Jag hade väl också bytt plats på badrum och duschrum.
Tänker också att två "matgrupper" känns märkligt. Jag hade i så fall hellre valt ett stort kök med mera plats för en stor matgrupp eller i annat fall ett välplanerat effektivt kök utan plats för matgrupp och haft ett seriöst matrum som inte delar utrymme med "vardagsrummet".
Vuxensovrummet räcker ju till med tanke på att klädförvaring finns i ett litet rum intill.
Barnens rum kanske räcker till om man tänker sig Allrummet som barnens "plats" ?
Entren känns trång ja, ingen plats man välkomnar och säger adjö till mer än en vän åt gången typ. Den lär dessutom bli fullbelamrad om man är en barnfamilj. Barnvagn? Kass form på arbetsrum, men har sett värre i arkitetritat hus.
Trångt badrum utan plats för grejer. Får man ens in någon slags förvaring?

Personligen är jag inte det minsta förtjust i öppna planlösningar mellan kök (primärt arbetsområde) och vardagsrum (primär avkoppling/samvaro).
Har större delen av mitt liv levt i såna hus och när man ser på TV eller umgås med vänner är det väldigt störande när andra i familjen går loss i köket (oavsett om det är barn, ungdomar, fru etc), diskar, röjer efter en middag, tömmer diskmaskinen, kör matberedare, kaffekvarnar och massa andra störande ljud.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
"Justus" är väldigt duktig användare här på byggahus.
Han är otroligt hjälpsam med allt från enklare byggen till svåra uträkningar.

Jag vet att det är många här inne som uppskattar din hjälp.(y):D
 
  • Gilla
saiter och 20 till
  • Laddar…
M
Hej!

Det som inte är med alls är saker som jag tycker är viktiga.

Det är grov entré och tvättstuga tillsammans med garaget i de fall det sitter ihop med huset.
Om man vill meka eller håller på med fritidsintressen som gör man behöver både yta och blir skitig är detta viktigt att tänka på.

Även en sån sak som en bra utgång från huset till trädgården är viktigt. Gärna från vardagsrummet men har man djur kanske man vill ha även från sovrummet.

Mina tankar, plus en stor yta som barnen kan leka på är bra att ha.
 
MyhomeGaraget skrev:
Hej!

Det som inte är med alls är saker som jag tycker är viktiga.

Det är grov entré och tvättstuga tillsammans med garaget i de fall det sitter ihop med huset.
Om man vill meka eller håller på med fritidsintressen som gör man behöver både yta och blir skitig är detta viktigt att tänka på.

Även en sån sak som en bra utgång från huset till trädgården är viktigt. Gärna från vardagsrummet men har man djur kanske man vill ha även från sovrummet.

Mina tankar, plus en stor yta som barnen kan leka på är bra att ha.
Precis, så att man håller isär det så inte groventren hamnar i tvättstugan vilket är vanligt. Det är sjukt störande med massa bös i tvättstugan när man vill få tvätten ren.

Det är också praktiskt om Altandörr och entre är samma, då slipper man leta sina tofflor ;)
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är praktiskt om groventren är i anslutning till tvättstugan så att man sliper släpa skitiga arbetskläder och träningskläder och skor genom huset.
Bara stoppa in de i maskin på en gång och skölja av stövlar och annan i den rostfria hon som finns i tvättstugan.
Jag har dessutom en extra dusch i tvättstugan som kan användas av extra skitiga små och stora människor.
Jag har aldrig lidit av att tvättkläder eller arbets/tvättbänkar i tvättstugan blir smutsiga.
 
Vi valde att få ett genomgående ljusinsläpp på bottenplan där man vid entrédörren ser genom hela huset. Huset är som ni ser 162kvm där vi försökt eliminera så mycket "dö-yta" som möjligt. Vi vill i dagsläget ha en hyfsat öppen planlösning kring kök och matplats men med möjligheten att sätta in väggar som inte hämmar ljusinsläpp i samtliga rum eller ger en instängd känsla ifall vi ändrar oss. Groventré ut mot garaget som leder in i köket för att kunna lasta av inhandlade varor e.t.c på ett enkelt sätt. Två stora sovrum för barnen på ovanvåningen med ett allrum(söderläge) med gott om plats. Badrummet har i dagsläget två dörrar men den in till stora sovrummet skall tas bort.
Arkitektonisk ritning av ett hus bottenplan med öppen planlösning, rum fördelning och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överplansritning av ett hus med öppen planlösning, två sovrum, allrum, badrum och dressrum, märkt med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
N Nilstedt skrev:
Vi valde att få ett genomgående ljusinsläpp på bottenplan där man vid entrédörren ser genom hela huset. Huset är som ni ser 162kvm där vi försökt eliminera så mycket "dö-yta" som möjligt. Vi vill i dagsläget ha en hyfsat öppen planlösning kring kök och matplats men med möjligheten att sätta in väggar som inte hämmar ljusinsläpp i samtliga rum eller ger en instängd känsla ifall vi ändrar oss. Groventré ut mot garaget som leder in i köket för att kunna lasta av inhandlade varor e.t.c på ett enkelt sätt. Två stora sovrum för barnen på ovanvåningen med ett allrum(söderläge) med gott om plats. Badrummet har i dagsläget två dörrar men den in till stora sovrummet skall tas bort.
[bild] [bild]
På det hela taget en vettig planlösning på den begränsade ytan.

Matplatsen verkar dock onödigt stor. En kortare väggstump mot vardagsrumsdelen hade kanske möjliggjort en vrå med något speciellt – läsfåtölj, skrivhörna, musikcenter.Arbetsköket verkar vara tillräckligt för att tillåta att två arbetar där utan att krocka.
Min uppfattning är att öppna planlösningar, där kök och vardagsrum alltså är utan mellanvägg, fungerar bättre än jag tidigare trodde. Os är inget större problem och umgänge medans man lagar mat fungerar. Men det är bättre att ha öppet mellan matdel och kök, gärna med några extra sittplatser.
Vardagsrum är numer väldigt öppna för att ge rymd och stort ljusinsläpp, men avsaknaden av väggar gör dem svårmöblerade, inte minst ur ljudsynpunkt.
Groventrén är väl som de brukar vara, men jag föredrar att ha tvättstugan på annan plats, gärna med textilförvaring i anslutning. Mangel och strykbord kan då vara lättare tillgängliga än vanligt. Eftervården går enklare.
Trevligt med fönstren i köket och det burspråksaktiga matrummet, men vardagsrummet har ovanligt lite fönsteryta, om än utspridd. Det ger ganska korta sammanhängande väggytor.

Övervåningen har vettig storlek på sovrummen. bra med fönster även i klädkammaren. Jag är lite allergisk mot amerikanska idéer beträffande att "master" ska ha egna kläd- och badrum i extra stort format.
Badrummet räcker till, men jag har aldrig gillat dubbla dörrar.
Det obligatoriska allrummet har jag i bästa fall sett användas som ett gemensam ungdomsrum, men vanligare som bara ytterligare ett vardagsrum. Med tanke på angränsande sovrum är användningen ändå rätt begränsad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bygg först ett fritidshus och sen använd det som fastboende. Det måste ju vara lagligt. För det går ju att köpa fritidshus och bosätta sig permanent i. Både jag och min syster har gjort så.

Slippa en massa krångel med konstiga lagar och lyckas förklara konstruktionslösningar som inte är standard lösningar som blir svår att bevisa att är lika bra eller bättre än nå standard. Kunskapen hus kommunerna är ganska dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.