Jag har en standardbastudörr vars nedre del utsatts för duschdroppar under drygt tio år. Tänker fräscha upp hela dörren. Är det lämpligt att använda kinesisk olja på furu? Funkar olja även på bastusidan?
 
Generellt fungerar tungolja mycket bra på furu. Jag använder oljan blandad med 50% balsamterpentin som grund på nästan allt trä utomhus och fuktutsatt trä inomhus.
Är dock tveksam till användning i kombination med fukt och värme. Har använt tungoljeblandning som enda behandling på insidan av köksbänk av massiv furu. Fungerat mycket bra utom i anslutning till diskmaskin där oljefilmen efterhand blivit vit och ogenomskinlig.
 
Varför blandar du oljan?

Jag håller precis på att fräscha upp alla fönsterkarmar inomhus med oljan (lärk) och det blir fantastiskt snyggt. När det gäller insidan av bastudörren brukar jag oftast köra torrbastu så insidan är snyggare än utsidan efter 14 år. Jag förmodar att bastudörren i original från början var oljad. Även lärkträet och oljan vid bastufönstret verkar ha blivit helt ok. Så jag följer ditt råd, tack!

Förresten - är det någon större produktskillnad när jag väljer kinesisk olja i bygghandeln?
 

Bästa svaret

Ren tungolja ska alltid blandas med terpentin för att inte torka för snabbt och tränga in ordentligt.
Jag vet egentligen inte hur stor produktskillnad det är men brukar köpa från Claessons trätjära. Har prövat några billigare färdigblandade också men reagerat på låg torrhalt och för vissa på obehaglig lukt. Man vet ju inte riktigt vad som blandats.
https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/linolja-traolja-och-terpentin/tungolja
 
  • Gilla
monin
  • Laddar…
Har idag köpt ny burk Herdins Träolja och vad jag förstår är den redan färdigblandad i motsats till din tungoljebas. Det blir billigare när man som du blandar själv men min förbrukning är bara någon liter vartannat år. Herdins luktar inte illa och jag tycker den suger in fint.

Tack för svaret! Nu vet jag lite bättre :).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.