L Lechuza skrev:
Tjena

Dom brädorna som bytats är grundad panel från fabrik sen målade på plats? Eller målarna har medvetet valt att grunda med vit kulör?
För bästa resultat ska brädorna målas nere 1ggr och sen 1ggr uppe (samma kulör givetvis) för att när väl träet rör på sig ska de inte lysa igenom en annan kulör som hos dig nu. Sen va nog din fasad i bedrövligt skick redan innan målarna körde igång misstänker jag? Man kan ju se på bilderna hur någon skrapat av gammal färg på bräderna och inte riktigt fått me sig allt. Orimligt arbete att ens skrapa ner färg brädor på en fasad såvida de inte skulle gälla 1-2st. Lättare och bäst resultat att byta.

Mvh målaren
Men nu är ju TS fasad 70 år gammal. Så en sådan fasad byter man inte då samma kvalitet inte går att uppbringa i dag. Min fasad är, som jag skrev tidigare, från 1946. Inga rötskador, inga blåsor, men sådana där ”högar med färg” intill lockläkten har jag. Skrapar jag bort färgen där det ev. Har flagnat är brädorna gula av all linolja från färgen.
 
  • Gilla
Maden och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men nu är ju TS fasad 70 år gammal. Så en sådan fasad byter man inte då samma kvalitet inte går att uppbringa i dag. Min fasad är, som jag skrev tidigare, från 1946. Inga rötskador, inga blåsor, men sådana där ”högar med färg” intill lockläkten har jag. Skrapar jag bort färgen där det ev. Har flagnat är brädorna gula av all linolja från färgen.

spelar ingen roll när träet är från. Olja, grundfärg + 2ggr färdigfärg på obehandlat trä sen kontinuerligt underhåll så håller träet från 2019 lika länge som det gamla.
 
L Lechuza skrev:
spelar ingen roll när träet är från. Olja, grundfärg + 2ggr färdigfärg på obehandlat trä sen kontinuerligt underhåll så håller träet från 2019 lika länge som det gamla.
Det är väl så man gör även vid ommålning, tvättar, skrapar, grundmålar bart trä och stryker två gånger.
Men inte med akrylat på en gammal vägg som någon gång är målad med linoljefärg, det fanns inte ens alkydoljefärg på 40-talet. Då blir det garanterat blåsor och ser helt fördjävliga ut efter några år.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Man stryker inte akrylat på träfasad, aldrig nånsin.
Kåken far&mor äger har eternitplattor på fasaden, den rollade vi med akrylat i slutet på 90-talet och det har hållit, målades om igen i fjor men det var pga att färgen hade blekts men inga flagor, satt som berget.
Men inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Fördelen med akrylat är att det går fort och lätt att bara smeta på, det är därför målarfirmorna gillar den, men det krävs att det är lämpligt för underlaget och trä är direkt olämpligt att måla med akrylat. Trät ruttnar och när färgen börjar flaga är det redan ruttet.
Inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
 
  • Gilla
Yrrol och 7 till
  • Laddar…
lopec
GoC GoC skrev:
det fanns inte ens alkydoljefärg på 40-talet.
första google-träffen;

-
Alkydoljefärger tillkom på 1930-talet och kan sägas vara en vidareutveckling av oljefärgen
--

Men för att svarfa TS så verkar underarbetet vara lite för snabbt gjort, dock rör sig trä så att grundfärgen kommer fram kan man nästan få räkna med, många bryter därför grundfärgen i lagomt lika färg som slutfärgen. Och nej, en ny bräda ska inte ruttna på 4 år om den är hanterad rätt.

Gjordes det en färganalys på gamla färgen innan målning?
 
lopec lopec skrev:
första google-träffen;

-
Alkydoljefärger tillkom på 1930-talet och kan sägas vara en vidareutveckling av oljefärgen
--

Men för att svarfa TS så verkar underarbetet vara lite för snabbt gjort, dock rör sig trä så att grundfärgen kommer fram kan man nästan få räkna med, många bryter därför grundfärgen i lagomt lika färg som slutfärgen. Och nej, en ny bräda ska inte ruttna på 4 år om den är hanterad rätt.

Gjordes det en färganalys på gamla färgen innan målning?
När jag första gången målade om mitt hus, för 25 år sedan, så var budskapet från färghandlaren. Absolut inte akrylat på en gammal fasad.
Det har jag hållit mig till och inga problem, förutom kortare hållbarhet. Men alkydoljefärgerna har utvecklats och håller kulören riktigt bra och motstår mögelpåväxt bra.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Man stryker inte akrylat på träfasad, aldrig nånsin.
Kåken far&mor äger har eternitplattor på fasaden, den rollade vi med akrylat i slutet på 90-talet och det har hållit, målades om igen i fjor men det var pga att färgen hade blekts men inga flagor, satt som berget.
Men inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Fördelen med akrylat är att det går fort och lätt att bara smeta på, det är därför målarfirmorna gillar den, men det krävs att det är lämpligt för underlaget och trä är direkt olämpligt att måla med akrylat. Trät ruttnar och när färgen börjar flaga är det redan ruttet.
Inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Vi har akrylat på träfasad från 70-talet och den ser som ny ut. Inga problem.
 
A
Med erfarenhet från gamla träbåtar så brukar det problem vara med oljat trä som täcks av lackfärg att det blir blåsor pga att oljan i botten gasar. Det är väl inte otroligt att det blir samma sak med akrylat på en oljefärg?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Med erfarenhet från gamla träbåtar så brukar det problem vara med oljat trä som täcks av lackfärg att det blir blåsor pga att oljan i botten gasar. Det är väl inte otroligt att det blir samma sak med akrylat på en oljefärg?
Exakt det som sker. Speciellt på solutsatta väggar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men nu är ju TS fasad 70 år gammal. Så en sådan fasad byter man inte då samma kvalitet inte går att uppbringa i dag. Min fasad är, som jag skrev tidigare, från 1946. Inga rötskador, inga blåsor, men sådana där ”högar med färg” intill lockläkten har jag. Skrapar jag bort färgen där det ev. Har flagnat är brädorna gula av all linolja från färgen.
Fast TS skriver att problemet också finns vid de helt nya brädorna.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Fast TS skriver att problemet också finns vid de helt nya brädorna.
Ser du på bilderna så ser du att det är vattbrädan som ruttnat i skarven.
Jag hade nog gjort en vattbräda i tryckimpregnerat. Den är onekligen rejält utsatt och det verkar ju somTS skriver vara helt fritt från ev grundolja då det ruttnat på 4 år. Men det tror jag också man kan tacka akrylatfärger för.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ser du på bilderna så ser du att det är vattbrädan som ruttnat i skarven.
Den är onekligen rejält utsatt
Vattbrädan bör ses som en förbrukningsdetalj. Den är som du säger mycket utsatt och offrar sig själv för att skydda det andra undertill. Det är ingen stor kostnad eller arbete att byta den då och då.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man stryker inte akrylat på träfasad, aldrig nånsin.
Kåken far&mor äger har eternitplattor på fasaden, den rollade vi med akrylat i slutet på 90-talet och det har hållit, målades om igen i fjor men det var pga att färgen hade blekts men inga flagor, satt som berget.
Men inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Fördelen med akrylat är att det går fort och lätt att bara smeta på, det är därför målarfirmorna gillar den, men det krävs att det är lämpligt för underlaget och trä är direkt olämpligt att måla med akrylat. Trät ruttnar och när färgen börjar flaga är det redan ruttet.
Inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Du glömde den helt avgörande detaljen:
Inte akrylat på träfasader utan bakomliggande luftspalt eller trä som är målat "runt om".
Hemskt gärna akrylat på ny panel när det finns luftspalt, om man vill ha täckande färg och låga underhållskostnader.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Exakt det som sker. Speciellt på solutsatta väggar
Precis. Akrylaten är tät så när bakomliggande skikt gasar blir det bubblor.
Just därför ger akrylat bra skydd när det används på ställen där det är lämpligt.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Du glömde den helt avgörande detaljen:
Inte akrylat på träfasader utan bakomliggande luftspalt eller trä som är målat "runt om".
Hemskt gärna akrylat på ny panel när det finns luftspalt, om man vill ha täckande färg och låga underhållskostnader.
Jo, där kan det fungera. Men du måste komma ihåg att köpa med dig annan färg till broräcken, balkongstolpar och annat som målas på alla sidor! Akrylat där så ruttnar det...
 
  • Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.