Heij83 Heij83 skrev:
Kan kan man kanske, bara ta det försiktigt och undvik att sätta spetsen direkt i veden, då fins det stor risk att sågen kastar.
A ochej, det visste/hört inte!
Man ska alltid undvika att jobba med svärsspetsen då, oavsett?
Ursäkta om du tycker att jag verkar jobbig/frågvis...
Anledningen till det är att jag inte har någon erfarenhet, visst den skaffar man sig med tiden.
Innan dess, Bättre fråga en gång för mycket, än att man gör det första och kanske även det sista misstaget! För man fråga en gång för lite.
 
Heij83
C Calliba skrev:
A ochej, det visste/hört inte!
Man ska alltid undvika att jobba med svärsspetsen då, oavsett?
Ursäkta om du tycker att jag verkar jobbig/frågvis...
Anledningen till det är att jag inte har någon erfarenhet, visst den skaffar man sig med tiden.
Innan dess, Bättre fråga en gång för mycket, än att man gör det första och kanske även det sista misstaget! För man fråga en gång för lite.[/QUOT]

Det är ingen fara.

Nej undvik att använda svärdsspetsen, tänk på att kedjan snurrat framåt (från dig) på ovansidan.
Sätter du spetsen rakt in i en stubbe så kommer den vilja tvinga sågen nedåt med samma fart som kedjan, du får då ett kast mot dina ben.
Så använd alltid ”långsidan” på svärdet, vill du göra ett instick så vinkla sågen så att inte spetsen är det första som träffar, kommer man bara in en liten bit i virket så kan man köra sågen in med spetsen.
Men det kanske inte är så aktuellt om du bara ska kapa ved.
 
Heij83
Det är ingen fara.

Nej undvik att använda svärdsspetsen, tänk på att kedjan snurrat framåt (från dig) på ovansidan.
Sätter du spetsen rakt in i en stubbe så kommer den vilja tvinga sågen nedåt med samma fart som kedjan, du får då ett kast mot dina ben.
Så använd alltid ”långsidan” på svärdet, vill du göra ett instick så vinkla sågen så att inte spetsen är det första som träffar, kommer man bara in en liten bit i virket så kan man köra sågen in med spetsen.
Men det kanske inte är så aktuellt om du bara ska kapa ved.
 
Heij83
Men vill tillägga att det fins dom som är betydligt bättre på detta än mig.
Även om jag har fält ett 50 talet granar
 
C Calliba skrev:
Det ingick. Plus att jag har en fil från den andra kartongen från Mecc Tools.
Annars har jag prövat med min dremel maskin och satt på ett diamant verktyg på maskinen. Det funkar, testat på en gammal el-motorsåg.
är det samma storlek på kedjor då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.