Vi flyttar in i hus om tre veckor och måste då ta o införskaffa oss en gräsklippare. Nu har vi dock ingen som helst erfarenhet utav hus så vi vet inte vad man egentligen behöver vad gäller gräsklippare. Så, har ni några råd för oss nybörjare?

- Är uppsamlare bra eller är det bäst att låta det klippta gräset ligga kvar?
- Är det bättre med en klippare som "hackar sönder" gräset? Drar man inte in mycket gräs i huset ifall man går in o ut?
- Hur långt klarar man sig på dom billigare gräsklipparna som finns (runt 2000kr)? Är det nån kvalitet i dom?
- Spelar egentligen klippbredden någon roll? Nåt varv extra borde väl inte vara så jobbigt att gå ifall den blir några cm smalare?
- Elektrisk gräsklippare? Fungerar dom mest för folk i lägenhet med liten trädgårdsplätt utanför?


Kan ju tillägga att tomten är 825kvm utan sluttningar.

Tack på förhand!

 /  magnus
 
Vår tomt är på drygt 700kvm och den har jag tidigare klippt med en vanlig handlippare och sedan krattat.
Lite avkopplande att kratta emmelanåt :)
Nu har jag köpt en elektrisk med uppsamlare och den fungerar alldeles utmärkt.
Köpte den på Bauhaus och tog den bredaste dom hade. Kommer tyvärr inte ihåg priset men den (motorn) var tillverkad av Elektrolux.
Vi har mycket lövträd så det sparar en himla massa tid på hösten att "suga" upp löven och hälla i säckar.

Jag tycker själv att motorklippare är överkurs på tomter runt 1000kvm.
 
Vi kör också med handjagare och har en tomt på cirka 500m2. Det tar inte lång stund att klippa och inga giftiga avgaser, buller som stör, motor som behöver service etc etc. Bara fördelar faktiskt! + bra motion och lite smått rofyllt...
 
685 kvm med elklippare - det gick det med.
Men vi bytte till en motor när den la av - med uppsamlare alt. sönderhackning - det
senare blev favoriten, allt gräs försvann ner i gräsmattan. Det kändes inte som om man
drog in mera gräs i huset - men så har vi aldrig lubbat in och ut med skorna på...
Fördelen med att hacka sönder är att du löser problematiken med var du gör av gräset -
för det blir en hel del på en sommar även på 685 kvm... , och om du inte hör till odla-i-sand-och-gräs-fantasterna, så blir det ett problem.

Det är ju inte helt enkelt med en motorklippare heller, den är tyngre. Å andra sidan klarar den mera (typ när gräset växer ifrån dig...). Service och underhåll har jag aldrig upplevt som ett problem - men jag meckade moped i min ungdom så....

Nu har vi 5000 kvm naturtomt - motorklipparen är en räddare :)
 
Vi körde i många år med en Stiga Multiclip med elmotor och sladd och vi klipper nog 1500-1800m2. Det fungerade riktigt bra men man kan klippa snabbare med en starkare (bensin) maskin. Vi har aldrig upplevt att vi får in gräsklipp i huset utan tycker att multiklippen fungerar som den ska.

Nu körde vi tyvärr sönder den förra sommaren och siktar på en åkgräsklippare denna gång. Helt enkelt för att vi vill klippa minst en och gärna två ggr i veckan och då springer timmarna iväg. För en "normalt" noggrann gräsmatta och runt 1000m2 tycker jag dock att den elektriska Stigan är jättebra.
 
Tack så mycket för svaren!

En vanlig handjagare kan jag mycket väl tänka mig är mysigt en stund men när väl vardan kommer in och gräsmattan MÅSTE klippar utan att man egentligen vill så känns det nog inte så lockande längre.

Spånar vidare på detta med elektriska gräsklippare:
- Blir det inte besvärligt med en så pass lång sladd som man måste gå o kasta över axeln eller ha liggande på gräset helt tiden?
- Låter dom mindre än en bensindriven? De decibelvärden jag sett verkar vara ytterst lägre än bensindrivna...
 
Det där med sladden är inget problem tycker jag. Man lär sig snart i vilka mönster man ska gå och en särskild knyck när man ska snärta över sladden från den ena sidan till den andra och sen kliva över den - efter ett tag tänker man inte ens på det.

Min elektriska klippare är i alla fall tystare än en motordriven. Men den är en Flymo 330 "svävare" som i o f s är smidig men jag skulle inte rekommendera den till en större tomt än min förra (370 kvm).
 
Kan bara hålla med om sladden - lägg den över axeln och dra ut den efter dig - dvs den ligger alltid på klippt område, så är det inget problem. Ljudnivån kanske inte skiljer inte så mycket - men kom ihåg att ljudnivå mäts i Decibel - och +3 dB är dubbelt så högt ljud subjektivt uppfattat (ungefär). Jag uppfattade elklipparen som betydligt tystare - det är ju en annan typ av ljud -dvs det smattrar inte som en motorklippare.

Flymo hänger nog på typ av tomt - dom glider iväg när det släntar :p
 
ang el kontra bensin så fundera på hur du har det med träd buskar och annat som sladden måste runt.

Sen kommer jag med ett annat tips. Titta på om och hur mycket kniven klipper utanför hjulbredden. Att ha en klippare som klipper smalare än den spårar är ingen höjdare, Blir mycket mera kantklippning.

Min nuvarande husqvarna är inte helt bra på detta. Stigan jag hadde tidigare var betydligt bättre. Då jag ofta klipper grovt och kraftigt gräs så blev det en utkastarklippare plus krattning för min del.
 
Elklipparen är mycket tystare än de bensindrivna. Ett par deceibels skillnad gör jättemycket.

Sladden lär man sig snabbt och att skaffa en orange skarvsladd är att rekommendera. Skall dock tilläggas att vi har väldigt öppen tomt. Har man massor av träd och buskar så är det säkert trassligare men jag tror man lär sig rätt snabbt ändå.
 
Hej!

jag kör mina 980 m2 med Bosch Rotak 34. den är lika stark som de säger i reklamen och klarar nästan ängsslåtter om man orkar dra den fram och tillbaka lite. tyst och lätt att hantera.

har gjort så att jag använder två sladdar. dels en på vinda som jag bara ställer under eluttaget först och sen en orange sladd som syns väl på en 25 m som jag drar runt på. när jag klippt klart första biten så flyttar jag bara ut vindan en bit ofch fortsätter. att dra tex 50 m sladd kors och tvärs blir väl tungt och det blir lättare att klippa sladden också.

rotaken har fått agera klippare och liten kompostkvar i 2 år nu och borde väl slipas om. funderar lite på att byta upp mig till en rotak 40 för att slippa några av vändorna

lycka till i ditt val

ps man slipper bensinångorna med elklippare
 
Jag vill tipsa om vår klippare, en bensindriven McCulloch Edition 1 för 3895:- på Bauhaus. Den har uppsamlare och mulcherfunktion och efter två säsonger är vi mycket nöjda!

Vi har drygt 1000kvm sluttande tomt med buskar och träd överallt, så handjagare, batteri eller sladd var aldrig ett alternativ för oss.

Tänk på att läsa instruktionsboken ang bensintyp och oljebyte, har läst om flera som sabbat sina gräsklippare för att de inte gjort enligt rekommendationerna.

Man blir grön om fötterna när man kör mulcher, så ett par "gräsklipparskor" är att föredra.  :)
Edit: Jag menade inte att man kan klippa barfota när jag skrev "grön om fötterna"... ::)
 
Tack för svaren!

Jag har nu bestämt mig för att det kommer bli en elgräsklippare och som det är nu så lutar det åt en Stiga Multiclip 50. Varför just den och inte t.ex. Rotak 34 från Bosch vet jag egentligen inte, fastnade för stigan när vi var och tittade på den :)

Sen angående detta att använda en sladdvinda på det sätt som likblek skrev har vi oxå pratat om då det känns tungt att släpa all sladd på en gång.

Nu är det bara några dagar kvar innan vi flyttar in på måndag (den 15:e) så med lite tur så är det snart dags att ge sig ut och provklippa :)

Tack för hjälpen!
 
Lycka till med klippningen.

Klipper lite på grannens infart (som är ganska så lång...)och brukar då ha vinda och 3 20 meters sladdar. Inte världens smidigaste, men efter ett tag så får man in lite teknik på "sladdföringen" så går det ganska så lätt.

Och vad gör man inte för sina garnnar? ;)
 
Tycker du ska titta närmare på en bensinare, och då givetvis en Klippo som totalt dominerar. ta Klippo comet tex...den kostar visserligen 6900kr men är värd varenda krona
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.