Detta fenomen som ni pratar om har vi aldrig märkt på vår induktionshäll under de 1½åren vi haft den.

Då har vi ändå en "billig", (Whirlpool).
 
Har inte heller märkt något köpte våran på Ikea men det är ju helt klart annorlunda och man lär sig nog om ett tag vilka effekt lägen man ska ha vid olika tidpunkter under matlagningen, riskokning har ju blivit lite annorlunda tex.
 
Vi har också häll från Gorenje, EIT695-ORA-E, funkar hur bra som helst! Har kastruller från Jamie Oliver, Tefal, och jag tycker den är precis och jämn i nivåerna.
 
Hammer73 skrev:
Har testat med elmätare och den slår verkligen av sig.. pendlar mellan 5-6 A och 0 ...Även om vi använder gjutgärn! Så kastrullerna spelar nog ingen roll. Har nu pratat med supporten och han sa att ALLA induktionshällar är byggda så?! :S Bara att de lite dyrare pulserar snabbare :S
Fungerar alltså med samma teknik som en microvågsugn. :( Jävla Gorenje...
På våran nya elektroluxspis kan man höra hur den byter mellan på och av på alla effektlägen. Speciellt hörs detta med dåliga kastruller då dessa kan "surra" lite. Men däremot sker växlingen så pass frekvent (ca 1 gång i sekunden?) att värmen hålls stabil över tiden.

Jag antar att med 3fas menar du också 230V och inte 400V, som gamla vanliga glaskermaikspisar kopplas på men inte induktionsspisar (oftast). Fast det spelar kanske ingen roll?
 
Testa en bättre kastrull som nämndes ovan. En tjockare botten lagrar mer värme och medför en jämnare kokning.
 
Hur funkar det med att kunna välja temperatur? Jag vill kunna ställa en gryta att koka, samt tiden. Sedan ska den stå där och koka. Många hällar jag sett kan du bara ställa effekten, inte temperaturen? Någon som har en häll och använder temperaturfunktionen?
 
Jag vill hävda att det inte finns nagon häll där du kan ställa temperaturen (oavsett vanlig el, gas eller induktion). Jag kan ha fel men ser inte hur det skulle fungera tillförlitligt.
Det finns, bara för induktion?, hällar som har en extra sensor du kan sätta pa kastrullen och med detta uppna den funktionen. Kräver dock som sagt en sensor.
 
A
Ja de gamla plattorna med termostat försvann för läänge sedan
 
E Edgarsven skrev:
Hur funkar det med att kunna välja temperatur? Jag vill kunna ställa en gryta att koka, samt tiden. Sedan ska den stå där och koka. Många hällar jag sett kan du bara ställa effekten, inte temperaturen? Någon som har en häll och använder temperaturfunktionen?
Det är inte så enkelt som det först verkar. Du skriver att den skall koka och du skall ställa temperaturen. Problemet är att vattnet kokar vid samma temperatur oavsett vilken effekt du tillför. Med högre effekt bubblar det mer, men det är inte varmare. Visst skulle det vara praktiskt om plattan reglerade ner när det kokat upp. Men för att det skall fungera bra krävs som sagt en temperaturprob på kastrullen.

Min spis har en funktion där den går på full effekt under ett par minuter för att sedan sänka effekten till inställt värde. Inte riktigt vad du efterfrågar, men kanske en bit på väg. Jag har aldrig använt funktionen och kan inte yttra mig om ifall den är bra.
 
Eller så väljer du en induktionshäll med timer, inte exakt vad du frågar efter men fungerar nästan på samma sätt.
Du drar på fullt tills det kokar vilket går snabbt, justerar ned värmen lite, ställer in timern för den värmezonen på koktiden och lite senare ytterligare en nedjustering till lämplig nivå. När timertiden löpt ut stängs värmezonen av och du får en signal om att det är klart. Kör det på det mesta som ska kokas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.