Hej!

Har haft en golvläggare som trots två försök inte lyckas få till den svarta fogen. Någon här som vet vad problemet är, golvläggare börjar tröttna och vet inte vad problemet är nedan jag inte är nöjd...

Kolla på bilden, som som det ser ut till vänster ser det i regel ut, men flera delar ser ut som den lilla ljusa bilden i mitten. Väldigt ljusa och flöckiga/glammiga delar här och var...
 
  • Ojämn svart fog mellan gråa klinkerplattor med fläckig och ojämn färgton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelgolv med ojämn svart fog, vissa delar ser ljusa och fläckiga ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalk eller liknande, prova att torka av fogen med en sån där engångs tvättlapp för badrum
 
Eller så har det tryckts upp fix underifrån när plattan lades så fogen blivit för grund.
 
Alltså, detta uppstår efter båda gångerna efter ett par timmar, när fogen torkat. Först när den är bylags var den fin och svart överallt, sen när den torkat så blir det såhär så det är absolut ingen kalk.

Fogen har rensats/skrapats ur efter ett par veckor efter första fogning en, andra gången blev det lite bättre men det är ändå som på bilderna på måbga ställen fortfarande...
 
  • Gilla
Jockez29
  • Laddar…
Prova med det jag sa eller annat surt medel, oftast blir det så där med svart för och för mycket vatten
 
Märkligt. Dum fråga som bara golvläggaren kan svara på men man undrar om fogmassan var tillräckligt omblandad innan den användes...?
 
nino nino skrev:
Prova med det jag sa eller annat surt medel, oftast blir det så där med svart för och för mycket vatten
Jag provade precis, det blir mörkt 5 min nedan det är vått men när det torkat igen är det ljusgrått igen...
 
Prova att tvätta med klinkerrent (fosforsyra), eller vanligt ättika. Se till att fogarna är blöta först bara så de inte suger i sig syran.
 
J joksi skrev:
Jag provade precis, det blir mörkt 5 min nedan det är vått men när det torkat igen är det ljusgrått igen...
Ok ja det var värt ett försök, möjligen att citronsyra kan få bort det
 
Fel mängd vatten i fixen kan jag tänka mig. Att den tränger upp genom fog.
 
J joksi skrev:
Hej!

Har haft en golvläggare som trots två försök inte lyckas få till den svarta fogen. Någon här som vet vad problemet är, golvläggare börjar tröttna och vet inte vad problemet är nedan jag inte är nöjd...

Kolla på bilden, som som det ser ut till vänster ser det i regel ut, men flera delar ser ut som den lilla ljusa bilden i mitten. Väldigt ljusa och flöckiga/glammiga delar här och var...
Jag målade mitt kakel i köket och använde en mörk fogpenna efteråt och då ser det ut som svart fog. Du kan testa det om du inte får ordning på den ljusa foten.
 
Svart fog är ett helvete att foga med. Jätte lätt att man vattnar ur pigmentering i fogen när man tvättar av golvet vid fogning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ddef Ddef skrev:
Svart fog är ett helvete att foga med. Jätte lätt att man vattnar ur pigmentering i fogen när man tvättar av golvet vid fogning.
Så med andra ord, klinkerläggaren måste göra om det igen?
 
  • Mörkgrå klinkergolv med felaktig läggning där plattorna inte är raka eller symmetriska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hakan74 skrev:
Fel mängd vatten i fixen kan jag tänka mig. Att den tränger upp genom fog.
Trots att golvet är lagt för flera ve kor sedan och sedan omfogat häromdagen? Borde inte fixen vara torr vid det här laget..?
 
Är detta något man måste vara nöjd med? Golvfirman vill inte göra om det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.