Hej!
Jag undrar om det är någon (helst i Östergötland) som sitter på en större rulle hederligt icke blyfritt lödtenn för elektroniklödning av god kvalitet, som kan tänka sig att sälja några meter? Gillar inte det nya blyfria och blyat går inte längre att köpa.
 
Det går fortfarande att köpa, vi köper från Scanditron, vet dock inte om dom säljer till privatpersoner.
Elfa/Distrelec har också och dom tror jag att det går att köpa av ganska enkelt även privat.
https://www.elfa.se/sv/verktyg-och-loedning/loedning/loedtrad/c/cat-DNAV_PL_160404?q=*&filter_Buyable=1&filter_Category3=Lödtråd&filter_Lödlegering=Sn50/Pb48.5/Cu1.5&filter_Lödlegering=Sn60/Pb38/Cu2&filter_Lödlegering=Sn60/Pb39/Cu1&filter_Lödlegering=Sn60/Pb40&filter_Lödlegering=Sn62/Pb36/Ag2&filter_Lödlegering=Sn63/Pb35.6/Ag1.4

Annars går det nog kanske att kolla med någon som jobbar på ex Kitron i Jönköping, dom lär garanterat ha en snutt som dom kan skänka bort gratis.
Dom flesta EMS-företag som jobbar åt någon militärkund har.

Att tänka på är att det är väldigt lite fluss i mer eller mindre alla moderna lod, dom gamla hederliga var mycket mer aggressiva och lättare att löda med.
Vad är det som är svårt att löda, väter det inte in eller blir det konstigt när det blir en blandning av blyfritt och inte?
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Sedär ja. Tyckte ändå jag letat runt och Elfa är jag inte helt obekant med. Fast frågan är om man stöter på patrull när man fyller i att man är privatperson:
https://www.kemi.se/lagar-och-regle...att-salja-lodtenn-med-bly-till-privatpersoner
Alla "normala" "konsument"-butiker har slutat sälja med bly.

Inte svårt med blyfritt, men känns inte som resultatet blir riktigt detsamma, plus att det är mer aggresivt mot lödspetsen.
 
A acrophobic skrev:
Sedär ja. Tyckte ändå jag letat runt och Elfa är jag inte helt obekant med. Fast frågan är om man stöter på patrull när man fyller i att man är privatperson:
[länk]
Alla "normala" "konsument"-butiker har slutat sälja med bly.

Inte svårt med blyfritt, men känns inte som resultatet blir riktigt detsamma, plus att det är mer aggresivt mot lödspetsen.
Säker på du har rätt temperatur.
 
Även en korrekt lödning med blyfritt blir inte lika snygg som med blyat.
 
Som svar på frågan: jag minns inte på raken om jag har nåt blyat lod med lite kvalité liggande, inget av "känt märke" iaf. Ska man vara pjoltig är det datumstämpel på flusset också...vad är det du löder?
 
Vanligt hålmonterat på hobbynivå.. Lite reparation, lödning av komponenter på experimentkort osv. Byte av kondingar i en UPS står väl näst på tur.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hmm, alla lödgrejer är fortfarande lite osorterat nedpackade sen jag flyttade...
 
Vad är det för fördel med bly i lödtennet?
Det har ju högre smältpunkt.

Plockade fram en gammal rulle jag hade liggande, där står bara TIN (Sn) 63%.
Det är 1,0 m/m diameters tråd., ROSIN CORED, så jag antar att de resterande 37 procenten är flussmedel.

Nåväl, av en 250 g rulle har jag 190 g kvar, så om någon behöver en meter eller så så säg bara till!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för fördel med bly i lödtennet?
Det har ju högre smältpunkt.

Plockade fram en gammal rulle jag hade liggande, där står bara TIN (Sn) 63%.
Det är 1,0 m/m diameters tråd., ROSIN CORED, så jag antar att de resterande 37 procenten är flussmedel.

Nåväl, av en 250 g rulle har jag 190 g kvar, så om någon behöver en meter eller så så säg bara till!
Nix, den lägsta smältpunkten har 60% tenn och 40% bly (180 grader). Det lägsta man kommer med blyfritt verkar vara 215 grader, genom att blanda in lite silver och koppar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för fördel med bly i lödtennet?
Det har ju högre smältpunkt.

Plockade fram en gammal rulle jag hade liggande, där står bara TIN (Sn) 63%.
Det är 1,0 m/m diameters tråd., ROSIN CORED, så jag antar att de resterande 37 procenten är flussmedel.

Nåväl, av en 250 g rulle har jag 190 g kvar, så om någon behöver en meter eller så så säg bara till!
Skulle tro att det är 37% bly i ditt tenn. Flusset räknas inte.
 
Som svar till TS har jag köpt blyat lödtenn hos byggjättarna. Det är dock avsett till plåtarbeten, men jag har använt det till såväl kopparrör (ej dricksvatten) som elektronik. Det är rätt tjockt dock, så någon större precision får man inte.

Som en utvikning har jag testat att löda kopparrör med blyfritt lödtenn och gasol, och det är tamejfan omöjligt att få till snyggt. Är det dessutom lite vatten kvar i rören går det helt åt helvete.
 
T term skrev:
Nix, den lägsta smältpunkten har 60% tenn och 40% bly (180 grader). Det lägsta man kommer med blyfritt verkar vara 215 grader, genom att blanda in lite silver och koppar.
Aha!
Men märkligt, tenn har ju smältpunkt 232°C och bly 327°C.
Hur kan egentligen blyet sänka tennets smältpunkt?

Nåväl, hittade en gammal(?) artikel i ämnet: https://www.byggoteknik.se/blyfritt-lodtenn-bast-i-test
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aha!
Men märkligt, tenn har ju smältpunkt 232°C och bly 327°C.
Hur kan egentligen blyet sänka tennets smältpunkt?

Nåväl, hittade en gammal(?) artikel i ämnet: [länk]
Ännu roligare blir det om man blandar i Vismut, som i sig själv har en smältpunkt mellan bly och tenn. Då hamnar smältpunkten på 93 grader! Ett roligt prank är att gjuta en tennsoldat av legeringen, den smälter om man släpper den i en kopp hett kaffe.
 
  • Gilla
FredrikB och 1 till
  • Laddar…
Blyat lödtenn innehåller ungefär 60% tenn och resten bly, och lite fluss. Ta siffrorna lite ungefär.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aha!
Men märkligt, tenn har ju smältpunkt 232°C och bly 327°C.
Hur kan egentligen blyet sänka tennets smältpunkt?

Nåväl, hittade en gammal(?) artikel i ämnet: [länk]
Metallblandningar får alltid lägre smältpunkt än de ingående komponenterna, det sa dom åtminståne på nån kemilektion i 9:an...hur och varför, ingen aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.