I vårt hus har tidigare ägare målat alla dörrar vita, samt satt ”speglar” på många av dem. Bifogar bilder på ett exempel där bara ena sidan är målad, just denna utan spegel. Jag vill gärna återställa dessa!

Går det?
Har ni några tips/steg för steg på hur man tar bort färgen och listerna?
Finns det firmor som gör detta i Stockholmsområdet?

Hade varit beredd att betala en del för att få till detta. 8 dörrar totalt.
 
  • En vitmålad dörr med delvis osmålad karm och utan spegel, samt synlig dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvmålad dörr står öppen, ena sidan vit och andra i träfärg, synligt utan spegellister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är jättesvårt, att slipa bort färgen utan att slipa genom ett troligen tunt faner.
Jag har grejor att göra detta men skulle aldrig ta på mig det.

Kan vara enklare att göra nya dörrar.

Protte
 
Tack, anade det. Något kemiskt som inte förstör dörren, kanske?
 
Jag har slipat ner klarlackade dörrar, gäller att vara försiktig så att man inte tar för mycket. Vill minnas att jag plockade bort fuskspeglarna med tång och ett underlägg för att inte skada dörren.

Men ska du bara ta dig ner till ursprunglig lack borde det gå.
 
  • Gilla
p3p3
  • Laddar…
J jonko skrev:
Växthuset i Hagsätra renoverar innerdörrar åt bla Ikano (och ev. Svenska Bostäder), behövs det så fanerar dom om dom.
Tack för tips!!
 
En update..

Satsade en semestereftermiddag och körde Beckers färgborttagning med överraskande bra resultat!
 
  • Dörr liggandes på gräs med färgborttagning på halva ytan vilket exponerar träytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbänk där gammal färg tagits bort med Beckers färgborttagning, resultatet synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta efter användning av färgborttagningsmedel med en roller på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
AnderzOve och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! Hur mycket av lacken följde med färgen bort? Var det så att du behövde lacka om den också eller är fläckigheten på bilden något annat?
 
Tack! Delar av lacken följde med men nog mest för att jag fick slipa/gnugga där färgen lagt sig i ojämnheter.

Ett lager teakolja på nu direkt men kommer lacka vid tillfälle också.
 
Vilken lycka att se för mig som har flyttat in i ett 60-talshus med vitmålade Gabondörrar.
Vill du berätta lite mer i detalj hur jobbet gick till?
 
Minns inte mer än vad jag skrev ovan. Beckers färgborttagning och tålamod.

Det hjälpte nog att det var sjaskigt målat från början.

Detta var enda dörren som gick att återställa (av 8) och den enda utan fuskspegel. För andra dörrar köpte jag - hämtade gratis ibland - via Facebook Marketplace. Ett par med fuskspeglar slipade vi ner helt, målade gråa och körde retrohandtag i teak istället för bakelit. Det passade bra inredningsmässigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.