Hej!

Vi har nyligen fått bygglov på vårt lösvirkeshus och har nu efter godkänt bygglov upptäckt flera missar vår arkitekt gjort. Inga som kostar oss bygglovet (hittills) men som skapar en del merarbete för oss då vår entreprenörer utgår från våra ritningar när de gör sina.

Bland annat så stämmer inte kökspkaneringen, vasken och spisen är inte där de är planerade. Detta trots att arkitekten fått våra IKEA-ritningar på hur vårt kök skulle se ut.

Dessutom har han ritat att vi ska ha ryggåstak i vardagsrum/kök vilket vi inte upptäckte förens vår konstruktör skickade konstruktionsritningarna till oss. I ett tidigt skede diskuterade vi att ha ryggåstak men bestämde oss i slutändan för att ha gammalt hederligt tak och informerade vår arkitekt om detta - uppenbarligen förgäves.

Under tiden vi jobbade på ritningarna innan vi skickade in dem var vår arkitekt väldigt seg på att göra ändringar vi diskuterat och krävde ofta upprepade påminnelser. Han fick mig att känna mig tjatig som konstant fick påpeka saker han missat att ändra, i slutändan fick detta mig att tro att det kanske inte var så noga med sånt. Fel hade jag.

Jag undrar nu vad jag lagligt har för rättigheter? Kan jag kräva några pengar tillbaka eller är mitt enda utlopp för frustrationen en arg recension?

Jag har mejl mellan mig och arkitekteb angående samtliga ändringar som ej blivit gjorda.

Tack och förlåt för långt inlägg!
 
Du är ju uppdragsgivaren och om arkitekten missuppfattat dina önskemål har ni haft brist i kommunikationen. Jag tvivlar på att du kan ekonomiskt kräva arkitekten då du bör ha granskat ritningarna mycket noggrannt innan du sänt dessa vidare.

Tyvärr finns det både bra och dåliga arkitekter liksom inom alla yrkesgrupper. Jag anlitade arkitekt för mitt eget husbygge och fick ett fantastiskt bra resultat där arkitekten också var tillgänglig under hela byggprocessen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.