något smart sätt komplettera med mekaninsk till/från luft för att få bukt med radonproblemet?, få bättre energiförbrukning?, få bättre inomhusluft?, även om det ger andra positiva eller negativa bieffekter så är vi intresserade av att höra om dessa.

Priset för dessa åtgärder är inte av vikt och vi tänker leja ut allt jobb.

Tack på förhand.
 
Vi håller själva på att kolla hur vi skall radonsanera. Då vi har både markradon och lite från blåbetong 500 i snitt var steg ett på vår offert att radonsug eller någon sorts smalrör i plattan och sedan mekanisk frånluft.

Sista steget på offerten om ovan inte givit resultat var till/frånluft 130 000:- men det är tydligen också det mest effektiva.

Vi skall borra bergvärme i veckan och denna firma arbetar även med ventilation. De säger att det faktiskt inte är speciellt svårt att fixa själv om man är normalhändig och man då i princip kan halvera kostnaden. Denna firma sa att de skulle hjälpa till att borra hål i väggar och sedan visa hur man gör.
De har tidiagre hjälpt till att radonsanera med till/frånluft vilket tydligen gett lysande resultat.
 
Jag har precis gjort samma sak (byggt -67 med blåbetong och luftgenomsläpplig mark...) 480-550 hade jag tidigare, dosorna sitter uppe nu så jag vet inte exakt resultat ännu. Det jag kan rekommendera är att ta kontakt med en person som är utbildad i radonsaneringsåtgärder (SSI har en lista på sådana), även om du kan få bra svar här så kräver länsstyrelsen att du har ett åtgärdsförslag från en sådan person om du tänker söka radonsaneringsbidrag. Han kommer då att kunna tala om varifrån radonet till största delen kommer (marken eller huset) och om en lämplig åtgärd för ditt problem.
Sen är det väl så att en balanserad ventilation löser de flesta radonproblem ( där gasen kan ventileras ut och i den omfattningen som du beskriver). Och om jag antar att eftersom huset är byggt på 60 talet så har du ingen mekanisk ventilation idag. Detta i kombination med en bergvärmepump som inte värmer någon skorstensstock så har du med all sannolikhet för låg luftomsättning idag. (En fördubblad luftomsättning halverar radonmängden i stora drag).
M.a.o det är ingen högoddsare att tro att specialisten kommer att föreslå FT ventilation (eller FTX med värmeväxlare). Och som tidigare nämnts så behöver det inte bli så dyrt heller. Nu gjorde jag iofs allt jobb själv men jag har ett stort hus, och slutnotan hamnade på ca 35' inkl "allt", minus radonsaneringsbidrag på 15' dvs. ca 20'. Klart prisvärt!
På köpet får man bättre inomhusmiljö, lägre energiförbrukning och pollenfritt på sommaren!
Att välja enbart frånluftsventilation kanske kan vara ett alternativ om man inte har markradon, eftersom man då riskerar att suga in gasen från marken in i huset, men samtidigt så vill man ju vara energisnål och då förefaller FTX som ett bättre alternativ.

NWEN
 
NWEN, hur stort hus har du?
Är intresserad av att veta eftersom vårt hus är totalt ca 400 och jag funderar på vart det skulle landa om man installerade till/från luft själv. Vent.firman tippade kring 50-60000. Du gjorde det för ca 35 000 men som sagt hur stort är huset då?
 
Mitt hus är 360m2 (180 i varje plan) med oinredd vind där jag drog kanalerna. Jag valde efter mycket funderande att inte dra ner samma kanalsystem till källaren (enbart pga att det skulle bli komplicerat att gå igenom betongbjälklaget) Hade jag gjort det hade rör o.dyl för källaren plussat på ca 3000kr på materialkostnaden. Nu överväger jag om jag skall gå igenom bjälklaget ändå.., göra ett helt nytt system i källaren (med eget aggregat) eller om jag skall satsa på punktinsatser, typ airstar el. likn i de rummen som används mest. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu... :-/

Rören i sig är inte särsklit dyra, men alla böjar, t-kors, utsug/inblåg, justeringsspjäll osv. är det som kostar.
M.a.o skaffa en bra ritning där allt är specat.

NWEN
 
Jag hade tidigare ett blåbetonghus från 1961 med 400 Bq/m3. Troligen ingen markradon. Jag installerade en frånluftsvärmepump (IVT480) istället för den gamla oljepannan och drog ventilationskanaler samt monterade frånluftsdon i våtrum och friskluftsventiler i väggarna. Radonhalten sänktes till 160 bq/m3 och energiförbrukningen med ca 6000 kWh/år. Materialkostnaden förutom värmepumpen var ca 10 000 kr och jag gjorde jobbet själv. Radonbidraget gav 15 000 kr tillbaka. Jag kan tänka mig att du kan docka en frånluftsmodul till din bergvärmepump för en ringa kostnad. Hur mycket man sänker radonhalten beror på hur många m3 per timme man ventilerar ut. Jag tror att man ska vara försiktig med tilluft av hälsoskäl. Det finns flera undersökningar som pekar på ökade problem med allergier mm vid tilluft. Det samlas mycket skit i kanalerna. Möjligen är det bra med en balanserad ventilation om du har markradon.
 
Jag hade en person ute igår. Han gick runt med en geigermätare? och kollade väggar, tak och golv. Han trodde inte att vi hade så höga värden som vårat långtids test hade visat. Anledningen till det var att vi precis nyligen (efter testet) har bytt fönster i hela huset och har nu spaltventiler öppna på de flesta fönster.

Han trodde att vi kanske låg runt 300-400bq/m3 med dessa nya fönster med spaltventilerna öppna. Han trodde även att vi hade radon från marken.

Han berättade att det fanns ett par lösningar på detta varav den bästa var ett sk. FTX aggregat med mekanisk till/från luft med värmeåtervinning. Jag tyckte dock att denna lösning lät ganska dyr. Han ville ha 80-90.000kr ink material, montering och allt. Vi har ett s-plans hus av sutterängmodell och det lät som att det skulle vara ganska krångligt att dra alla ventialtionsrör eftersom vi har betong mellan våningsplanen m.m. Tycker ni att detta pris låter rimligt?

Det finns ju också den aspekten att ett FTX aggregat äkar på elkostnaden ganska mycket per år.

Nån som har ett FTX aggregat?, låter det mycket?
 
Det ökar inte på elkostnaden något nämnvärt, det normala är annars att man sparar ganska mycket på att återvinna värmen i ventilationsluften. Har man självdrag som du så blir förmodligen besparingen försumbar dock. Aggregatet i sig drar ca 95W...

Det låter inte mycket om man bara installerar det rätt, aggregatet står på ljudisolerande material, dukstos till kanalanslutningen, flera ljuddämpare/ljudfällor på strategiska ställen o.s.v

Enda nackdelen blir att du får extra jobb med att täta spaltventilerna i dina nya fina fönster ;)

Och du: det går alldeles utmärkt att dra ventilationskanaler på utsidan av huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.