H
Vet det är fler kommuner som börjar se på detta med campingar.

Vet ena campingen här i Karlstad har nu haft ett par år med kommun krångel.

Det var flera ägare av platser som byggt ända ned till vattnet.
Då var det en som fick nog och anmälde till kommunen.
Kommunen har nu tagit fram en detaljplan för campingen.

Storlek på trallgolv och hur de ska plasseras då det ofta står ett tält på golvet så måste det vara visst mått till nästa granne på grund av brandrisken.

Många har ju sätt upp året runt tält på platsen och använder husvagnen året runt nu mer.
Vet flera som har fått korta in sinna terasser vid sina platser.

Markägaren och de på campingen har kämpat mot kommunen.
Kommunen ville först att alla vagnar som stod närmare än 100 m från stranden skulle bort, typ hela campingen men de lyckades bli eniga tillslut.
 
K kindvall skrev:
Det är inte så att campingen ligger inom ett naturreservat eller annat skyddat område?
Nej.
 
  • Gilla
Diablito
  • Laddar…
Jag var nyligen på Unda camping (Uddevalla) där bekanta köpt just en husvagn med plats (säger man så?). Jag var där bara för att bada, inte titta på deras inköp

Och det är förbluffande vilka byggen man kan se, vissa husvagnar är nästa osynliga bakom staket, blomsterlådor å grejjer och någon hade till och med nästan en minifriggebod på sin altan.

Jag förstår fullkomligt glädjen att ha en fast plats nära bad som man enkelt kan ta sig till och min bekant brukar ju till och med cykla (det är en bra bit) efter jobbet till badplatsen. Nu kan hon ju sova över och tillbringa helger och längre tid på samma plats.

Ofta ses kommuner som glädjedödare och att det måste ligga något elakt eller hämdlystet bakom att de inför regler men personligen är jag glad över en viss styrning vad gäller vissa saker. Bäst är så klart att ha regler från början, det är alltid problem med att införa nytt för de som redan etablerat sig.

Människor har en förmåga att sätta rot och börja betrakta närområden som "deras" mark. Ett exempel är Barsebäcks hamn där de boende vid havet på några ställen fixat bilparkering, små lusthus och liknande på andra sidan vägen som gränsar till havet. Inte i någon stor omfattning men det är kommunens mark och vad jag vet har ingen tillstånd för det. Och ingen annan vågar ju parkera eller sätta ut en grill där...
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Vi var "fast" på en camping en sommar, en lite mindre camping med hade ändå kiosk/restaurang och allt man behöver.

Vi bodde på stranden - minst sagt, en mindre remsa mellan oss och Mälaren. Grymt trevlig sommar!
Prisvärd med!

Där var de permanentas platser en rad upp så att säga.... så de låg längre från stranden.
 
kan det vara brand/räddningstjänst? Det angav de som skäl när de gjorde strängare reglering i ett badstugeområde. Det finns brandgator men ambulanserna har blivit större och vill kunna komma närmre. Samtidigt har många bytt ut sina trädäck direkt på marken till altaner. Då satte kommunen och räddningstjänsten generella regler för att inte behöva titta på alla.
Även om det inte finns detaljplan måste det väl finnas nån typ av områdesbestämmelser. Hur många platser och hur tätt vagnarna får stå osv. Det kan ju inte vara upp till campingägaren.
 
t_ehrngren t_ehrngren skrev:
Frågan var om en kommun i efterhand kan ställa krav på ett visst mått på altaner, rabatter, stenplattor mm.
Efter en snabb googling så verkar det som om Plan & Bygglagen har ändrats från 1 juli, så att vissa saker som tidigare var bygglovspliktiga inte längre är det. Utan att ha någon sakkunskap i ämnet så verkar det som om din altan var bygglovspliktig före 1 juli och fortfarande är det efter 1 juli. Däremot är det en hel del andra som kan bygga altaner utan bygglov.
 
Claes Sörmland
Olsin Olsin skrev:
Efter en snabb googling så verkar det som om Plan & Bygglagen har ändrats från 1 juli, så att vissa saker som tidigare var bygglovspliktiga inte längre är det. Utan att ha någon sakkunskap i ämnet så verkar det som om din altan var bygglovspliktig före 1 juli och fortfarande är det efter 1 juli. Däremot är det en hel del andra som kan bygga altaner utan bygglov.
Stämmer bra! En del av januariöverenskommelsen mellan regeringen och C/L.
 
t_ehrngren t_ehrngren skrev:
3,6 m.
Enligt kommunen så måste tydligen de som har större altaner än 3 m bygga om, om de inte är äldre än 10 år. Vad kommunen vinner på det kan man ju fråga sig. Campingägaren tycker att kommunen tramsar sig och har själv inga problem med varesig altaner > 3 m, gångar av stenplattor eller planteringar. Campingens regler har alltid varit att altaner och vagnar inte får fast förankras i marken, bara stå på befintlig mark och detta har inte kommunen eller någon annan haft något problem med under åren. Nu plötsligt låter det annat. Det verkar som om vissa personer inom kommunen håller på att jävlas med campingägaren, det har varit så med olika saker tidigare bl a en badbrygga.
Kommunbyråkrater vill bestämma!
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
kan det vara brand/räddningstjänst? Det angav de som skäl när de gjorde strängare reglering i ett badstugeområde. Det finns brandgator men ambulanserna har blivit större och vill kunna komma närmre. Samtidigt har många bytt ut sina trädäck direkt på marken till altaner. Då satte kommunen och räddningstjänsten generella regler för att inte behöva titta på alla.
Även om det inte finns detaljplan måste det väl finnas nån typ av områdesbestämmelser. Hur många platser och hur tätt vagnarna får stå osv. Det kan ju inte vara upp till campingägaren.[/QUOTE]
L Lane skrev:
kan det vara brand/räddningstjänst? Det angav de som skäl när de gjorde strängare reglering i ett badstugeområde. Det finns brandgator men ambulanserna har blivit större och vill kunna komma närmre. Samtidigt har många bytt ut sina trädäck direkt på marken till altaner. Då satte kommunen och räddningstjänsten generella regler för att inte behöva titta på alla.
Även om det inte finns detaljplan måste det väl finnas nån typ av områdesbestämmelser. Hur många platser och hur tätt vagnarna får stå osv. Det kan ju inte vara upp till campingägaren.
För branden skall det vara 4,5 meter fritt till grannen, det har ingenting med storleken på altanen att göra.
 
S seniorkonsult skrev:
Kommunbyråkrater vill bestämma!
Jo, det är nog där skon klämmer i detta fallet.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade om ambulanser. Skälet de angav var att ambulanser nu är större samt vill komma närmre. Innan kunde de köra över altanerna på marken men nu måste de komma mellan
 
Om det inte handlar om en fastighet då kan man ju inte referenser till regler gällande fastigheter
 
Det är klart att det är en fastighet, bara inte en småhusfastighet, varför man inte tillför något om man exempelvis skriver om altanreglerna för en- och tvåfamiljshus. Där håller jag med dig.

Dock är ju PBL som sådan tillämpbar för alla slags fastigheter, även sådana där det bedrivs camping. Jag tittade som hastigast vad Boverket skriver om campingplatser och PBL, men det var tyvärr inte så specifikt som storleken på altaner på de olika lotterna, men kanske ändå någonstans för TS att fördjupa sig lite.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är klart att det är en fastighet, bara inte en småhusfastighet, varför man inte tillför något om man exempelvis skriver om altanreglerna för en- och tvåfamiljshus. Där håller jag med dig.

Dock är ju PBL som sådan tillämpbar för alla slags fastigheter, även sådana där det bedrivs camping. Jag tittade som hastigast vad Boverket skriver om campingplatser och PBL, men det var tyvärr inte så specifikt som storleken på altaner på de olika lotterna, men kanske ändå någonstans för TS att fördjupa sig lite.
Jag har redan tittat på vad Boverket skriver och kan, precis som du, inte se att det står något detaljerat, därav min ursprungliga fråga om kommunen kan ställa specifika krav på altanbredd, planteringar och marksten på en befintlig campingplats.
 
Planteringar och marksten har jag mycket svårt att se att kommunen skulle ha något att göra med. Det skulle möjligen vara enligt strandskyddsregler då, så att man får allmänheten att inte känna att de kan beträda marken när det inte står någon husvagn där, men det känns lite långsökt.

Frågan om storleken på altanerna, och det faktum att de drar en gräns vid tio år gamla antyder ju att det är en ren bygglovsfråga (med dess preskriptionstid). Hade strandskydd varit inblandat hade allt efter 1975 gått att ge sig på för dem.

Jag tror att det finns ett mått av godtycke här. Kanske är något husvagnsforum rätt plats att söka info om det på, för förmodligen har det gjorts en tolkning utifrån lag eller förarbete om vad som är en skälig storlek i sådana här situationer utan att det finns exakta lagregler. Och då är nog den lättaste vägen fram om andra kommuner gjort generösare tolkningar och man kan hänvisa till dem och säga att ”I Borgholm/Halmstad/Piteå/whereever får man minsann bygga såhär stort”.
 
  • Gilla
t_ehrngren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.