Erik_Hansson skrev:
Jag trodde också den där 40km/h begränsningen fanns så fort släpet skulle kunna lastas så att total vikt blev mer än halva bilens vikt. Det verkar ju inte så.
Men det är väl det som står i skärmdumpen, eller fattar jag fel?
”Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h”

Dvs. Det är bara med helt tomt släp man får köra 80 i det här fallet.
 
Så här står det för mig med mitt nya släp (totalvikt 750 kg), ingen begränsning av 40 km/h.

/G
 
  • Skärmdump av släpvagnskalkylator med resultatet att släpvagnen får dras i 80 km/h och lastas max 560 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Gubbjavel skrev:
Så här står det för mig med mitt nya släp (totalvikt 750 kg), ingen begränsning av 40 km/h.

/G
Precis, totalvikten överstiger inte bilens halva tjänstevikt, så för dig är det lungt. Men i exemplet Erik Hansson visade, med bilens tjänstevikt på 1492 kg, gäller vad jag förstår 40 km/h.

Edit: Förtydligande.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A
Jag läste nog fel. Tänkte först att det stod om släpet är lastat med högsta tillåtna vikt så gäller 40km/h.

Skumt det där att det är en så hård gräns.
 
Jag köpte mitt släp förra året, en Fogelsta och valde att regga den som 650 kg bara för att farsan skulle kunna köra den med deras småbil. Anledningen var att om det var någon last på släpvagnen (alltså låg last, säg 10 kg) så var man tvungen köra i 40 km/h om vagnens reggning överskred halva tjänstevikten av dragfordonet.

Nu när jag tittar på era inlägg så fattar jag inte om det är okay att köra med en bil, säg att den väger 1400 kg tjänstevikt med LITE last på (10 kg) med ett släp som är reggat för 750 kg i 80 km/h eller 40 km/h??

Om jag tittar på de senaste två bilderna så tycker jag det ser ut som att jag bara får köra i 40 km/h med last på släpet?
 
A
Det verkar inte bättre än så. Dvs lastar du en bomullstuss är det max 40km/h som gäller.

Men det där att regga om släpet verkar intressant. Hur gör man det, och vad kostar sånt? Kan man regga om igen om man byter till större bil?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det verkar inte bättre än så. Dvs lastar du en bomullstuss är det max 40km/h som gäller.

Men det där att regga om släpet verkar intressant. Hur gör man det, och vad kostar sånt? Kan man regga om igen om man byter till större bil?
Som jag fattat det som är det svårt att typa om släp som privatperson, det går om man ex byter till däck med lägre bärighetsklass eller försämrar släpet på annat sätt, men det enklaste är för tillverkaren att sätta en lägre totalvikt, vet att många kärror man köper nya så kan man välja 650 eller 750 kg
 
T
P PontusPontus skrev:
Som jag fattat det som är det svårt att typa om släp som privatperson, det går om man ex byter till däck med lägre bärighetsklass eller försämrar släpet på annat sätt, men det enklaste är för tillverkaren att sätta en lägre totalvikt, vet att många kärror man köper nya så kan man välja 650 eller 750 kg

Jag har nyligen (i våras) tittat på vad som gäller för omtypning av släpvagn till lägre vikt och enligt Trafikverkets "expert" så fick jag höra av mig till någon av besiktningsfirmorna för att få hjälp och info.... (sic!)
På en av besiktningsfirmorna hade jag turen att få prata med en ingenjör som visste att berätta att om släpet är inregistrerat innan någon gång i början av 2000-talet (han visste exakt men jag minns inte, kan ha varit 2005) så kunde man göra som du beskriver ovan och bara göra en registreringsbesiktning på det.

Om släpet däremot var nyare än gränsen (se ovan) så var man tvungen att göra "en teknisk förändring" dvs byta bromsanordningen till en med lägre klassning samt lämna in en beräkning och intyg från tillverkaren av släpet.

Tillverkaren av det släp jag har kunde leverera en ny påskjutsbroms som jag skulle kunna byta till och sedan göra beräkningarna och skicka ett intyg innan jag skulle behöva göra en registreringsbesiktning.

Detta gällde alltså oavsett att jag ville sänka totalvikten på släpet....

En registreringsbesiktning skulle kosta 1300 kronoir vilket jag kunde tänka mig att betala men en ny påskjutsbroms skulle kosta 2950 + moms, intyget 1000 + moms (beräkningen skulle de göra "gratis") totalt alltså nästan 5000 kronor för att uppdatera vagnen plus registreringsbesiktningen.

Släptillverkarens representant tyckte själv att det bästa var att göra en uppkörning för utökad B-behörighet som kostar 800 kronor.
Problemet med det är att ta sig till en uppkörning med sitt ekipage som man inte får köra med, se till att ditt ekipage uppfyller reglerna för uppkörningen (det ska vara täckt/kåpa så man inte ser igenom, lastat till minst halva tillåtna lasten med väl surrat styckegods - inte t ex grus, kör man upp med automatlåda så blir det även begränsningen på körkortet) och sedan kunna göra de manöverprov som gäller. Trafikverket kan/vill dock inte berätta exakt vilka manöverprov som ska kunna utföras för att bli godkänd vid en uppkörning.

Allt ovanstående gör att man kan bli tvungen att köpa tjänsten att tillhandahålla ett godkänt ekipage för uppkörning av en trafikskola, inklusive tiden att köra det till uppkörningen, och kanske en körlektion för att få veta vad man ska kunna på uppkörningen.
Då blir det plötsligen lika dyrt som att uppdatera (nedgradera) vagnen och bara marginellt billigare än att ta en BE-behörighet. :p
 
  • Gilla
Kaleidocore
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du får alltid dra ett 750kg släp (om inte släpets tjänstevikt överstiger max släpvagnsvikt för bilen förstås), men precis som du säger får du inte överstiga bilens begränsningar - i ditt fall 700kg om släpet är bromsat.

Vad gäller farten så blir det 40kph om:

  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
Nu har din bil en tjänstevikt på 1577kg så inget av dessa är uppfyllda => du kan köra i 80.

Matti_75 har således fel.
Stod inför samma dilemma inför köp och ble skärrad av alla som skrev fel.

Min bil har 1575 i tjänstevikt. Så jag får enbart lasta så släpets bruttovikt uppgår till 700 (vilket är vad bilen får dra) på ett 750 kg klassat släp
Men köra 80 som mest.

Bumpar tråden då det INTE är lätt att tolka dessa regler som oinvigd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.