– Vad utmärker en lyckad planlösning?

Du kan läsa artikeln här: Åtta steg till en lyckad planlösning

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Det är väldigt lätt att man får alldeles för stora ytor i slutändan. Även om man tänker på att inte rita för stora ytor så blir det lätt för stora ytor. Ett tips är ju att titta mycket på hur andra har gjort.

Kolla hemnet och hustillverkare och hämta inspiration från deras lösningar. Särskilt nyproduktion är bra att titta på, även om många av planlösningarna inte är särskilt upphetsande så har de åtminstone lösningar för hur man får in allt som krävs för en lägenhet av en viss storlek.

Det är inte bara vändmått för rullstolar utan även en del regler kring hur mycket förvaring och liknande som ska finnas, man kan använda andras planlösningar som en checklista.

Sen kan det vara värt att tänka på att om huset är klassat som fritidshus så har man väldigt mycket friare tyglar.
 
Bra guide som ger husbyggare många bra tips.

Att falla för trender är först en fråga om man egentligen kommer att använda dem. Är det enbart för att det ser snyggt ut på bild och alla andra bygger så, kan det vara bättre att spara den utgiften eller bygga något man själv kommer att använda mycket.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Lite luftpastej att få till en bra planlösning på ett hus som är hela 35 meter långt. Och sen allt trä som kommer mörkna runt alla tavlor och hyllor.
 
Sämsta är kataloghusen där man knött in pyttesmå "rum" bara för att få en extra rad på checklistan.

Gör det enkelt men inte trångt!
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Jättebra tips! Speciellt att man får låta det ta tid, bråttom blir aldrig bra.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sämsta är kataloghusen där man knött in pyttesmå "rum" bara för att få en extra rad på checklistan.

Gör det enkelt men inte trångt!
Det kan ju bero på vad rummen ska användas till.
Sovrum till barn behöver inte vara 15kvm
Är man som vi fyra barn och ett femte på väg är det inte så dumt med många rum. Om man vill ha någon chans till lugn och ro emellanåt :D
 
Att få till en bra planlösning var det som tveklöst tog allra mest tid med planerandet av mitt bygge.
Speciellt när man som jag började utifrån och prioriterade en symetrisk och vacker fasad samt "rätt" proportioner på huset...
 
Kataloghus tycker jag är lite förrädiska. Det är ytterst få som i mina ögon har bra planlösning.

Tittar man tex på hus med 6 rok under 140kvm så brukar kontentan vara att förvaringen är obefintlig och de mindre sovrummen är under 9kvm. Visst det funkar men det är då inte stort! Samma gäller klädvård som ofta är en punkt där det snålas in.. Kanske är jag som är kräsen men jag skulle aldrig vilja ha en klädvård på 5-6kvm.
Även fällor så som klädkammare på 1-1.5kvm har jag sett på flera håll. Det är för lite och troligen hade 2st garderober varit mer praktiskt! :crysmile:

Kanske kritisk men något som däremot är bra med Kataloghus är upplägget av planlösningen osv. Det kan absolut ge inspiration :D
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Jag menar såklart när rummen är så små att dom blir smått värdelösa, svåra att möblera etc. Har vart inne i 6rok visningshus på 130m2, det blir inte så bra..
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Och som svar på tidigare kring barnrum så skulle jag nog snarare säga att barn/ungdomar behöver större rum än vuxna egentligen!

Vuxna sover i regel bara i rummet.. Om det inte är babymaking på gång då vill säga. Barn leker ändå i sina rum, har med polare, lanar, pyjamasparty osv osv.

Så jag skulle nog vilja påstå att alla sovrum som är tänkta att vara just sovrum (alltså inte kontor, gästrum) bör vara någorlunda jämnstora. Sen kan formen variera lite. Ett vuxensovrum ska kunna husera en dubbelsäng tex.

En annan sak jag kan tycka är värd att eftersträva är att ha "identiska" barnrum, dvs samma mått, fönstersättning (om möjligt) och så, på så vis kan man nog eliminera gnabb om att den andres rum är större och bättre :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Visan i mitt liv och 2 till
  • Laddar…
Alla mina sovrum är 3,4×3,5m med lika fönsterplacering och dörr. Enda skillnaden mellan barnrummen är väderstreck
 
  • Gilla
Anfan och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enda skillnaden mellan barnrummen är väderstreck
Öst är öst och väst är väst
Borta bra men hemma bäst

Nå, vilka stackare får rummen åt öster med morgonsol?
 
  • Gilla
Fridzor och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alla mina sovrum är 3,4×3,5m med lika fönsterplacering och dörr. Enda skillnaden mellan barnrummen är väderstreck
Och det tycker jag är helt rätt!

För att prove my point så slänger jag in ett exempel på vad jag syftade på innan (nåt så när) fast på en faktisk ritning. Detta är alltså inte riktat mot dig Johannes :D

Arkitektritning av villa Lövhem som visar planlösning med 6 rum och kök på 139 kvm, inkluderar annoteringar och kritik av utrymmenas fördelning och funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är villa lövhem. Vid en snabb anblick på faktan så kan man se att det är ett hus på 139kvm med 6 rum och kök.. Låter ju skit bra?

Men vi analyserar ritningen lite. Först och främst så har detta huset vissa bra egenskaper om än få. Barnsovrummen är inte gigantiska men storleken kan ändå funka, vuxensovrummet är bra måttsatt.

Vad är då dåligt IMO?
1. Minimal och rent ut sagt värdelös klädvård.
2. Ett allrum som är mer eller mindre omöjligt att möblera, det är snarare frågan om en stor hall/korridor.
3. Grymt smal entré.. Rent krasst hade man lätt kunnat plocka 50-100cm från det obrukbara allrummet.
4. Man måste gå runt hela sängen i master bedroom för att komma till vänstra sidan av sängen.
5. Kontoret? Alltså.. Ett rum som är styvt 2m brett men över 5 meter långt är en dålig kombo på alla tänkbara vis.
6. Köket har väldigt långa avstånd mellan kyl/frys och tex diskho, dålig arbetstriangel.
7. Drar la till med en sista och det är dåligt med förvaring i entrén.. Och eftersom groventren är så kass så är det entrén man kommer använda.

Finns säkert massa mer att hitta, det jag vill få sagt är att man ska vara kritisk, man ska analysera saker ner i molekylerna. Att få fram en perfekt planlösning är ingen enkel sak att göra, det är extremt många olika parametrar att tänka på!

Och att lyckas få ett välplanerat hus med generösa utrymmen utan att för den sakens skull vara onödigt stort är inte lätt :sweat: det är nog framförallt där skillnaden på utbildad arkitekt kontra egenritat syns. Många ritningar jag sett där man ritat själv är oftast slösaktigt stora, inte allt för sällan över 200kvm för ett hus med 6 rum och kök. Men det hade egentligen räckt med 160kvm, bara man hade fått till fördelningen av rummen och formen (y)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Öst är öst och väst är väst
Borta bra men hemma bäst

Nå, vilka stackare får rummen åt öster med morgonsol?
Nord/Syd på fönstren så båda rummen är trevliga att sova i ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.