Det här är säkert en tokig idé, men jag har inte sett någon göra detta (kanske finns bra anledningar till det)...

Tänk att man bygger ett attefallshus med öppningsbara glaspartier på typ 2/3 av en långsida och ställer en ovanmarkspool på marken där inne (inget bjälklag). Resterande del av huset innehåller bastu på konventionellt sätt. Trädäck framför, så man kan sitta där och göra vad man nu gör på ett trädäck.
Tillräckligt mycket ventilation o.s.v. Huset ger väderskydd, och kanske behåller lite mer av värmen i poolen.

Nån som provat eller sett denna lösning? Spontana reaktioner?
 
  • Wow
Harrison
  • Laddar…
Åsa Lund
Kul idé!
Följer
 
A
Har tänkt samma tanke. Är det tillåtet?
 
Erik_Hansson skrev:
Har tänkt samma tanke. Är det tillåtet?
På vilket sätt skulle det vara förbjudet, tänker du? Man får ju bygga pool inomhus, bygga pool med trädäck, sätta tak över poolen... Eftersom man kan göra dörrarna låsbara så förhindrar man ju olyckor med barn o.s.v.
 
Hittade faktiskt några enstaka bilder på liknande lösningar från utlandet, dock kanske lite större pooler och hus än jag tänker mig och ingen har bastu...
 
  • Moderna poolhus med stora fönster och platt tak i en trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett ljus poolhus med en inbyggd simbassäng och utan synlig bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästuga med inbyggd simbassäng och närbilder av poolen inuti stugan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant: Tycker det låter som mycket ståhej och jobb för att ha en ovanmark i huset. Om du däremot gräver ner poolen så du faktiskt kan utnyttja utrymmet i huset, då blir det ju ett "riktigt" poolhus som skulle kunna användas året om....
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Spontant: Tycker det låter som mycket ståhej och jobb för att ha en ovanmark i huset. Om du däremot gräver ner poolen så du faktiskt kan utnyttja utrymmet i huset, då blir det ju ett "riktigt" poolhus som skulle kunna användas året om....
Vitsen skulle vara att bygga en billigare ovanmarkspool men förlänga säsongen och kunna njuta av badet även om det regnar eller så. Det kommer inte vara aktuellt att bada på vintern, och jag drar mig lite för att gräva ner den. Mest för att då kommer jag vilja investera i en kvalitetspool och då sticker pengarna iväg...
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Instämmer, gräv isf ner den så den kommer i nivå med golvet i huset så blir det betydligt mer luftigt. Ett attefallshus är ju inte så stort så kommer nog kännas väldigt trångt därinne annars....
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
A
Precis en sån endless pool spa som vi vill ha :love:. Viktigt med motionssim och jag tror det skulle hjälpa artosen mycket.
 
C crazytok skrev:
Instämmer, gräv isf ner den så den kommer i nivå med golvet i huset så blir det betydligt mer luftigt. Ett attefallshus är ju inte så stort så kommer nog kännas väldigt trångt därinne annars....
Ja, just hur trångt/luftigt det blir är en av många funderingar jag har...
 
Erik_Hansson skrev:
Precis en sån endless pool spa som vi vill ha :love:. Viktigt med motionssim och jag tror det skulle hjälpa artosen mycket.
Jamen då så, bygger du så kommer jag och tittar sen?
 
A
Haha. Jo, jag har inte riktigt möjligheterna just nu tyvärr!

De är ganska långa, 6-7 meter om jag inte minns fel, då det blir inte mycket plats kvar.
 
Ja, då blir det trångt... Jag tänkte mig antingen rund ca 4m eller rektangulär typ 3x5m
 
Jag håller på med något liknande. Nedsänkt pool om 3x6m och ett Attefall om 25m2 med till största del glasväggar. I ett hörn blir det en skrubb på typ 1m2 för elcentral, växelriktare mm.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag håller på med något liknande. Nedsänkt pool om 3x6m och ett Attefall om 25m2 med till största del glasväggar. I ett hörn blir det en skrubb på typ 1m2 för elcentral, växelriktare mm.
Spännande, hade velat göra något liknande i framtiden, har du någon byggtråd?
Kör du klinkers eftersom det inte finns någon frostrisk, eller är det vanlig linerpool?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.