Hej!

Har köpt ett hus för några veckor sedan och tycker att ventilationen låter alldeles för mycket. Huset är ett gammalt lösvirke från 1979 med ett värmeåtervinningssystem som heter Bahco Minimaster ACC. Och fläktarna låter rent ut sagt förjävligt när jag har det påslaget.

Efter lite googling här på forumet såg jag ett YouTube-klipp där man "enkelt" kunde byta ut lagren i fläkten, och nu har jag rivit lite ovanför köksfläkten för att få loss översta luckan (som dumt nog var inbyggt under köksinredningen) men förstår inte hur jag ska få ut fläktarna. Lagren har jag redan köpt.

Det verkar vara den högra fläkten för inomhusventilationen som lever om. Upplever att den vänstra för utomhusluften inte alls är lika högljudd.

Någon som kan förklara hur jag får ut fläktmotorn för att kunna byta lager? Eller om det helt enkelt är kört och jag borde börja spara pengar för att kunna byta ut hela ACC-aggregatet till något annat?

Se bild för hur det ser ut.
 
  • Kök med öppen köksfläktslucka som avslöjar del av ett ventilationssystem ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W weeklund skrev:
Hej!

Har köpt ett hus för några veckor sedan och tycker att ventilationen låter alldeles för mycket. Huset är ett gammalt lösvirke från 1979 med ett värmeåtervinningssystem som heter Bahco Minimaster ACC. Och fläktarna låter rent ut sagt förjävligt när jag har det påslaget.

Efter lite googling här på forumet såg jag ett YouTube-klipp där man "enkelt" kunde byta ut lagren i fläkten, och nu har jag rivit lite ovanför köksfläkten för att få loss översta luckan (som dumt nog var inbyggt under köksinredningen) men förstår inte hur jag ska få ut fläktarna. Lagren har jag redan köpt.

Det verkar vara den högra fläkten för inomhusventilationen som lever om. Upplever att den vänstra för utomhusluften inte alls är lika högljudd.

Någon som kan förklara hur jag får ut fläktmotorn för att kunna byta lager? Eller om det helt enkelt är kört och jag borde börja spara pengar för att kunna byta ut hela ACC-aggregatet till något annat?

Se bild för hur det ser ut.
På nyare liknande modeller (har en minimaster ftx från -88) så är fläktarna fastsatta i en form av kilkonstruktion där man skruvar ut en skruv för att frigöra fläktarna för service. Några fler närbilder där fläktarna sitter skulle underlätta mysteriet hur dessa sitter fast.
 
S spendera skrev:
På nyare liknande modeller (har en minimaster ftx från -88) så är fläktarna fastsatta i en form av kilkonstruktion där man skruvar ut en skruv för att frigöra fläktarna för service. Några fler närbilder där fläktarna sitter skulle underlätta mysteriet hur dessa sitter fast.
Har tagit lite närbilder nu. Se bifogat. :) Hoppas någon är klokare än vad jag är i hur dessa ska gå montera lös.
 
  • Närbild av ett öppnat Bahco värmeterwinningaggregat i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av öppen ventilation med synliga filter och anslutningar i behov av montering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elektrisk installation med en röd brytare och kablar i ett dammigt metallskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen ventilationslucka med synliga fläktar och anslutna elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett öppet ventilationsaggregat i behov av underhåll med etiketter "UTE" och "LÄGENHET".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla loss sladden (dra ur den röda kontakten) sedan skall hela den övre halvan ut på en gång, fläktarna skall följa med plåten med 2 styck kabelklammer på.
Du kan se på den högra fläkten vid pilen under "Lägenhet" hur någon redan bänt för att få ut fläktarna.
Kontrollera så det inte sitter någon skruv för låsning av plåten från tidigare reparationer av aggregatet.
 
Tack för snabbt svar! Jag ska testa det.
 
Fick lös det och har nu bytt lagren. Allt är frid och fröjd. :) Blev stor skillnad ljudmässigt mot för tidigare! Gamla lagren hade ärjat rätt rejält. Motorn var från Nov 1978 och har nog aldrig varit bytt tidigare.
 
  • Utbytta gamla lager och verktyg på ett verkstadsbord, motorrenovering klar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en nybytt fläktmotor märkt "System PAPST" tillverkad i Nov 1978 med synliga lager och specifikationsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
Fördelen med gammel brôte är att det går att ta isär och renovera...
 
  • Gilla
weeklund
  • Laddar…
Kullagren är av standardtyp, finns lite överallt. Googla runt så hittar du dom.
Håll dig ifrån biltemagrejor o.dyl. utan köp SKF-lager. Kostar ca 40 kr/st.
Kanske denna typ som sitter där:
https://www.kullagret.com/product/608-2z-kullager
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.