Lägger som sagt parkett i ett större utrymme som även innefattar kök. Hade det bara varit kök hade jag kanske valt något annat men nu måste det vara enhetligt.

Är lite orolig för vatten och då är frågan finns det något av alla parkettval som lämpar sig bättre än andra? Något specifikt träslag? enstav? faner ( de är väl behandlade och hårdare) eller slipbart?
 
Vi har samma parkett i hela huset, utom i våtrummen så klart, där vi har plastmatta.
Kährs bok (verkar tyvärr inte säljas längre).
Och jag ser inga problem att ha det i köket. Där slabbas och spills inte mer vatten än i andra rum,
där man välter ut vinglas, spiller när man vattnar blommor m.m.
I alla fall inte om man har en riktig gammaldags diskbänk med avrinningsskyddande kanter runt om.
 
BirgitS
W Walle99 skrev:
Är lite orolig för vatten och då är frågan finns det något av alla parkettval som lämpar sig bättre än andra? Något specifikt träslag? enstav? faner ( de är väl behandlade och hårdare) eller slipbart?
Det skulle väl i så fall vara sånt trä som man har på båtar som mahogny och teak, men det finns nog inte som golvplank till något vettigt pris.

Enstav eller trestav lär inte spela någon roll, utan det är ju vatten mellan brädorna som ställer till mest skada. Möjligen det blir bättre om man lackar hela golvet efter att det är lagt för då får man väl visst skydd av skarvarna.

Fanérgolv är tunnare och inte slipbart, men jag har inte sett något om att de skulle vara behandlade på något annat sätt än vanligt parkettgolv.

Är det ett kök där det slabbas, t.ex. av småbarn, får man skydda golvet där med mattor eller golvskydd i plast etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.