Hej,

Vi kommer inom kort att totalrenovera ett radhus. Budgeten ligger relativt högt pga tillbyggnad, el/vvs och takrenovering. Som två heltidsarbetande småbarnsföräldrar kommer vi att leja ut det mesta av byggandet men vi kommer att att stå for stora delar av rivnings- och förberedningsarbetet samt sätta upp innerväggar, lägga golv, renovera innertak, måla och tapetsera.

Har tidigare erfarenhet av trähus och normalt gör-det-självande i lägenhet. Har är dock mycket nytt. Att huset befinner sig i Tyskland gör inte saken bättre (huset är dock väldigt välbyggt for att vara tyskt).

Jag sitter nu och försöker uppskatta hur mycket vi kommer att kunna spara på det, och hur mycket tid det kommer att ta. Del av det är att sätta en budget för verktyg och förbrukningsvaror.

Hus:
Byggår 1965
110 kvadretmeter nuvarande boyta över två plan inklusive slarvigt utbyggd vind.
Bärande väggar i håltegel.
Betongbjälklag.
Trätrappa. Genomgående trapphus.
Källare (torr och i gott skick).
Ramverkstakstolar.
Betongtegel.

Golven består av limmad parkett, 25 kvadratmeter, cirka 30 kvadrat klinkers / kakel / sten. Resten mattor i olika ålder och material. Vet ej än om golvspacklet måste ut.

Väggarna är tapetserade och i gott skick. I nuläget tror jag inte att de behöver putsas om. Kakel i badrum och kök. Cirka tre meter sammanhållande bröstning ska bort. Vissa innerväggar blir kvar. Innerisolering ska bort från gavelsida.

Trappor i gott skick men ska slipas och målas om.

Kakelugn med separat gjutjänskamin och värmekanaler (plåt) ska rivas och läggas igen. Misstänker asbestsnöre och packningar men inga eternitkanaler.

Dessutom har vi en terrass (sten, betong) samt en liten murad damm som måste bort. Kan vara jobb för grävare då vi kommer att gjuta grund för tillbyggnad där terrassen står idag.


Jag tittar på att komplettera med följande:

Borrhammare med mejslar. Liten nog att ta vid där en bra slagborr ger upp. Stor nog att ta plattor, golvspackel och mindre betongpartier.
Vinkelkap (möjligen en stor och en liten). Skivor, fräshuvuden? Räknar med att jag kommer att kapa en del sten när det blir dags att fixa trädgården senare.
Tigersåg.
Cirkelsåg.
Grovdammsugare (gärna en som kan bo i verkstad / garage när vi är klara).
Färgblandare / cementvisp. Hinkar i massor. Liten blandare om jag ska flyta ca 60 kvadrat golv?
Giraff eller någon form av slip/frässystem?
Tapetångare + dyra, fina skrapor (lärt mig den läxan tidigare)
Huggmejslar, bräckjärn, spett, slägga, murarhammare.
Skyddsutrustning.
Långa vattenpass. Riktbrädor, Laserpass. Mät- och markeringssnören.
Naågon form av handfräs for golv? Eller kan man klara sig med rondell och lite lidande?
Bockar och extra stegar.
Vattenspruta.
Varmluftpistol.
Täckplast, papp, filt, maskering, dammsugarpåsar och filter, säckar.
Verktyg för plattsättning beroende på vilken typ av golv som kommer in.Verktyg för murning om vi bestämmer oss för murade innerväggar.


Förhoppningsavis finns plats i budgeten för god kvalitet. Priserna här ligger i allmänhet under svenska priser.

Siktar på runt 3000 euro + 2000 för täckning, säkring, städ, etc. Byggmaterial separat budget. Realistiskt?

Var behöver jag egentligen? Vad kan jag ha missat? Någon känd tillverkare som bör undvikas?

Lönar det sig att t.ex köpa en mindre, finare borrhammare och sen fulköpa en stor mejseshammare på Hornbach (finns för ca 100 - 150 euro, kanske t.o.m billigare)?

Batteridrivet eller sladd? Har nu ett par Bosh 18v och 14v batterier med laddare. Räknar med full tillgång till el under arbetet. Magkänsla säger sladd...

Direkta rekommendationer och åsikter om tillverkare välkommnas givetvis!
 
J
Du behöver ett bra konto med fina rabatter på den närmsta hyrfirman
 
J Jönas skrev:
Du behöver ett bra konto med fina rabatter på den närmsta hyrfirman
För vissa jobb är det givetvis bättre att hyra. Visar det sig att jag bryter upp terrassen själv kan jag nog komma att hyra en riktig slaghammare. Likaså om det visar sig att golven är i sånt skick att jag behöver en stor golvfräs.

Det förberedande arbetet kommer att pågå fram tills bygglov och planer är klara. Det beräknas dröja fram till en bit in på vintern. Vi kommer antagligen att till största delen arbeta på helger med en och annan semestervecka vid behov. Det betyder fler hyrperioder per verktyg. Då lägsta hyran här är relativt hög kommer det i de flesta fall att löna sig att köpa.
 
Köp verktyg vartefter du behöver dem, satsa på kvalité, kör samma märke på batterimaskinerna, så kan du köpa nakna maskiner om du har ett gäng bra batterier.

Jag bor i ett putsat hus, med betongvalv och har nyligen bilat ut och gjort ordning källaren. Bilmaskin hyr man, de är för dyrt för att köpa själv. Och används få gånger, däremot en bra borrhammare, själv kör jag en bosch GBH 2-26 DFR, går att mejlsa i mjuka material eller ta bort klinker: Men bila betong är uteslutet. Ett gäng bra borrar av olika längder och dimensioner går alltid åt, köp kvalité även här. Några bra mejslar av olika former skadar aldrig.

1st 18v skruvdragare och 1st 18v knackmaskin är bra. Knackarn är fin när man ska dra in långa skruvar eller annat som kräver lite momtent. Se till att dragaren har möjlighet till slag, då kan du borra små hål till plugg i betongen.

Två bra knivar inte att underskatta, själv gillar jag morakniv och kör med deras stämkniv och robust. De håller att bankas och slås på. Bra tumstock och en talmeter i brallorna kommer alltid till användning, samt några bra pennor att märka med av olika sort.

Blir de kök och annat skoj så är en multicutter och en sänksåg fina grejer att ha. En kap och gersåg är bra för typ terassbyggen eller om du ska regla mycket.

Investera i ordning och reda för dina maskiner, ha något ställe med en hylla där du har allt från skruvar till plugg och maskinerna. Så hittar du lätt och de går fort att göra saker.
 
R rivaner skrev:
Jag sitter nu och försöker uppskatta hur mycket vi kommer att kunna spara på det, och hur mycket tid det kommer att ta.
Pengar kommer du kanske spara, tid kommer du få betala med. Det kommer ta mycket mer tid än vad du tänker dig (även om du tänker sig myyycket tid), som småbarnsförälder tar allt oändligt mycket tid.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Köp verktyg vartefter du behöver dem, satsa på kvalité, kör samma märke på batterimaskinerna, så kan du köpa nakna maskiner om du har ett gäng bra batterier.

Jag bor i ett putsat hus, med betongvalv och har nyligen bilat ut och gjort ordning källaren. Bilmaskin hyr man, de är för dyrt för att köpa själv. Och används få gånger, däremot en bra borrhammare, själv kör jag en bosch GBH 2-26 DFR, går att mejlsa i mjuka material eller ta bort klinker: Men bila betong är uteslutet. Ett gäng bra borrar av olika längder och dimensioner går alltid åt, köp kvalité även här. Några bra mejslar av olika former skadar aldrig.
Funderar på en något tyngre maskin. I tegel funkar min gamla slagborr bra. Frågan är också om det är realistisk att ge sig på golvspackel med en tre till fyrakilosmaskin och en bredare mejsel? Det vore också skönt att kunna ta hand om mindre betongöverraskningar som dyker upp när man börjar riva.

Jobbet som oroar mest är golven pga brist på erfarenhet med i första hand betongbjälklag men även med gammalt golvspackel.

T tobben87 skrev:
1st 18v skruvdragare och 1st 18v knackmaskin är bra. Knackarn är fin när man ska dra in långa skruvar eller annat som kräver lite momtent. Se till att dragaren har möjlighet till slag, då kan du borra små hål till plugg i betongen.

Två bra knivar inte att underskatta, själv gillar jag morakniv och kör med deras stämkniv och robust. De håller att bankas och slås på. Bra tumstock och en talmeter i brallorna kommer alltid till användning, samt några bra pennor att märka med av olika sort.

Blir de kök och annat skoj så är en multicutter och en sänksåg fina grejer att ha. En kap och gersåg är bra för typ terassbyggen eller om du ska regla mycket.

Investera i ordning och reda för dina maskiner, ha något ställe med en hylla där du har allt från skruvar till plugg och maskinerna. Så hittar du lätt och de går fort att göra saker.
Har relativt gott om verktyg för hemmasnickrande då nuvarande bostaden kräver en del speciallösningar (tysk kvalitet...). Kök satte vi också in själva. Frågan är om man ska ta chansen att uppgradera...

(Har dock inga moraknivar. Tack för påminnelsen. Kommer att beställas).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.