K Kromo skrev:
Så utsikten är viktigare än att alla förhoppningsvis är säkra En 6 åring kan ju springa rakt ut även om hen vet att man inte ska, det räcker ju med en rolig lek och någon hundradel bortkopplade hjärna. undrar om du tycker det är överbeskyddande med staket den dagen barnet brutit något, bara hoppas det är en arm eller ben.
Så det är bara bygginspektören som kan ramla ned.Det finns krav! (tillägnas Kromo, post: 3361283)
 
S seniorkonsult skrev:
Tak har väl inget med poolskydd att göra? Har inte läst kommentaren men en pool måste ha räcke runt el skyddas från tillträde på annat sätt. Att ha tak innebär väl att poolen är inomhus?
I detta fall är det ett pooltak som bara är över poolen. Det går på skenor och kan skjutas fram och tillbaka och låsas så obehöriga inte kan öppna taket.

Staketet kommer bara vara runt 2/3 av poolen, resten kommer gå in mot huset eller ha en trappa.

/N
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag var i samma situation, men valde ett par trappsteg i stället för ett räcke.

[länk]
Jag har funderat på att ha en trappa runt hela poolen, men det blir i så fall 24 meter extra trappa förutom de ca 12m som redan finns, det tar bredd också, ca en meter eller kanske lite till då jag behöver 4-5 trappsteg.

Så det lutar åt staket som vi köper färdigt och monterar dit (dock ej någon billig/klen variant utan 50mm aluminiumstolpar och glas eller vajer).

Men tack för tipset! Det så ut att passa bra runt din altan.

/N
 
S seniorkonsult skrev:
Tak har väl inget med poolskydd att göra? Har inte läst kommentaren men en pool måste ha räcke runt el skyddas från tillträde på annat sätt. Att ha tak innebär väl att poolen är inomhus?
Nej det är som sagt ett skjutbart tak utomhus som även tjänar som skydd, ersätter staket.
 
T tompajo skrev:
Min altan är ungefär 140 cm från marknivån och vi har inget räcke som stör utsikten. Det är lite upp till var och en om man ser sig för eller inte. Nej inga små barn rör sig på altanen bara 6 år
Och när din synskadade gammelmoster kommer på besök med sin rullator???
Eller har ni åldersgräns uppåt också?
 
  • Haha
Grumsgrums
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Min altan är ungefär 140 cm från marknivån och vi har inget räcke som stör utsikten. Det är lite upp till var och en om man ser sig för eller inte. Nej inga små barn rör sig på altanen bara 6 år och uppåt.
Sverige är så galet överbeskyddande att människor slutar att tänka själva.
Det är ju väldigt lätt att kliva baklänges över kanten eller ställa en stol för nära och sen råka tippa, också baklänges. Den altanen vill inte jag vara på!
Eller är det krav på att ingen är trött, onykter eller ser lite dåligt på din altan och att det alltid är fullt dagsljus när man vistas där?
 
K Kirre2 skrev:
Det är ju väldigt lätt att kliva baklänges över kanten eller ställa en stol för nära och sen råka tippa, också baklänges. Den altanen vill inte jag vara på!
Eller är det krav på att ingen är trött, onykter eller ser lite dåligt på din altan och att det alltid är fullt dagsljus när man vistas där?
Du får vara hur onykter eller trött du vill men jag tycker inte att du ska förvänta dig att jag tar ansvar för din dumhet om du dessutom balanserar på min altankant.
Kan tillägga att altanen är ungefär 130 kvadratmeter så det går att hålla sig ganska långt bort från kanten om man vill.
 
T tompajo skrev:
Du får vara hur onykter eller trött du vill men jag tycker inte att du ska förvänta dig att jag tar ansvar för din dumhet om du dessutom balanserar på min altankant.
Kan tillägga att altanen är ungefär 130 kvadratmeter så det går att hålla sig ganska långt bort från kanten om man vill.
Ursäkta, men nu tycker jag det börjar bli tjatigt om sammas saker. Läs BBR och alla tidigare svar. Byggnadsinspektören skulle aldrig godkänt utförandet
 
S seniorkonsult skrev:
Ursäkta, men nu tycker jag det börjar bli tjatigt om sammas saker. Läs BBR och alla tidigare svar. Byggnadsinspektören skulle aldrig godkänt utförandet
På vilket sätt blir en altan mindre farlig om man har en trappa ner runt hela som Leif I Skåne har?
(Förstå mig rätt, jag klankar inte på Leifs lösning, den tyckte jag var snygg och följer dessutom sannolikt reglerna, jag bara ifrågasätter reglerna)

Jag tycker nog man kan förvänta sig att folk ser var de går, åtminstone om eventuellt fall inte är mer än en halvmeter.

/ Hälsningar, Fredrik
 
Finns trappa så kan du inte av misstag kliva rakt ut i luften, alt så är det mer synligt!
 
T Tornhill 2 skrev:
På vilket sätt blir en altan mindre farlig om man har en trappa ner runt hela som Leif I Skåne har?
(Förstå mig rätt, jag klankar inte på Leifs lösning, den tyckte jag var snygg och följer dessutom sannolikt reglerna, jag bara ifrågasätter reglerna)

Jag tycker nog man kan förvänta sig att folk ser var de går, åtminstone om eventuellt fall inte är mer än en halvmeter.

/ Hälsningar, Fredrik
Gillade också lösningen och har en snarlik själv (bytt från räcke till trappa). Alla domedagsprofetior till trots har vi haft ganska exakt 0,0 benbrott med den nuvarande (trapp) lösningen. DOCK. Vi har väldigt konkreta belägg för att ett för lågt räcke, inte är så smart. Frugan ramlade baklänges över ett dylikt (20-30cm) i skydd av mörker, och landade med ryggen på prima Bohusgranit 1,2m längre ned. 3 (eller 4) krossade ryggkotor - minns inte riktigt. Varför man väljer att bygga ett sådant räcke har jag fortfarande inte kunnat begripa, det är ju rena rama dödsfällan med en sådan fallhöjd och underlag.
 
Ett räcke bör vara ca 80 cm högt men det räcker med en 28x95 horisontell bräda så man känner att altanen slutar. En trappa syns på ett annat sätt än en altan som slutar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.