Har tidigare varit helt inne på att dra förkromade rör utvändigt till tappvattnet i badrummet. Pratade i veckan med en rörmokare som menade att man lika gärna kan dra prisolrör invändigt & att det inte är idiotsäkert med kromrör heller eftersom man måste borra genom tätskiktet för rörhållarna. Dessutom är det dyrare & krångligare?

Hur har ni gjort/ kommer att göra ???
 
PEX-rör i väggen är det självklara lösningen för mig. Jag bygger badrum och en liten toalett i angränsande utrymmen och går fram med 25mm PEX i stamnätet som sedan ansluter två fördelningsblock från vilka 15mm PEX kopplar samtliga tappställen.
 
Jepp, rör i rör ska det vara. Men att det "bara är att dra ur" något ställer jag mig mycket tveksam till. I teorin, jorå, men i praktiken är det nog inte så lätt...
 
En utvikning i ämnet.

Tänker fortsätta att dra pex i rör till nästa badrum oxå. Problemet är att jag skall dra matning till övre badrummet, till köket (vägg i vägg) samt toa, t-ställ och bubbelbadkar.
Jag har 45 reglar i väggen. Skall jag dra alla rören i väggen så kommer 4 reglar i rad att vara "söndersågade".

Det jag har att välja på är:
1. Bila upp delar av golvet (skall ändå byta golvbrunn)
2. Dra upp till taket och ned till utloppen (funkar det??)
3. Dra i väggen (håller konstruktionen med Gips/OSB/45-REGEL/OSB/GIPS ?).

Några synpunkter, förslag, tips??
Vill även hålla med ovan att det är bättre och billigare att dra RIR samt SNYGGARE!

Mvh
Peter
 
I mitt badrum som är ca 8 m2 har jag dragit utvändiga kromade rör på en vägg till alla uttag, ca 10 cm över golv. Prisol rör låter klumpigt och fult. I hålen till rörfästena tryckte jag i silikon så där är tätt igen. Är det ett stort badrum och man ändå river i väggarna (eller nybygge) kan det säkert vara ide´att lägga rör i rör inuti väggarna.

Annars tycker jag inte man ska slå knut på sig för att dölja kromade rör. ::)
 
Bara att dra ur ;)
Lättare än att dra ur ett prisolrör iallafall = teoretiskt möjligt
 
Jag har för mig att man bör ha minst 70mm reglar.
Ytterröret till ett 16mm PEX-rör är 25mm om jag inte minns fel.
 
Pedersen skrev:
Jag har för mig att man bör ha minst 70mm reglar.
Ytterröret till ett 16mm PEX-rör är 25mm om jag inte minns fel.
OK, det var väl det jag misstänkte ;D att reglarna inte skulle hålla med massa hål i.

Men vilket av de andra alternativen skulle ni välja?
1 Gå i tak
2 Gå i golvet?
Uteslut arbetsinsatsen att bila i detta alternativ (har sådan tur att plattan på marken är isolerad i mitten vilket innebär möjlighet att knacka för hand ;D).

Kanske skall tillägga att jag kommer att totalrenovera hela badrummet, förutom att gjuta nytt betonggolv och är uppen för alla alternativ som är bra :surprised:
 
Jag spånade lite på ditt problem: lite långsökt kanske, men som tredje alternativ skulle man kanske kunna dra vattnet från baksidan (i rummet jämte). Wirsbo har färdiga golvsocklar med urfräs spår (för radiatorrör), man kanske kan använda en sådan eller tillverka något liknande själv. Finns kanske en risk med kondens på kallvattenröret.


http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...e/Broschyrer/Onlinex_Radiatorrxr_Pex/3_02.pdf
 
Pedersen: Snyggt, tjusig lösning från Wirsbo.
Dock funkar det inte i mitt fall då jag skall dra många rör från en kopplingspunkt :(

Det lutar nog åt att dra i taket, slipper att hålla på att gjuta igen golvet då. Lite mer Rör men de är så pass billiga att jag tar den extra kostnaden.

Mvh
Peter
 
Rör i golv skall man undvika i möjligaste mån pga läckage. säkraste sättet är utanpå vägg, behöver inte alls se fult ut.
 
Varför inte prisolrör? Det går ju i en 45regel?! Visst e det bra med PEX-rör men det får ju inte plats.... Dessutom kräver väll PEX-rör 70mm för att krökas ut igenom väggen?
 
Givevis kan man dra prisol i detta fallet, eftersom nu det är reglat med 45mm. Jag byggde upp en ny vägg eftersom badrummet flyttades helt. Reglade 120mm så att jag kunde dra 110mm avloppsrör dolt från andra våningen. Anledningen till att jag är så barnsligt försjust i PEX är att det är lätt att arbeta med, känns säkert (rör i rör) plus att jag har grävd brunn med surt vatten (har dock brunnsfilter).
 
Hur gör man om man inte har någonstans att sätta en fördelningscentral?
Jag skall dra upp vatten till en dusch/toalett på övervåningen ovanför mitt befintliga badrum. Jag skulle vilja fortsätta ifrån det gamla badrummet men där är det koppar på väggen, får man till en snygg och säker övergång till PEX ifrån det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.