Vi är i färd med att lägga om taket och behöver lite akut hjälp! Vi har en murstock i nock, och det är där problem uppstått.

Planen från början var att dra upp pappen mot murstocken, täta med asfaltsklister, och sen lägga klart taket innan plåtslagare kommer och fixar nytt nederbeslag över pannorna.

När vi rev bort gamla pappen insåg vi dock att det är en enorm glipa runt murstocken på ca 12 cm (såklart.. jäkla brandskydd :rolleyes:). Tänker att det blir en stor belastning på pappen att ”hänga fritt” så långt. Funderade på en plåt, men det sitter stödstenar mellan stocken och takstolarna som sticker upp över sponten.. Någon som har en bra lösning?
 
Kan du bara inte lägga en pressening tills plåtslagaren kommer?
Annars borde du kunna sätta insektsnät i metall i glipan
 
T topmount skrev:
Kan du bara inte lägga en pressening tills plåtslagaren kommer?
Annars borde du kunna sätta insektsnät i metall i glipan
Är inte jättesugen på att pausa hela arbetet i väntan på plåtslagare då det är nu vi är lediga och dessutom har lite familj och vänner som kan hjälpa till!

Insektsnät i hålet är kanske en idé, fyller ju iaf funktionen att stadga upp pappen!
 
Rickard.
Det normala är att man lägger råsponten ända mot en murad skorsten, möjligen med 1-2cm mellanrum. Har aldrig varit med om det som du beskriver.
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det normala är att man lägger råsponten ända mot en murad skorsten, möjligen med 1-2cm mellanrum. Har aldrig varit med om det som du beskriver.
Så då kanske vi kan lappa med spont och trekantslist får att få ett bra uppvik? Det vore superskönt!
 
T Tompsa skrev:
Så då kanske vi kan lappa med spont och trekantslist får att få ett bra uppvik? Det vore superskönt!
Såhär ser det ut nu! Bytt ut vissa spontbitar som var dåliga.
 
  • Ny och gammal spont vid renovering av byggkonstruktion med murade element i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
T Tompsa skrev:
Så då kanske vi kan lappa med spont och trekantslist får att få ett bra uppvik? Det vore superskönt!
Jag är ingen brandingenjör utan bara en dum takläggare men jag hade gjort så utan att tänka tanken på att det skulle kunna bli fel.

Är det över huvud taget rimligt att murstocken skulle kunna bli så varm på utsidan?
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Det är väl bara på insida tak som du skall ha avstånd till brännbart?
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Inte en chans att den blir så varm! Vi har dessutom ett rör i till en kamininsats. Tänker att det KANSKE skulle kunna ha nått att göra med vatten och kondens på vintern, att sponten kan ruttna? Ingen aning..

Men om det brukar ligga spont hela vägen, så duger det nog åt oss också :p
 
JO, det kan bli farligt varmt, inte vid normal drift kanske, men om du får en sotbrand i skorstenen. Konstruktionen ser ut som den gör för att skydda mot det.
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Vill du inte ha spont hela vägen så finns det v formade plåtar eller L formade som skulle lösa situationen. Men som sagt. Alla jag sett har råsponten så den möter stocken. En glipa på nån cm endast
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är ingen brandingenjör utan bara en dum takläggare men jag hade gjort så utan att tänka tanken på att det skulle kunna bli fel.

Är det över huvud taget rimligt att murstocken skulle kunna bli så varm på utsidan?
Åh, takläggare ❤️ Hur tänker du kring plåt under pappen? Är det brukligt, nödvändigt/onödigt?
 
H hempularen skrev:
JO, det kan bli farligt varmt, inte vid normal drift kanske, men om du får en sotbrand i skorstenen. Konstruktionen ser ut som den gör för att skydda mot det.
Men då borde det ju finnas någon standardlösning för hur man ska göra?
 
En killgissning för lämplig lösning

Råspont
Takpapp
Plåt med med uppvik mot skorsten
Takpapp över skarv mot plåt
Läkt och takbeläggning
Plåt med uppvik mot skorsten

Tror också det finns beprövade lösningar.
 
Rickard.
Läs monteringsbeskrivningen på underlaget du valt, jag tror underbeslag är standard för alla i vinkeln. Att den skulle utgöra ett brandskydd tror jag inte ett skit på utan den är till för att ta upp rörelserna mellan murstoclen och taket så pappen inte spricker.
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.