Hej!

Vi har en cotoneasterhäck (häckoxbär) mellan oss och ena grannen. Häcken är på deras sida tomtgränsen, men vi hjälps åt att vårda den och för några år sedan tog vi gemensamt ned den brutalt till ca 2 dm.

Nu har den tagit sig riktigt bra, även om det är några stora "hål" kvar. Dessa håller den dock på att fylla igen med rotskott, så får den några år till lär den vara tät. Vi hittar också själsvånda plantor runt tomten varje år som vi flyttar till hålen.

Dock är det ett ställe där den kämpar. Detta ställe har alltid varit problematiskt enligt grannen (som bott här länge, vi bara i sex år). Tidigare stod en fläder mitt i hålet, men i samband med nedkapningen av häcken grävde vi bort den. Nu har det dykt upp något annat som växer kraftigt, och jag skulle gärna vilja få detta identifierat. Så här ser det ut:

Häck med cotoneaster och okänd inkräktarväxt med olika bladverk och regndroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna blad av cotoneaster och annan växt med regndroppar, begäran om identifiering av inkräktarväxten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika gröna blad i fokus med suddig häck i bakgrunden, fråga om växtidentifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna blad med regndroppar och omogna bär av cotoneaster (häckoxbär) för identifiering av forummedlem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna blad av cotoneasterhäck bredvid okända rödaktiga blad för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden visar "inkräktarens" blad bredvid cotoneasterns blad (de med regndropparna på).

Är det någon som känner igen växten? Jag har antytt för grannen att vi kanske borde gräva upp den för att ge cotoneastern bättre förutsättningar, men de verkar vilja ha kvar den. De har till och med klippt ned den en gång, vilket jag inte tror är så lyckat om den skadar häcken. Problemet är kanske att den står i största hålet och det är precis mitt för vår entré, vilken är mitt över deras uteplats (husen står kanske åtta meter isär), så de kanske hoppas att den ska täppa till hålet.

Jag befarar dock att det kommer bli typ ett träd som inte ger direkt någon insyn, och att häcken aldrig kommer växa till sig runt det. Hålet kommer alltså kvarstå på var sin sida om inkräktaren.

Jag inser givetvis att allt detta är beläget på deras tomt och att de får göra hur de vill utan att vi kan kräva något. Vi har dock jättebra relation med dem och jag tror att alla inblandade helst skulle vilja ha en tät och fin häck utan hål och annan växtlighet i den.

Om jag får reda på vad det är för växt, och den inte är så lämplig i en häck, så kan jag nog ta ett snack till med dem om att gräva bort den.

Tacksam för tankar, idéer och helst identifiering av växten.

Mvh
Fred
 
Ingen som har någon idé vad det kan vara? :)
 
Hör bären på näst sista bilden till "inkräktaren"? Det kan mycket väl vara någon frösådd cotoneaster. Hybrider kan ofta ge väldigt olik avkomma.
 
Japp, bären är "inkräktarens". Det ser du också på att bladen ser mycket grövre ut än häckens "riktiga" plantor (de till höger i sista bilden).
 
Jag tycker som "term" att det ser ut som en annan sorts oxbär helt enkelt.
 
Kan det vara aronia? Busken på på bilderna påminner om det. Aronia används också som häckar.
 
När jag bildgooglar på aronia så tycker jag att bladen ser annorlunda ut, slätare och jämnare, mer lik de "riktiga" plantorna i häcken. Kanske hela häcken är aronia egentligen?! :geek: Nej, jag lutar mer och mer åt att konsensus i tråden stämmer, att inkräktaren är en annan (fulare) typ av cotoneaster.

Jag kan hålla tråden uppdaterad med bilder så ni får se hur häcken utvecklar sig under hösten farm till bladfällningen. (y)
 
En liten uppdatering nu när hösten är här. Nu är det verkligen tydlig skillnad mellan växterna.

Översiktsbild av en trädgårdshäck på hösten med klarröda och gulnande blad samt svarta bär och en distinkt grön buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsbild igen. Idag har jag samlat ihop de självsådda plantor jag hittat runt tomten och planterar dem mellan "inkräktaren" och det lilla nätstaket vi satt upp. Förhoppningen är ju att oxbären etablerar sig så att i alla fall vi får en enhetlig häck från vårt håll.

Häckväxt med klarröda bär och gröna blad, möjlig oxbär-varietet, omgiven av höstliga blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Inkräktarens" klarröda blad och fortsatt klargröna blad.

Häck med olika oxbärsplantor, några med röda blad "inkräktaren" och andra med rödnande blad och svarta bär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till höger syns hur resten av häcken ser ut. Rödnande/gulnande blad med kolsvarta bär. Till vänster alltså "inkräktaren".

Är konsensus fortfarande att inkräktaren är en variant av oxbär?
 
”Originalhäcken” ser väldigt mycket ut som aronia. ”Inkräktaren” ser i mina ögon ut som oxel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.