Har en tämligen modern pelletsbrännare i huset jag flyttat in i. Under sommaren behöver vi den endast till att värma varmvatten.

En vän till mig berättar att han har börjat ha sin pelletsbrännare avstängd helt under sommaren. På så sätt sparar han pellets. Elpatronen går igång då de duschar osv.

Själv har jag tänkt att schabraket till pelletsbrännare nog drar en del energi där den står och värmer varmvatten lite från och till, samt mäter temperatur. Någon som vet hur mycket bara det kostar. Och någon som vet om man faktiskt kan ha en chans att spara pengar på att inte fylla på under sommaren?
 
Detta kanske inte hjälper dig helt: Jag kör rumsvärme med pelletskamin under den kalla årstiden och förbrukar då 2 pallar/år. Varmvattnet, hushållsel, bastu (flitigt använd) och golvvärme i badrummet går på el med en förbrukning på 8.000-9.000 Kwh/år. Bor i sydligaste delen av landet; 1-personshushåll; ca 15% av tiden är det 6 personer i hushållet då dusch, disk/tvätt/torkmaskin går i ett. Litet, modernt hus men med stora fönsterpartier.

När jag räknade på förbrukning då huset byggdes valde jag el-varmvattenberedare på 55 l och den är effektiv. Beroende på mina faktorer ovan är min lösning fortfarande ekonomisk.

Hur mycket pellets gör du av med under perioden då du enbart kör på varmvatten? Testkör elpatron under någon månad och läs av kontinuerligt - jag förmodar att du har elpatron kopplad till anläggningen.
 
  • Gilla
Sawasawa
  • Laddar…
Varför inte komplettera med solfångare för varmvattenproduktionen.
Lär ju även hjälpa till med värme delar av året.
 
  • Gilla
Sawasawa
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Varför inte komplettera med solfångare för varmvattenproduktionen.
Lär ju även hjälpa till med värme delar av året.
Tack! Jo, det ingår i planen. Men huset blev mitt nu mitt i sommaren och andra utgifter kombinerades med det. Jag tänker mig det på sikt... i samband med/efter genomgång av mitt tak.
 
yonna yonna skrev:
Detta kanske inte hjälper dig helt: Jag kör rumsvärme med pelletskamin under den kalla årstiden och förbrukar då 2 pallar/år. Varmvattnet, hushållsel, bastu (flitigt använd) och golvvärme i badrummet går på el med en förbrukning på 8.000-9.000 Kwh/år. Bor i sydligaste delen av landet; 1-personshushåll; ca 15% av tiden är det 6 personer i hushållet då dusch, disk/tvätt/torkmaskin går i ett. Litet, modernt hus men med stora fönsterpartier.

När jag räknade på förbrukning då huset byggdes valde jag el-varmvattenberedare på 55 l och den är effektiv. Beroende på mina faktorer ovan är min lösning fortfarande ekonomisk.

Hur mycket pellets gör du av med under perioden då du enbart kör på varmvatten? Testkör elpatron under någon månad och läs av kontinuerligt - jag förmodar att du har elpatron kopplad till anläggningen.
Tack!!! Jag ska kolla siffrorna lite extra och grunna på detta. Huset blev mitt nu i sommar och jag behöver fortfarande ta reda på hur mycket energi vi gör av med, hur mycket el vs. pellets som förbrukas, jämfört med säljardokument osv.

Allt går på pellets, så jag räknar med dubbla mängden jämfört med dig, och kanske en pall till. värme i golvet i badrummet och ett elelement, bara.

Får ta och försöka mäta vad elpatronen drar, då. Tack igen!
 
S Sawasawa skrev:
Tack! Jo, det ingår i planen. Men huset blev mitt nu mitt i sommaren och andra utgifter kombinerades med det. Jag tänker mig det på sikt... i samband med/efter genomgång av mitt tak.
Varför på sikt? Varje dag du inte har det är en förlorad dag och vakumrörs solfångare tar ju inte så stor plats. Kan ju flyttas till nya taket den dag du tänker byta det om det nu är befogat. Behöver ju inte ens monteras på taket.
 
S Sawasawa skrev:
Någon som vet hur mycket bara det kostar. Och någon som vet om man faktiskt kan ha en chans att spara pengar på att inte fylla på under sommaren?
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, vi kör med en 200 liters VVB och gör av med knappt 300kWh/ mån.
Med dagens elpris blir det 330:-
Såg ett pris på pellets som då motsvarar
80 öre/kWh.
Om det stämmer så så skulle man i vårt fall kunna spara 90:-.
Om du tycker det är värt jobbet att elda för att spara den slanten kan du bara själv svara på.
 
Tack! Jo, jag får nog landa i vad som blir bäst. Just nu eldas det.
 
GoC GoC skrev:
Varför på sikt? Varje dag du inte har det är en förlorad dag och vakumrörs solfångare tar ju inte så stor plats. Kan ju flyttas till nya taket den dag du tänker byta det om det nu är befogat. Behöver ju inte ens monteras på taket.
Jag köpte huset nu i sommar och jag hade inte BUDGET för en sådan installation då. Därför. Men tack för tios om solfångare som går att flytta på!
 
S Sawasawa skrev:
Har en tämligen modern pelletsbrännare i huset jag flyttat in i. Under sommaren behöver vi den endast till att värma varmvatten.

En vän till mig berättar att han har börjat ha sin pelletsbrännare avstängd helt under sommaren. På så sätt sparar han pellets. Elpatronen går igång då de duschar osv.

Själv har jag tänkt att schabraket till pelletsbrännare nog drar en del energi där den står och värmer varmvatten lite från och till, samt mäter temperatur. Någon som vet hur mycket bara det kostar. Och någon som vet om man faktiskt kan ha en chans att spara pengar på att inte fylla på under sommaren?
Effektiviteten på pelletsbrännaren lär vara rätt låg när den bara behöver gå in och värma en liten mängd vatten, och slitaget oförsvarligt högt.
Så elpatron är troligen bättre på sommaren, förutom om det är många som skall duscha efter varandra eller tappa upp ett bad eller någon annan aktivitet som drar mycket varmvatten då är det nog fördelaktig att temporärt starta pelletsbrännaren.
 
M mattoys skrev:
Effektiviteten på pelletsbrännaren lär vara rätt låg när den bara behöver gå in och värma en liten mängd vatten, och slitaget oförsvarligt högt.
Så elpatron är troligen bättre på sommaren, förutom om det är många som skall duscha efter varandra eller tappa upp ett bad eller någon annan aktivitet som drar mycket varmvatten då är det nog fördelaktig att temporärt starta pelletsbrännaren.
Tack!!! Ofta inspireras barnen till att ta duschar av varandra... men samtidigt går det ju att reglera. Alltså, så mycket att tänka på!!
 
Vi flyttade också in i hus med pelletsbrännare och körde under sommaren. Detta var väldigt dumt, farligt och dyrt! Eftersom den bara småfjutta med att värma upp vatten under sommarmånaderna blev det en massa tjärbildning på insidan av skorstenen. När vi drog igång värmen ordentligt på hösten vaknade vi en dag av att hela källaren var rökfylld. Det brann inte i skorstenen (än) men på grund av all tjära så blev det så. En såkallad tjärrensning med sotarn gick på flera tusen. Nu kör vi elpatron på sommaren. Sotarn sa att det är svårt att säga när man ska dra igång pelletsen men sikta på en tio grader.

Hoppas infon hjälper.
 
[QUOTE="[...]Nu kör vi elpatron på sommaren. Sotarn sa att det är svårt att säga när man ska dra igång pelletsen men sikta på en tio grader.

Hoppas infon hjälper.[/QUOTE]

ÅH! TUSEN TACK! Nu är det lite sent för i år, men ska tänka på det nästa sommar. När jag kollat elkonsumtionen, har jag sett att el börjat gå åt mitt i natten (när alla sover) och kan inte annat än tänka att det är brännaren, som alltså helt i onödan gått igång då. Ska verkligen stänga av den nästa sommar -- men underar också lite över hur mycket elpatronen förmår värma (hur lång tid det tar inför en dusch osv).

Men alltså , stort tack!
 
Beroende på vad för panna du har men generellt så är ju pannan uppvärmd hela tiden och patronerna stödvärmer så inte pannan kallnar. Vid stort uttag ger dom mera kW så att duscha mm är inget problem.
Jämfört med pellets så är elen lite mindre trög.
Tips är att ha cirkulation i pannan när du kör elpatronerna så du värmer hela pannan, dom sitter ofta lite högt.
 
Magnus E K
Om det är en panna liknande min så är den väldigt ineffektiv att köra enbart för varmvatten (oavsett om den värms med pellets eller el), dvs det mesta av energin blir spillvärme (som inte behövs på sommaren). Jag mer än halverade min elförbrukning jun-aug genom att sätta in en Biltema-beredare för drygt 1000 kr.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.