Allt behövs inte göras första dagen!
 
Huset är sönderrenoverat på 50- talet. Ingen tidig 1900- talskänsla kvar alls.
 
4 budgivare och senaste budet är på 1 350 000 kr. Verkar inte som att utgångspriset låg för högt....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
undine
N Nyrostad skrev:
När jag läser tråden får jag intrycket att TS tidigare haft en husdröm, men kommit fram till att kombinationen lägenhet + lantställe passar bättre i nuläget. Får jag spekulera fritt så tänker jag att man med detta utgångsläge kan komma att vilja spendera en hel del tid på nämnda lantställe och således vill hålla en tämligen god standard på detta.

Med dessa förutsättningar har jag svårt att se de stora fördelarna med detta objekt. Som gammal lundabo med släkt i krokarna kring detta objekt tycker jag absolut att det finns roligare områden inom 45 minuters bilväg från Lund (exempelvis Österlens inland som någon redan nämnt). Därutöver känns nuvarande bud verkligen inte som något fyndpris om man nu inte specifikt söker något som är lite mer unikt med denna fastighet (i mina ögon egentligen bara verkstadsbyggnaden om denna är i gott skick). Spelar varken verkstad eller läget någon större roll hade även jag letat vidare - er budget borde räcka till något bättre/säkrare.
Tack för din kloka och relevanta sammanfattning.
Mycket korrekt. Jag har min lilla dröm om hus. Jag har alltid bott i hus och ägde ett hus tidigare, som såldes pga separation. Men det huset var inte riktigt så som jag ville bo ändå.

Efter diverse privata krux hit och dit har jag och sambo bestämt att istället för att leta större hus, bor vi kvar i stan (Lund) men skaffar oss ett smultronställe på landet/i skogen/utanför stan där vi kan vara somrar och helger då och då. Vinterbonat är alltså ett ganska stort plus. Så kan vi fortfarande enkelt ta oss till jobbet och det bli mindre stress. Jag kan också ta upp min hobby med att renovera enklare jobb (t.ex. tapetsera, måla om etc.) utan att känna mig jättepressad och bo mitt i renoveringen (har gjort det en gång tidigare, det var väldigt stressigt och inte alls min kopp te).

Hur som helst. Ja, men exakt.
Jaa Tollarp är inte jättekul. Jag hade också hellre velat bo vid Sjöbo med omnejd. Anderslöv kanske. Tomelilla. Men ja, där kostar det. Hittade ett korsvirkeshus á la megadrömmen utanför Tomelilla. Inget indraget vatten. Men vilken idyll. Dyrt utrop och ändå budgivning. Totalrenovering på det huset, skulle jag vilja säga. Utsidan underbar, men ack vilken insida. Huu.

Jag och sambo vill ju ha en verkstad där vi kan bygga och renovera gamla möbler. Men det kan man ju alltid bygga till. Köpa en friggebod/attefallshus och sätta på tomten. Men det är ett stort plus med verkstad givetvis. Det kostar väl upp mot 100 000 kr att fixa ett komplett attefallshus..?

Exakt, känns som vi borde kunna hitta något säkrare.
För övrigt ligger budet på huset uppe på 1.35 nu, galen budgivning. Jag och sambo har dragit oss ur, det är inte värt mer än utropet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
undine
Riktigt suveräna inputs alla kommer med och det har varit otroligt användbart att höra era tankar och erfarenheter! Jag har fått massor av tankar och idéer.
Precis, som nämndes så är huset nu uppe i 1.35 pga budgivning.
Jag och sambo har valt att inte gå vidare med något bud. Vi anmälde intresse för utropspriset men nu när det skenat iväg har vi backat.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Funderat på Svalövs kommun?
 
Som någon tidigare påpekat så används friskrivningsklausul nästan alltid om det är ett dödsbo som säljer.
När det gäller möjlighet till besiktning där man sedan kan avträda köpet så är det så att det är säljaren som bestämmer vem som får köpa. Om två budgivare vill ha besiktning men inte den tredje så väljer troligen säljaren den som avstår besiktning även om priset blir 10.000 - 20.000 kr lägre.
 
N
undine MagicaDeHex skrev:
Hm jag vet faktiskt inte. Bra fråga. Jag läste att ett sådant filter håller ca 15 år. Filtret som sitter i är från 2002. Så det kan ju vara att det "gått ut" så att säga.
Om det enbart handlar om att förnya infiltrationen behöver det inte bli så jättedyrt ändå. Livslängden på en infiltration beror på bl.a. vilken jordart den ligger i. Är det sandig jord håller den betydligt längre än om jorden är mer åt det leriga hållet. Är det riktigt lerigt är infiltration inget alternativ utan då är en upphöjd markbädd ofta ett bättre val eller ett minireningsverk men då pratar vi om helt andra summor.
Hör med en grävare vad det skulle kosta att ersätta den befintliga infiltrationen och kanske framförallt - kolla med kommunen så att de inte skärpt sina krav när det gäller vilken rening som krävs. Kommunerna kör just nu en landsomfattande inventering av enskilda avlopp och kraven varierar mellan kommunerna. Även läget (närhet till vattendrag o.s.v.) avgör vilka krav som ställs.
 
För ett år sedan grävde jag nytt "filter" det kostade mig ca 15 000:- och nu klarar jag mig så länge jag lever, i alla fall tills jag flyttar in på "hemmet".
 
... eller tills det kommer nya och strängare regler. Kommuner är inte att lita på.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tror inte att dom kör med retroaktiva regler i min kommun. Utan nya regler för nya anläggningar samt för dom som ska "renoveras".
 
N
K Kirre2 skrev:
... eller tills det kommer nya och strängare regler. Kommuner är inte att lita på.
Havs och Vattenmyndigheten har någon idé om att enskilda avlopp skall besiktigas vart sjunde år. Tror inga beslut är fattade ännu men det är nog inte osannolikt att det blir så.
 
P
undine MagicaDeHex skrev:
Jag kollade med mäklaren om detta, som sa att det inte går.
Det var något med att de som ärvt huset inte själva kan ta beslut, utan alla har god man. Och då ska det upp i någon form av myndighet/förvaltning, något ditåt. Och handläggningstiden är jättelång för ärenden. Därför kan man inte ta med det i kontraktet. Hängde inte helt med. Men det var inget alternativ i alla fall och det känns lite creepy kan jag tycka.
Överförmyndarnämnden ska godkänna köpet innan det går igenom.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
undine
Olsin Olsin skrev:
Funderat på Svalövs kommun?
Hmm nej faktiskt inte, finns det bra sommarhus där?
 
undine MagicaDeHex skrev:
Hmm nej faktiskt inte, finns det bra sommarhus där?
Kan nog finnas något liknande det ni kikade på. I norr har du Söderåsen med skog och i söder stora slätter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.