D Daniel 109 skrev:
Det var inte vad mitt inlägg handlade om.
Var inte meningen att citera dig, det blev nåt skräp kvar från tidigare.
 
Den här tråden har fått mig att börja tänka efter och reflektera över sakernas tillstånd. Och det verkar råda en konsensus att det stora problemet är vid vägrenar och "allmän" mark, inte trädgårdar specifikt.

Efter att ha reflekterat över detta nu under Juli månad, ser jag hur vägrenen "sköts". När lupinen blommat ut och står som torra fröställningar i slänterna längs med vägarna och andra arter fortfarande står i full blom går vägskötarnas trimrar fram och skövlar allt i deras väg. I min enkla världsbild är det ju då inte särskilt förvånande att Lupinen inte bara klarar av detta, utan till och med gagnas, då de andra arterna inte hunnit sätta frö ännu. Nog må Lupinen vara en livskraftig art, men är inte detta att hjälpa till?

Är jag fel ute om jag tycker att dikena borde fortsätta blomma säsongen ut och låta övriga arter även dem få föröka sig till nästa år? Alternativt borde de hållas efter oftare så att lupinen aldrig hinner sätta frö, men då torskar pollinerarna likafullt, dessutom skulle det bli dyrare. Bäst vore det ju förstås om man selektivt rensade bestånd med lupiner innan frösättning, men det kräver ju kompetens att se skillnad på växter och även det kostar...:rolleyes:
 
Ytorna måste slås för att det inte ska bli sly av allt ihop. De traditionella ängarna slogs då här års, så vill man gynna de traditionella ängsväxterna är det helt rätt att slå nu. Men visst gynnar det lupinen. Man skulle behöva slå den selektivt innan den hinner börja sätta frö. Men det medför en hel del extraarbete. Dessutom måste det väl vara personal med rätt utbildning och skyltning eller buffertfordon. Dvs, det är inget man kan slänga in några sommarjobbare på. Då blir det dyrt.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har inte lusläst hela tråden men om man antar att jag nästa (för-)sommar promenerar och plockar alla lupiner längs en av vägarna här (inte väldigt många) innan eller precis när de börjar blomma, försvinner de då till året efter? Kan tänka mig att göra detta två-tre år i rad om det behövs, men om det måste göras om varje år i all framtid är det ju lönlöst.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Nja, de är ju inte ett åriga. Så de minskar nog. Men jag tror inte att de försvinner på ett par år.
 
D Daniel 109 skrev:
Ytorna måste slås för att det inte ska bli sly av allt ihop. De traditionella ängarna slogs då här års, så vill man gynna de traditionella ängsväxterna är det helt rätt att slå nu. Men visst gynnar det lupinen. Man skulle behöva slå den selektivt innan den hinner börja sätta frö. Men det medför en hel del extraarbete. Dessutom måste det väl vara personal med rätt utbildning och skyltning eller buffertfordon. Dvs, det är inget man kan slänga in några sommarjobbare på. Då blir det dyrt.
Fast om det inte ska bli sly, så räcker det väl med att slå på hösten om det ens behöver slås varje år? Jag vet om flera platser som bara slås någon gång var tredje år eller så.

Att personalen behöver utbildning kan jag förstå, men hur svårt skulle det vara att låta naturvård vara en del av den utbildningen? Det övriga du nämner blir ju ingen skillnad mot idag, behövs skyltning och säkerhet så spelar det ju ingen roll när på säsongen, eller vilka växter man rensar. Sommarjobbare vet jag inte var du fått ifrån, det skrev jag aldrig. Dock kanske det funkar i andra offentliga miljöer som parker, kyrkogårdar och allmänningar?
 
Keexet Keexet skrev:
Fast om det inte ska bli sly, så räcker det väl med att slå på hösten om det ens behöver slås varje år? Jag vet om flera platser som bara slås någon gång var tredje år eller så.

Att personalen behöver utbildning kan jag förstå, men hur svårt skulle det vara att låta naturvård vara en del av den utbildningen? Det övriga du nämner blir ju ingen skillnad mot idag, behövs skyltning och säkerhet så spelar det ju ingen roll när på säsongen, eller vilka växter man rensar. Sommarjobbare vet jag inte var du fått ifrån, det skrev jag aldrig. Dock kanske det funkar i andra offentliga miljöer som parker, kyrkogårdar och allmänningar?
En gissning till varför det inte kantslås så ofta på hösten kan vara att många aggregat sitter på jordbrukstraktorer. Dem och deras ägare har annat att göra då.
Jag har även hört att man inte får börja slå innan vissa datum (början/mitten av juni här i trakten?)
 
Nej, man vill ju slå på en tid som gynnar den inhemska floran. Men sträckor med mycket lupiner bör man nog slå tidigt i stället.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.