jag har läst och läst, pratat med kommunens bygglovsavdelning samt miljö och hälsa. Ingen vet någonting så jag antar att det inte finns några skrivna regler, samtidigt lär man väl ändå få avslag på bygglovsansökan när den väl skickas in....

Frågan är då vad för typ av avlopp som kan passa till stallet som vi tänker bygga. Handfat och golvbrunn för att tvätta händer, skölja ur foderhinkar och spola leriga hästben. Ingen toalett eller tvättmaskin. 110 kvm stort stall för fyra hästar.

En del säger att vi måste anlägga en helt ny trekammarbrunn med infiltrationsbädd, en del säger att vi bara kan leda ut det på en gödselplatta, andra säger stenkista.......

Förslag?
 
När vi byggde ett enkelt häststall så ledde jag ”avloppet” från slasken ut på gödselbacken
Om vi spolade inne i stallet så skrapade vi ut vattnet utanför dörren på baksidan.
När jag byggde det så funderade jag på att ha en enkel brunn eller spygatt. Men jag struntade i det eftersom jag tänkte att det blir kanske fullt med skit. Halm, jord o annat.

Skall du inte ha toalett eller annat så gör det så enkelt du kan.
 
K knipo skrev:
När vi byggde ett enkelt häststall så ledde jag ”avloppet” från slasken ut på gödselbacken
Om vi spolade inne i stallet så skrapade vi ut vattnet utanför dörren på baksidan.
När jag byggde det så funderade jag på att ha en enkel brunn eller spygatt. Men jag struntade i det eftersom jag tänkte att det blir kanske fullt med skit. Halm, jord o annat.

Skall du inte ha toalett eller annat så gör det så enkelt du kan.
Men fick du bygglov med dessa lösningar?
 
Bygglov?
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
K knipo skrev:
Bygglov?
Ja, utan bygglov får jag inte bygga någonting.
 
K knipo skrev:
Bygglov?
Jag skojade lite.
Nu var det ett tag sedan. Men vi byggde om ett existerande ”stall”. Det hade varit djur där tidigare. Jag murade upp väggar och lade ny betong på golvet.
Det var tre boxar. (Egentligen fyra, men en kallades för sadelkammare.)
Jag minns att vi kollade med gödselstacken. Eftersom det var så litet stall så behövde vi inte gjuta en gödselplatta. Minns inte gränsen, men kanske tre hästar?

Angående avloppet så skall jag i ärlighetens namn säga att det kollade jag inte ens upp. Men tror inte det hade varit några problem. En kallvatten kran ovanför en utslagsvask. Inte många liter som rann ut där. Broddar som sköljdes av, en handtvätt eller mindre avskiljning av något.
Röret gick ut genom väggen o ut på baksidan vid gödselstacken.
 
K knipo skrev:
Jag skojade lite.
Nu var det ett tag sedan. Men vi byggde om ett existerande ”stall”. Det hade varit djur där tidigare. Jag murade upp väggar och lade ny betong på golvet.
Det var tre boxar. (Egentligen fyra, men en kallades för sadelkammare.)
Jag minns att vi kollade med gödselstacken. Eftersom det var så litet stall så behövde vi inte gjuta en gödselplatta. Minns inte gränsen, men kanske tre hästar?

Angående avloppet så skall jag i ärlighetens namn säga att det kollade jag inte ens upp. Men tror inte det hade varit några problem. En kallvatten kran ovanför en utslagsvask. Inte många liter som rann ut där. Broddar som sköljdes av, en handtvätt eller mindre avskiljning av något.
Röret gick ut genom väggen o ut på baksidan vid gödselstacken.
Här i min kommun måste man ansöka om bygglov vid nyuppförande eller om man ändrar en byggnads karaktär för annat ändamål än tidigare. T ex måste man ansöka om bygglov om man ska bygga om kostallar till häststallar.

Gödselplatta behövs först från femte hästen, men man får bara ha fyra utan tillstånd från LS, så jag tänkte hålla mig där under.

I bygglovsansökan vill dom att man bifogar ritningar på avloppsanläggning bl a, vilket är jättekonstigt eftersom ingen på byggnadskontoret vet vad man borde ha för avlopp :dizzy:
 
Då ritar du alltså inte in något avlopp så är problemet löst.;)
 
Slänger in en länk till en av mina favorittrådar, Gubbalyckan, från där den huvudsakligen börjar handla om stallbygge. Lite större än TS stall kanske, men säkert kan @Racing ge något tips om att bygga stall om han ser det här.

Edit: I inlägg 439 verkar det som om han kör med raka rör, men det var ett tag sen jag läste, så det står säkert mer.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Slänger in en länk till en av mina favorittrådar, Gubbalyckan, från där den huvudsakligen börjar handla om stallbygge. Lite större än TS stall kanske, men säkert kan @Racing ge något tips om att bygga stall om han ser det här.

Edit: I inlägg 439 verkar det som om han kör med raka rör, men det var ett tag sen jag läste, så det står säkert mer.
Raka Rör som i företag i Umeå? Om så är fallet så har vi döpt om dom till krokiga rör, och dom gjorde ett uselt jobb när vi byggde vårt hus. Men jag ska kolla in länken!
 
Är det utanför detaljplanerat område du skall bygga?
 
  • Gilla
rosieklund och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Då ritar du alltså inte in något avlopp så är problemet löst.;)
Hur förklarar jag det på slutbesiktningen då?
 
K knipo skrev:
Är det utanför detaljplanerat område du skall bygga?
Ja!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Slänger in en länk till en av mina favorittrådar, Gubbalyckan, från där den huvudsakligen börjar handla om stallbygge. Lite större än TS stall kanske, men säkert kan @Racing ge något tips om att bygga stall om han ser det här.

Edit: I inlägg 439 verkar det som om han kör med raka rör, men det var ett tag sen jag läste, så det står säkert mer.
Ett stort bekymmer när det kommer till stallbyggen är att de flesta verkar ske på jordbruksfastigheter där det inte krävs bygglov. Då gör man lite som man vill, men när man inte har jordbruksfastighet och måste ansöka bygglov så måste allt ske enligt konstens alla regler.
 
catherineb catherineb skrev:
Raka Rör som i företag i Umeå?
Nej, raka rör som i rör som går rakt ut i naturen utan någon rening. Från början en bilmetafor tror jag, för avgasrör utan ljuddämpare, så den var kanske inte helt lättbegriplig. :geek:

Ja, lite skillnad på att bygga på jordbruksmark, men då hästverksamhet normalt inte räknas som näringsverksamhet måste även många som bygger så göra det med bygglov. Men det finns förstås en gråzon att röra sig i där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.