J
Hola!

Senaste tanken som snurrat i mitt huvud: mark är r*vdyrt. Även skogsfastigheter kostar ju, men värdet på den är nästan = värdet på skogen som står på den. En nyligen avverkad skogsfastighet borde alltså vara betydligt billigare tänker jag (?) Dessutom har skogsbolagen ofta varit så vänliga att de byggt en hyfsat duglig väg fram till marken för virkestransporter.

Är det någon som själv har/känner någon som har köpt ett hygge för att bygga hus? Finns det något man bör tänka på i ett sånt scenario? Kan man köpa ett hygge och bygga hus på utan krångel? Borde ju inte vara något problem att få lagfart på en eventuell väg som skogsägaren anlagt (?)

Är det här en helt korkad idé?
 
En nyligen avverkad skogsfastighet är på (x)ha. Ska du få ner den i "lura systemet" pris måste den avstyckas och redan där är nog behållningen förlorad.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
En skogsfastighet innehåller ofta många skiften och man avverkar ofta endast en del (man vill ha kontinuitet i avverkning varför de är olika gamla). Således behöver man stycka av
Det är dessutom långt ifrån självklart att du får bygga på vilken sjogsfastighet som helst.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
T
Kan du få tag på ett litet skifte med gräns till allmän väg så varför inte. Om det är avverkat eller inte har mindre betydelse eftersom det ändå bara handlar om att byta pengar.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Det finns lite mer att tänka på när det gäller själva avstyckningsförfarandet. Det finns särskilda villkor för skogsfastigheter som måste vara uppfyllda för att en avstyckning ska kunna genomföras. Stamfastigheten måste förbli varaktigt lämpad för sitt ändamål, samt att styckningslotten måste bli varaktigt lämpad för sitt nya ändamål. Ofta krävs det, beträffande styckningslotten, ett förhandsbesked för nybyggnation för att lantmäterimyndigheten ska bedöma denna som varaktigt lämpad, om vi tänker oss att det är för permanentboende du vill stycka av. Samtidigt får inte styckningslotten vara för stor för att anses vara permanentboende, den får inte heller ta för mycket mark av stamfastigheten så denna inte längre är varaktigt lämpad för skogsändamål.

Bestämmelserna återfinns i fastighetsbildningslagen 3 kap. och där är paragraferna 1 och 7 som är mest relevanta när det gäller skogsfastigheter.

Sen skulle jag inte säga att värdet av en skogsfastighet enbart består i på rot stående träd. Boniteten (hur mycket skogen växer enkelt förklarat) har stor betydelse också. Men självklart har skogen också ett värde och i vilken fas denna är, d.v.s. hur långt fram i tiden kan man kamma hem en avverkning.
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
Och FBL 3:5. Den paragrafen berör lämplighet för skogsbruksfastighet och 3:7 berör mark ämnad för skogsbruk, om man får vara petig.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
H Huruvida skrev:
Och FBL 3:5. Den paragrafen berör lämplighet för skogsbruksfastighet och 3:7 berör mark ämnad för skogsbruk, om man får vara petig.
Helt sant, slarvigt av mig att inte nämna FBL 3:5 2 st. Om jag inte missminner mig ligger kravet för lämplig skogsfastighet att den ska producera 75-100 skogskubikmeter per år för att anses som lämplig.

FBL 3:7 brukar kallas för ”skydd mot skadlig delning”, där ligger kravet på 200-250 skogskubikmeter per år.

Lite kuriosa i sammanhanget.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
J
Tack hörrni!

Som vanligt efter att jag trott att jag hittat en väg till att skapa något unikt blir jag något nedslagen av all stolpig byråkrati. Svårt att se meningen med allt som när man är opertunistiskt lagd
 
J
T tobiast skrev:
Kan du få tag på ett litet skifte med gräns till allmän väg så varför inte. Om det är avverkat eller inte har mindre betydelse eftersom det ändå bara handlar om att byta pengar.
Bra idé, tack!
 
J Stormfrog skrev:
Tack hörrni!

Som vanligt efter att jag trott att jag hittat en väg till att skapa något unikt blir jag något nedslagen av all stolpig byråkrati. Svårt att se meningen med allt som när man är opertunistiskt lagd
Reglering av fastigheter och markanvändning är sannolikt högre än vad man tror som "vanlig Svensson" i Sverige. Linda Sabel har skrivit en avhandling i ämnet, om en mer liberal fastighetsrätt. Försvaras på KTH 8 maj, för den mycket vetgirige :)
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Tack hörrni!

Som vanligt efter att jag trott att jag hittat en väg till att skapa något unikt blir jag något nedslagen av all stolpig byråkrati. Svårt att se meningen med allt som när man är opertunistiskt lagd
Jag skulle nog inte se det som byråkrati, det handlar om ett samhällsekonomiskt långsiktigt effektivt utnyttjande av marken. Där kan individens intressen få stryka på foten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det vore intressant att se en jämförelse mellan Sverige och ett motsvarande land med en friare fastighetsmarknad och se om dessa hemska styckningar av fastigheter i praktiken skadar samhällsekonomin.

Jag gissar att svaret skulle bli nej, men det gör jag förvisso med en tydlig ideologisk bild av att en friare värld är en bättre värld.

Hur som helst är det lättare att stycka av skogsmark än åker- eller betesmark, så TS grundläggande idé om att försöka köpa nyavverkad skogsmark är inte så tokig. Kanske borde man vara ännu lite tidigare ute och börja planera ett köp strax innan avverkningen då det är en del handläggningstider i sammanhanget, men det är förstås inte mätt att veta om en viss trakt kommer att avverkas nästa år eller om tio år.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Det är inte så svårt faktiskt, men som alltid om man inte redan kan det så är det mycket att lära.
Men att spara pengar på en fastighet ger dock inte speciellt mycket. Om du däremot tänkt bygga fler hus och sälja kan det vara värt jobbet.
 
Det du inte kommer undan är frågan om du får bygga ett bostadshus ute i skogen alls. Om du mot förmodan får det, så är det inget problem att stycka av en tomt och sälja resten. Eller bygga på den stora fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.