43 584 läst · 106 svar
44k läst
106 svar
Sagan om suterrängvillan från sjuttiotalet
Alternativet hade ju inneburit en förlust på ett antal mille och inget hus (men inga problem heller) så valet var egentligen ganska enkelt.ricebridge skrev:
Nu söker vi tips på målare som kan åta sig att bredspackla och måla taket på ovanvåningen samt spackla, sätta fiberduk och måla väggarna på ca 120 kvm boyta. Gärna billigt och bra, och ganska snart...
Alla bra sagor har ju en plot twist, annars är de bara tråkiga. Fast det kanske inte riktigt var meningen att det skulle gå från barnsaga till splatter-skräck-thriller till Jack Reacher...Cruzze skrev:
...men om vi kan sälja filmrättigheterna så kan vi kanske räkna hem projektet ekonomiskt ändå
...eller så gör jag en Lamotte - om ni uppskattar mitt arbete så swisha gärna en slant för att stödja oberoende renoveringsarbete
Sen tycker jag ju att man hela tiden har kunnat se potentialen. Vyerna, och att det i grunden fanns en del saker i huset som var tätt häfitgt. Det är inget dussinhus.A andost skrev:
Men att åka på att renovera i samma omfattning som ett nybygge hade inneburit är ju galet. Tror att ert val att rätt omgående flytta ut var viktigt för hälsan. Att inte kunna bo i huset (men iaf vara fysisk frisk) gör ju att man kan lägga energin på att behålla mentala hälsan
Nu vet du ju hur ALLT är gjort och kan sova lugnt i framtiden.
Hur har försäkringsbolag ställt sig till allt förresten?
Då är frågan hur vi ska göra med uppvärmningen.
Huset hade från början direktverkande el. Senare sattes det in en luftvärmepump som har blivit bortmonterad nu.
Under renoveringen har vi satt elburen golvvärme i badrum, hall och kök på ovanvåningen.
Det finns dessutom en kamin i vardagsrummet men den är inte särskilt effektiv.
Planen nu är att sätta en luftvärmepump, möjligen med två innerdelar, på östra gaveln (neråt på bilden) och att sätta nya elradiatorer i sovrummen. Kostnad för detta skulle bli under 50k.
MEN - Planlösningen är ju inte HELT optimal för luftvärme eftersom sovrummen ligger i ena änden av ovanvåningen. Andra änden av ovanvåningen är öppen så där borde det kunna fungera hyfsat men vi behöver komplettera med elradiatorer.
Bottenvåningen är ganska lik - där har vi ett allrum i ena änden och vårt sovrum i andra änden.
Då är frågan - när vi nu ändå har rivit ner allt golv till bjälklaget... ska vi dra in vattenburen värme istället (med en luft/vatten-värmepump)?
Vad skulle detta kosta?
Hur mycket av jobbet kan man göra själv för att hålla nere budgeten?
Blir det någon besparing i driftskostnad med vattenburen värme (med luft/vatten-VP) jämfört med luft/luft-VP samt direkt el som komplettering?
Mellanbjälklag är av betong (spelar roll om man ska borra hål för vattenrör)
(Vi behöver också byta varmvattenberedaren till en större)
Huset hade från början direktverkande el. Senare sattes det in en luftvärmepump som har blivit bortmonterad nu.
Under renoveringen har vi satt elburen golvvärme i badrum, hall och kök på ovanvåningen.
Det finns dessutom en kamin i vardagsrummet men den är inte särskilt effektiv.
Planen nu är att sätta en luftvärmepump, möjligen med två innerdelar, på östra gaveln (neråt på bilden) och att sätta nya elradiatorer i sovrummen. Kostnad för detta skulle bli under 50k.
MEN - Planlösningen är ju inte HELT optimal för luftvärme eftersom sovrummen ligger i ena änden av ovanvåningen. Andra änden av ovanvåningen är öppen så där borde det kunna fungera hyfsat men vi behöver komplettera med elradiatorer.
Bottenvåningen är ganska lik - där har vi ett allrum i ena änden och vårt sovrum i andra änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är frågan - när vi nu ändå har rivit ner allt golv till bjälklaget... ska vi dra in vattenburen värme istället (med en luft/vatten-värmepump)?
Vad skulle detta kosta?
Hur mycket av jobbet kan man göra själv för att hålla nere budgeten?
Blir det någon besparing i driftskostnad med vattenburen värme (med luft/vatten-VP) jämfört med luft/luft-VP samt direkt el som komplettering?
Mellanbjälklag är av betong (spelar roll om man ska borra hål för vattenrör)
(Vi behöver också byta varmvattenberedaren till en större)
Redigerat:
Frågan är väl med tanke på att ni bor i skåne hur mycket vattenburet ger jämfört mer luftluft. Jämfört med den rätt stora kostnaden om man byter ut element och drar rör.A andost skrev:Då är frågan hur vi ska göra med uppvärmningen.
Huset hade från början direktverkande el. Senare sattes det in en luftvärmepump som har blivit bortmonterad nu.
Under renoveringen har vi satt elburen golvvärme i badrum, hall och kök på ovanvåningen.
Det finns dessutom en kamin i vardagsrummet men den är inte särskilt effektiv.
Planen nu är att sätta en luftvärmepump, möjligen med två innerdelar, på östra gaveln (neråt på bilden) och att sätta nya elradiatorer i sovrummen. Kostnad för detta skulle bli under 50k.
MEN - Planlösningen är ju inte HELT optimal för luftvärme eftersom sovrummen ligger i ena änden av ovanvåningen. Andra änden av ovanvåningen är öppen så där borde det kunna fungera hyfsat men vi behöver komplettera med elradiatorer.
Bottenvåningen är ganska lik - där har vi ett allrum i ena änden och vårt sovrum i andra änden.
[bild]
Då är frågan - när vi nu ändå har rivit ner allt golv till bjälklaget... ska vi dra in vattenburen värme istället (med en luft/vatten-värmepump)?
Vad skulle detta kosta?
Hur mycket av jobbet kan man göra själv för att hålla nere budgeten?
Blir det någon besparing i driftskostnad med vattenburen värme (med luft/vatten-VP) jämfört med luft/luft-VP samt direkt el som komplettering?
Mellanbjälklag är av betong (spelar roll om man ska borra hål för vattenrör)
(Vi behöver också byta varmvattenberedaren till en större)
Beställde Luftluft nu.
Jag har plintgrund och det skulle kunna gå "relativt" billigt att dra in vattenburen värme. Men det går i princip inte räkna hem på överskådlig tid nu när Luft-luft är så bra/billiga.
Jag har dock rätt öppen planlösning och lvp kommer sitta i vardagsrummet. Som ligger vägg i vägg med sovrummen. Möjligtvis kök som kan behöva kompletteringsvärme.
Edit: såg ju nu att ni har öppet ner till bjälklag. Då är ju kostnaden annorlunda med det stora jobbet gjort.
Jag skulle ta in offerter Fast samtidigt. SÅ kallt är det ju inte där ni bor. Eller?
Med tanke på hur "icke öppen" er planlösning är då hade jag nog faktiskt satsat på en LVVP. Vi satte in en Mitsubishi för snart år sedan och den har fungerat hur bra som helst och kommer i slutändan att ungefär halverat vår uppvärmingskostnad. Kanske inte säger allt för mkt då vi hade direktverkande el innan but still.
Om ni vill ha golvvärme så känns det som det enda rätta, LLVP fungerar säkert bra också i de delarna som är öppna men i de bortre rummen så är det garanterat radiatorerna som kommer stå för uppvärmningen.
Om ni vill ha golvvärme så känns det som det enda rätta, LLVP fungerar säkert bra också i de delarna som är öppna men i de bortre rummen så är det garanterat radiatorerna som kommer stå för uppvärmningen.
Ja vi har vridit och vänt på det här några gånger nu.Appendix skrev:Frågan är väl med tanke på att ni bor i skåne hur mycket vattenburet ger jämfört mer luftluft. Jämfört med den rätt stora kostnaden om man byter ut element och drar rör.
...
Edit: såg ju nu att ni har öppet ner till bjälklag. Då är ju kostnaden annorlunda med det stora jobbet gjort.
Jag skulle ta in offerter Fast samtidigt. SÅ kallt är det ju inte där ni bor. Eller?
Om man tittar på driftskostnaderna så är ju luft vs vatten ungefär lika dyrt.
Fördelar vatten
1. Vi kan värma upp hela huset och inte bara de "öppna" delarna - så vi slipper komplettera med el.
2. Flexibilitet vad gäller värmekälla i framtiden dvs man skulle kunna koppla in sig på fjärrvärmen, man kan gräva jordvärme eller bergvärme eller köra med luft-vatten -VP.
3. Tyst
4. Man slipper inomhusdel
5. Man kan ha golvvärme resp radiatorer
Fördelar Luft
1. Billigare att installera
2. ..... ?
I och med att vi inte har en obegränsad budget för detta så kan vi inte installera ett system som vi räknar hem på 10-20 år.
Jo precis. problemet är "bara" installationen - hur mycket mer jobb och kostnad det är för ett vattenburet system. LVP kostar ca 20-25 att installera och uttag för elradiatoter finns redan så de är "plug and play". Att borra en massa hål genom bjälklaget för vattenrören blir... jobbigt... men visst, ska det göras så ska det göras nu.J Jarlsgård skrev:Med tanke på hur "icke öppen" er planlösning är då hade jag nog faktiskt satsat på en LVVP. Vi satte in en Mitsubishi för snart år sedan och den har fungerat hur bra som helst och kommer i slutändan att ungefär halverat vår uppvärmingskostnad. Kanske inte säger allt för mkt då vi hade direktverkande el innan but still.
Om ni vill ha golvvärme så känns det som det enda rätta, LLVP fungerar säkert bra också i de delarna som är öppna men i de bortre rummen så är det garanterat radiatorerna som kommer stå för uppvärmningen.
Frågan är också hur mycket man behöver värma upp sovrummen (med elradiatorerna) - Dörrarna till rummen kommer förmodligen stå öppna dagtid för att få luften att cirkulera (lite mer än inte alls iallafall).
Ett förslag var ju att sätta in ytterligare en LVP vid sovrummen.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 966 inlägg
Det verkar ju kunna gå att dra vattenrören i trapphuset. Annars räcker det ju med att gå genom bjälklaget på ett ställe och sedan gå genom rumsväggarna med rören. Har du bara tid gör du detta själv.
För att hålla nere kostnaderna kan du dra stålrör men dessa skall kapas, gängas och tätas med lin. Räkna ut hur många meter 12mm hårda kopparrör du behöver och jämför pris. Hårda rör är lätta att jobba med men kräver skarvkopplingar som i och för sig inte behöver kosta så mycket. Sedan kan du måla dom.
Finns även galvade rör men tror att kopplingarna kräver ett dyrt specialverktyg. Rinkaby rör har all information du behöver.
Räkna på det innan du bestämmer dig, direkt el eller LVVP är inte så skoj. För maximal komfort får du ha fler LVVP eftersom du har så sluten planlösning.
Kolla även på braskaminen och se om du kan få in en kamin på undervåning med. Fast kaminer med skorsten kostar pengar och det är ett visst arbete med veden.
För att hålla nere kostnaderna kan du dra stålrör men dessa skall kapas, gängas och tätas med lin. Räkna ut hur många meter 12mm hårda kopparrör du behöver och jämför pris. Hårda rör är lätta att jobba med men kräver skarvkopplingar som i och för sig inte behöver kosta så mycket. Sedan kan du måla dom.
Finns även galvade rör men tror att kopplingarna kräver ett dyrt specialverktyg. Rinkaby rör har all information du behöver.
Räkna på det innan du bestämmer dig, direkt el eller LVVP är inte så skoj. För maximal komfort får du ha fler LVVP eftersom du har så sluten planlösning.
Kolla även på braskaminen och se om du kan få in en kamin på undervåning med. Fast kaminer med skorsten kostar pengar och det är ett visst arbete med veden.
Hmm... jag förstår principen, men räcker det? Vi har idag en kamin på vardagsrummet i ovanvåningen. Tyvärr går det inte att sätta en kamin direkt under den på bottenvåningen eftersom det sitter en dörr ut till trädgården precis där - annars hade vi kanske gjort det.L L-E skrev:
Går det att kombinera vattenmantlad braskamin så att den värmer upp vatten som sedan går till vattenburna element / golvvärme, och också ha en LVVP inkopplad i samma system?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder