Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, raka rör som i rör som går rakt ut i naturen utan någon rening. Från början en bilmetafor tror jag, för avgasrör utan ljuddämpare, så den var kanske inte helt lättbegriplig. :geek:

Ja, lite skillnad på att bygga på jordbruksmark, men då hästverksamhet normalt inte räknas som näringsverksamhet måste även många som bygger så göra det med bygglov. Men det finns förstås en gråzon att röra sig i där.
Haha, nä metaforen är välkänd men jag är väl lite strykrädd efter alla mina duster med Raka Rör.

Ja, det är väldigt många som bygger stall på jordbruksmark fast de egentligen inte får det (typ alla våra grannar). Men men.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En sån här borde väl funka??
 
  • Schematisk ritning av en infiltrationsbrunn för avloppsvatten med beskrivning av komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi byggde ett tvåhästars-stall år 2011.
I spolspiltan har vi en golvbrunn, och i sedelkammaren, förlåt sadelkammaren, har vi en golvbrunn och en vask.
Avloppen leds bara till en stenkista, samma som takvattnet leds till.
Inga klagomål från myndigheterna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi byggde ett tvåhästars-stall år 2011.
I spolspiltan har vi en golvbrunn, och i sedelkammaren, förlåt sadelkammaren, har vi en golvbrunn och en vask.
Avloppen leds bara till en stenkista, samma som takvattnet leds till.
Inga klagomål från myndigheterna.
Sökte ni bygglov?
 
catherineb catherineb skrev:
Sökte ni bygglov?
Vi sökte bygglov för boningshus, garage och stall på en gång.
Och inga invändningar.
Det är inom detaljplan, men mycket lantligt.
Detaljplanen omfattar sju "hästgårdar" med tomter > 7000 kvm,
där samtliga har enskilt avlopp med infiltration för hushållsavloppet.
Hushållets avlopp, via trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltration mynnar också ut i en stenkista
(eller direkt ner i marken).
Big deal. Skiter björnen i skogen :)

Men jag misstänker att vi bor i en kommun som inte hänger upp sig på småsaker och bråkar i onödan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi sökte bygglov för boningshus, garage och stall på en gång.
Och inga invändningar.
Det är inom detaljplan, men mycket lantligt.
Detaljplanen omfattar sju "hästgårdar" med tomter > 7000 kvm,
där samtliga har enskilt avlopp med infiltration för hushållsavloppet.
Hushållets avlopp, via trekammarbrunn, fördelningsbrunn och infiltration mynnar också ut i en stenkista
(eller direkt ner i marken).
Big deal. Skiter björnen i skogen :)

Men jag misstänker att vi bor i en kommun som inte hänger upp sig på småsaker och bråkar i onödan.
Nä alltså Umeå kommun där jag bor, är inte rätt kommun om man vill bygga någonting. Våran husleverantör sa att just Umeå var den värsta av alla kommuner de hade haft att göra med.

Men men, jag ska lägga fram stenkista som förslag. Om det inte går så ska jag föreslå en sån här:
 
  • Dokument om hur man bygger en infiltrationsbrunn för avloppsvatten från Skellefteå kommun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
catherineb catherineb skrev:
Men men, jag ska lägga fram stenkista som förslag. Om det inte går så ska jag föreslå en sån här:
Snyggt, men det är ju egentligen just en stenkista.
Fast med ett sandlager, som kanske är tänkt att ta bort och deponera när det är igensatt.
Kanske en god tanke, men skiten skall ju ner förr eller senare.
Och jag tycker att lokal infiltration små bäckar och gölar/dammar är bättre än att skicka allt ut till havet via kommunala avloppsanläggningar ut i åar, älvar och rätt ut i havet.
 
Claes Sörmland
catherineb catherineb skrev:
jag har läst och läst, pratat med kommunens bygglovsavdelning samt miljö och hälsa. Ingen vet någonting så jag antar att det inte finns några skrivna regler, samtidigt lär man väl ändå få avslag på bygglovsansökan när den väl skickas in....
Då tar vi lagen.

Du vill anlägga ett avlopp utan anslutet WC. Detta är ett BDT-avlopp och är inte tillståndspliktigt men det är anmälningspliktigt. Det är den vanliga processen: du skickar in en anmälan, kommunen beslutar om försiktighetsåtgärder, du anlägger och meddelar sedan kommunen som avslutar ärendet och du börjar använda ditt BDT-avlopp.

Kraven på rening av BDT-vatten är lägre än om WC skulle vara anslutet, framförallt så behöver du inte bry dig mycket om rening av fosfor och kväve. Men du måste rena vattnet så att det är biologiskt stabilt och inte ruttnar/luktar, du måste få ned BOD-värdet. Vidare har rättsfall visat att det finns krav på att få ned mängden smittoämnen (vilket naturvetenskapligt sett är tramsigt men så är rättsläget p g a inkompetens i juristsvängen).

Så hör lösa detta? Ja, ett vanligt alternativ är en minst 700 L slamavskiljare avsedd för BDT-avlopp (ofta är de lite enklare av tvåkammartyp) följt av en liten infiltration. Infiltration fungerar enbart om marken är sandig och genomsläpplig, har du lera eller berg nära stallet får du tänka annorlunda. Eftersom det rör sig enbart en vask och en golvbrunn så är ett alternativ till infiltration en sjunkbrunn (eller ett stendike) som du redan varit inne på. Men det krävs en slamavskiljare före så att anläggningen inte snart sätter igen. Återigen så fungerar detta inte vid lera i marken. Lösningen då är ett anlägga en markbädd (ett sandfilter i marken). Här finns ett enkelt som du kan bygga själv: https://www.byggahus.se/forum/threads/bdt-avlopp-slamavskiljare-kompakt-markbaedd.266435/ (Det går att skala ned genom att korta ned bädden).

Så hur starta?

Uppskatta det maximala vattenutsläppet per dag. Uppskatta typisk utsläppsvolym per dag. Sen går det att utifrån det räkna på infiltrationen/sandbäddens storlek.
 
Jag gjorde kanske fel som bara satte upp en vask utan bygglov?
Men jag kände att det är ingen större skillnad på vasken i stallet och vattenutkastet på väggen precis utanför.
Inkommande vatten kopplades på intill vattenutkastaren.
Vattnet från vattenutkastaren rann ut i marken på ena sidan stallet, vattnet från vasken rann ut i marken på andra sidan stallet.
Samma vatten, alltså tänkte jag att det inte är något att bry sig om.
Att jag skruvade upp en vask var för att slippa springa in o ut ur stallet när saker skulle sköljas av. Annars hade jag spolat av utanför istället.
Det är därför jag tänker att det inte behövs något särskilt lov för en enkel vask.
Men jag har kanske fel?
 
Claes Sörmland
K knipo skrev:
Jag gjorde kanske fel som bara satte upp en vask utan bygglov?
I lagens mening gjorde du fel. Så fort du drar avloppsrör är det ett avlopp i lagens mening. Och det kräver anmälan för BDT-avlopp eller ett avloppstillstånd om WC är påkopplat.

Men i praktiken...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då tar vi lagen.

Du vill anlägga ett avlopp utan anslutet WC. Detta är ett BDT-avlopp och är inte tillståndspliktigt men det är anmälningspliktigt. Det är den vanliga processen: du skickar in en anmälan, kommunen beslutar om försiktighetsåtgärder, du anlägger och meddelar sedan kommunen som avslutar ärendet och du börjar använda ditt BDT-avlopp.

Kraven på rening av BDT-vatten är lägre än om WC skulle vara anslutet, framförallt så behöver du inte bry dig mycket om rening av fosfor och kväve. Men du måste rena vattnet så att det är biologiskt stabilt och inte ruttnar/luktar, du måste få ned BOD-värdet. Vidare har rättsfall visat att det finns krav på att få ned mängden smittoämnen (vilket naturvetenskapligt sett är tramsigt men så är rättsläget p g a inkompetens i juristsvängen).

Så hör lösa detta? Ja, ett vanligt alternativ är en minst 700 L slamavskiljare avsedd för BDT-avlopp (ofta är de lite enklare av tvåkammartyp) följt av en liten infiltration. Infiltration fungerar enbart om marken är sandig och genomsläpplig, har du lera eller berg nära stallet får du tänka annorlunda. Eftersom det rör sig enbart en vask och en golvbrunn så är ett alternativ till infiltration en sjunkbrunn (eller ett stendike) som du redan varit inne på. Men det krävs en slamavskiljare före så att anläggningen inte snart sätter igen. Återigen så fungerar detta inte vid lera i marken. Lösningen då är ett anlägga en markbädd (ett sandfilter i marken). Här finns ett enkelt som du kan bygga själv: [länk] (Det går att skala ned genom att korta ned bädden).

Så hur starta?

Uppskatta det maximala vattenutsläppet per dag. Uppskatta typisk utsläppsvolym per dag. Sen går det att utifrån det räkna på infiltrationen/sandbäddens storlek.
Men så himla bra och utförligt skrivet! Vi har inte lera i marken utan sand och sten så det borde väl gå bra. Vi har ju redan en infiltrationsbädd till vårt vanliga avlopp till huset.

Vakin som tömmer slambrunnen vill däremot inte tömma från stall då det kan finnas grus i. Vem kan då tömma slambrunnen som hör till stallet? Är det någon speciell instans som gör det?
 
K knipo skrev:
Jag gjorde kanske fel som bara satte upp en vask utan bygglov?
Men jag kände att det är ingen större skillnad på vasken i stallet och vattenutkastet på väggen precis utanför.
Inkommande vatten kopplades på intill vattenutkastaren.
Vattnet från vattenutkastaren rann ut i marken på ena sidan stallet, vattnet från vasken rann ut i marken på andra sidan stallet.
Samma vatten, alltså tänkte jag att det inte är något att bry sig om.
Att jag skruvade upp en vask var för att slippa springa in o ut ur stallet när saker skulle sköljas av. Annars hade jag spolat av utanför istället.
Det är därför jag tänker att det inte behövs något särskilt lov för en enkel vask.
Men jag har kanske fel?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då tar vi lagen.

Du vill anlägga ett avlopp utan anslutet WC. Detta är ett BDT-avlopp och är inte tillståndspliktigt men det är anmälningspliktigt. Det är den vanliga processen: du skickar in en anmälan, kommunen beslutar om försiktighetsåtgärder, du anlägger och meddelar sedan kommunen som avslutar ärendet och du börjar använda ditt BDT-avlopp.

Kraven på rening av BDT-vatten är lägre än om WC skulle vara anslutet, framförallt så behöver du inte bry dig mycket om rening av fosfor och kväve. Men du måste rena vattnet så att det är biologiskt stabilt och inte ruttnar/luktar, du måste få ned BOD-värdet. Vidare har rättsfall visat att det finns krav på att få ned mängden smittoämnen (vilket naturvetenskapligt sett är tramsigt men så är rättsläget p g a inkompetens i juristsvängen).

Så hör lösa detta? Ja, ett vanligt alternativ är en minst 700 L slamavskiljare avsedd för BDT-avlopp (ofta är de lite enklare av tvåkammartyp) följt av en liten infiltration. Infiltration fungerar enbart om marken är sandig och genomsläpplig, har du lera eller berg nära stallet får du tänka annorlunda. Eftersom det rör sig enbart en vask och en golvbrunn så är ett alternativ till infiltration en sjunkbrunn (eller ett stendike) som du redan varit inne på. Men det krävs en slamavskiljare före så att anläggningen inte snart sätter igen. Återigen så fungerar detta inte vid lera i marken. Lösningen då är ett anlägga en markbädd (ett sandfilter i marken). Här finns ett enkelt som du kan bygga själv: [länk] (Det går att skala ned genom att korta ned bädden).

Så hur starta?

Uppskatta det maximala vattenutsläppet per dag. Uppskatta typisk utsläppsvolym per dag. Sen går det att utifrån det räkna på infiltrationen/sandbäddens storlek.
Vad är egentligen syftet med slambrunnen? Är det att fånga upp större partiklar? Isåfall borde väl en golvbrunn av denna typ funka lika bra?

https://www.myrby.com/store/p/dusch-skötsel-196564/avloppsbrunn-374951
 
Claes Sörmland
catherineb catherineb skrev:
Vad är egentligen syftet med slambrunnen? Är det att fånga upp större partiklar? Isåfall borde väl en golvbrunn av denna typ funka lika bra?

[länk]
Namnet slamavskiljare är lite bedrägligt, det handlar inte enbart om att avskilja partiklar utan syftet är också att bryta ned innehållet i vattnet under syrefattiga förhållanden så att det ändrar biologisk karaktär (andelen kolhydrater och socker minskar) samt att mineralisera organiska ämnen (partiklar löses sakta upp i vattnet). Detta är viktigt så att vattnet inte bildar så mycket bakterieslem som det annars skulle gjort i infiltrationsdelen, bakterieslemmet sätter nämligen igen infiltrationen på ganska kort tid så den slutar fungera. Dessutom minskar slamavskiljaren smittspridningen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Namnet slamavskiljare är lite bedrägligt, det handlar inte enbart om att avskilja partiklar utan syftet är också att bryta ned innehållet i vattnet under syrefattiga förhållanden så att det ändrar biologisk karaktär (andelen kolhydrater och socker minskar) samt att mineralisera organiska ämnen (partiklar löses sakta upp i vattnet). Detta är viktigt så att vattnet inte bildar så mycket bakterieslem som det annars skulle gjort i infiltrationsdelen, bakterieslemmet sätter nämligen igen infiltrationen på ganska kort tid så den slutar fungera. Dessutom minskar slamavskiljaren smittspridningen.
Tack!
 
Har kontaktat Vakin som har hand om avfall i min kommun, ställde frågan om vad för avlopp som krävs för ett stall som det jag tänkt.

Tydligen ingen enkel fråga, eftersom ärendet skickades vidare till en avfallsingenjör som är åter i tjänst vecka 33....

Är jag den enda i Umeå kommuns historia som ansökt om bygglov för stall??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.