Hej. Hade lite svårt att hitta passande tråd, men någon här kanske kan svara mig.

Jag har problem med fladdermöss! Inte fladdermössen i sig, men spillningen.
Den finns överallt. På fönster och väggar (ute) och på marken nedanför.

Nu har jag fått invasion av flugor (fruktflugemodellen). Utan överdrift hundratusentals:eek:, runt taket och utsprång (där fladdermössen bor). Kan det bero på allt bajs?:confused:

När övergår de fridlysta fladdermössen till "sanitär olägenhet"??
 
Jag har också fått invasion av fruktflugor den senaste veckan - visserligen lär även jag ha fladdermöss här i området men jag har aldrig sett någon (en annan forumist på besök påstod dock att det 'vimlar' av dom).

Läs mer om fladdermusproblem i denna forumlänk:
[länk]
 
Redigerat:
Fruktflugorna har sannolikt inget att göra med fladdermössen, fladdermöss är insektsätare och kan sätta i sig flera tusen insekter per natt. Så förmodligen har du mindre insekter hos dig än vad skulle haft utan fladdermössen. Troligare orsak till mängden fruktflugor just nu är kanske att det finns gott om frukt i trädgårdar och på komposthögar.

Fladdermöss är fridlysta, men det betyder ju inte att du måste upplåta husrum till dom om du inte vill. Du har alltså rätt att förhindra att de tar sig in i ditt hus, tex med nät. Kolla här om du vill veta mer om fladdermöss i hus och hur du kan bli av med dom:

http://www.nrm.se/utstallningarcosm...andebiolog/daggdjur/fladdermossihus.1036.html

Själv uppskattar jag de små liven, det är roligt att gå ut på trappan på kvällen och se hur de far runt i skymningen.
 
Du ska vara glad. fladdemus bajs (guano) är ett fantastiskt gödsel. Det innehåller massor av kväve så häll ut det över rabatter och gräsmatta så kommer växterna att älska dig.

Fruktflugorna beror sannolikt på, som någon skrev tidigare, på något annat. Kan det vara så att fladdermössen faktiskt inte är kvar eller har du något sött där de håller till?
 
Tänkte putta den här lite för att det är den nyaste tråden apropå fladdermöss.

Egentligen tänkte jag bara få konstaterat att det verkligen är spillning som jag tror, det är så fruktansvärt mycket nämligen att jag blir tveksam.. Har en toalett i källaren som i frånluftskanalen i murstocken vid närmare inspektion visade sig innehålla en smärre koloni (ett 10-tal döda). Men det kompakta berget av spillning gör att jag undrar om det verkligen är bara spillning?
Lite svårt att avgöra på bilden med klumpen är solid nog att man får hacka loss bitar, och en dryg liter som låg lösare är redan bortsopad.
 
  • 047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har jag fått lära mig att fladdermöss skiter nåt enormt!
Det luktar rätt fränt också. Har du haft kolonin där länge, kan jag tänka mig att du fått ihop en hel del!!
 
Jo, de glömde jag säga. Tråden startades för att fråga om flugor och det har jag fått svar på nu! Flugorna är fruktflugor och de svärmar runt Augusti-September i oerhörda mängder vissa år. De drar sig mot höga, ljust ställen (vindskivor, fönster mm) I år var ett sånt år här. Sen hade jag trimmat av ett område med högt gräs, som jag inte kört iväg, vilket var ett härligt område för dessa att leka i!!
 
Lånar tråden lite.
Har ett hus där fladdermöss sitter under listen upp mot midjan på huset.
Deras spillning hamnar på min vita fasad.
Någon som har något bra medel som man kan tvätta bort det med. Vanlig högtryck räcker inte utan det måste lösas med nåt.
(Säg inte inte lika löser lika....)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.