Hej,

Upptäckte under gårdagens regn att det kom in vatten i sovrummet. Det hade tidigare hänt för förra ägaren under någon rejäl regnskur och då misstänktes en ränndal i takvinkeln. Ränndalen fixade en plåtslagare till när vi hade flyttat in.

Sprang upp och krälade in på vinden för att försöka hitta var vattnet tog sig in genom taket. Hela övervåningen är en påbyggnad ovanpå ett gammalt platt tak. Såg att det rann vatten utmed en specifik takbalk och även lite utmed utsidan av väggen (den som vetter mot vinden, dvs inget på insidan) på en lådkonstruktion som huserar hyllan och det lilla utrymmet under takfönstret i bilden nedan.
Inredningshörna med växter på vit hylla nedanför takfönster, synliga takbalkar och router på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Filmklipp från vinden där det droppade in



Öste ut en massa kisel-gel på golvet och ställde uppsamlingskärl där det droppade, både från lådan och från balken. Efter en stund slutade det droppa in i sovrummet.

Nu till min fråga. Hur går man bäst tillväga när man ska brottas med försäkringsbolaget?
Ska jag börja riva upp allt på egen hand (alt. anlita ett företag) och därefter ta kontakt med försäkringsbolaget eller ska jag först kontakta försäkringsbolaget så att de får sköta hela processen? Vet ju inte till 100% om det är takfönstret som läcker.

Har if Stor Villa så de skall täcka de inre skadorna med upp till 20 000 kr om jag tolkade avtalet och säljaren rätt. Vet att det yttre skiktet inte täcks av försäkringen.

Ser ni några tydliga konstruktionsfel i bilderna eller filmen nedan som skulle tyda på att t.ex. plåten inte är tät?
Tak med takfönster och solpaneler, misstänkt vattenläckage nära fönstrets kant och takbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfönster och solpanel på ett befintligt tegeltak med synlig åldersrelaterad mossa och en möjlig vattenskadeindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskuren bild av ett tak där takfönstret ansluter till takpannor och en plåtkant, med fuktmarkeringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en takdetalj vid takfönster med synliga plåtar och skruvar, närliggande takpannor och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



MVH
 
JanneJanne123
Din takkonstruktion har jag dålig koll på, men jag kan verifiera det du skriver om 20k för invändig fix. Detta såklart under förutsättning att det kostar 20k eller mer att fixa. Råkade ut för ett liknande problem förra vintern och då var if ute och besiktigade dagen efter och jag hade pengarna på kontot någon vecka senare. Kanske hade jag tur, men tycker det gick väldigt smidigt.
 
Vanligtvis så ersätter inte försäkringsbolagen för utifrån kommande vatten så det är nog bäst att du kontaktar ditt bolag för att ta reda på vad som gäller i ditt fall.
 
JanneJanne123
Nej, inte vanligtvis, men nu har ju TS if stor villa precis som jag och den försäkringen täcker skador som uppkommer inne på grund av vatten utifrån (upp till 20k).
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Tackar för svaret!
Så jag antar att det är bäst att låta försäkringsbolaget göra sitt innan jag börjar riva upp på egen hand?

MVH
 
JanneJanne123
Ja jag hade så fort som möjligt anmält skadan och sedan inte gjort något annat än oförstörande lösningar, typ ställa en hink där det droppar eller liknande. I mitt fall kom de sedan och tittade dagen efter, men det kan ju såklart ha varit på tur. River du för mycket finns ju risken att det blir svårt att bedöma hur det såg ur innan och vad du ska få ersättning för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.