Hej! Har ett gammalt elementhus (växavilla, vinkelhus med platt svagt sluttande tak) från 1971. Jag håller nu på att byta övre panelen. Huset är ju uppbyggt i moduler så när det var nytt så kom ju hela sjok (allt obehandlat) som monterades.
Upptill bakom panelen är det asfaboard. Panel har fästs utanpå borden med ett mellanrum på nån cm. Nu när jag gör om så målar jag ju brädorna klart först innan montering. Ska man då måla hela asfaboarden med husfärgen innan brädmonteringen? Sätter jag upp färdigmålad panel så lyser ju omålad asfaboard igenom mellan brädorna. Eller ska jag eftermåla det som lyser igenom när allt är uppsatt? Hur skulle ni ha gjort?
Mvh
 
  • Renoverat hus med röd träpanel och synlig asfaboard bakom, delvis täckt med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt dit Z-panel i stället, så täcks hela ytan.
Z-panel i trä för byggprojekt med synlig front och profil för luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men en luftspalt bakom panelen rekommenderas!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för svar, men hela nya panelen är redan uppsågad och snart färdigmålad.
Mvh
 
Låt asfaboarden va svart.
 
Korvgubbe
Ett alternativ jag har sett är att man bara dig ett penseldrag för glipan hamnar innan man slog upp panelen. Men om det är nödvändigt beror nog ganska så mycket på hur stor glipa du ska ha.
 
Ja, det lutar nog åt att jag får måla på glipan efter all panel är uppe. Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.