Hej!
Läser så många olika beskrivningar så ville kolla här innan jag sätter igång.

Bygger 20 kvm isolerat förråd. Taket blir pulpettak.
Ska inte ha ångspärr.

Nu till frågan, hur gör jag med luftspärr i taket?

Jag har tänkt mig följande räknat från yttertak och inåt:

Plåttak
Bärläkt
Ströläkt
Underlagspapp (typ YAP 2200)
Råspont
Isolering, ca 150mm, dikt an mot råspont.
Gipsskiva.

Jag läser att man ska ha luftspalt mellan isoleringen och råspont.
Kommer det verkligen kondens där om man inte har ångspärr och det är ventilerat mellan plåttak och pappen?

Alternativet för min del är isåfall att kanske häfta Vindpapp ovanpå balkarna och därefter en läkt ovanpå som råsponten spikas i men behövs det verkligen?

/Peter
 
Hej

Precis som du beskriver i sista meningen med vindpapp och en extra läkt gjorde vår snickare när han byggde vårt attefallshus.
vi har ingen plast eller ångspärr i huset då det inte ska vara uppvärmt året runt. Men det blir ju en luftspalt mellan isoleringen och råsponten. Vi har dock papptak om det är ngn skillnad mot plåt.
/B
 
Hej!

Ingen aning om det är skillnad men det känns som det borde vara det, med papp enbart så blir det ju helt utan luftning om din snickare inte hade gjort så... i min konstruktion kommer det ju väldigt lite fukt på pappen eftersom plåten tar det mesta... bra att mitt förslag på luftspalt ändå verkar gångbar!
 
Redigerat:
Rickard.
Luftspalten har ingenting med väta utifrån att göra utan är till för att ventilera ut fukt innifrån konstruktionen (som annars kan orsaka mögel på undersidan av råsponten.)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Luftspalten har ingenting med väta utifrån att göra utan är till för att ventilera ut fukt innifrån konstruktionen (som annars kan orsaka mögel på undersidan av råsponten.)
Ok, och eftersom pappen är helt tät behöver jag ventilera under råsponten... då gör vi så! Tack för svar
 
Lägger också yap 2200, och enligt instruktion ska det vara 5 cm luftspalt mellan isolering och sponten...jag har satt vindduk och sen en läkt för sponten (blir inte 5 cm, men nåväl...)
 
  • Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
Rickard.
Smackbonk Smackbonk skrev:
Ok, och eftersom pappen är helt tät behöver jag ventilera under råsponten... då gör vi så! Tack för svar
Undvek att rekomendera nått specifikt då du säkert överlever utan luftspalt men det är enkelt och billigt att göra "rätt" direkt. Om än det mest är för att ventilera ut fukten ur den nya virket.
 
  • Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Undvek att rekomendera nått specifikt då du säkert överlever utan luftspalt men det är enkelt och billigt att göra "rätt" direkt. Om än det mest är för att ventilera ut fukten ur den nya virket.
Sant... det är inget stort jobb!
 
O OTTO_75 skrev:
Lägger också yap 2200, och enligt instruktion ska det vara 5 cm luftspalt mellan isolering och sponten...jag har satt vindduk och sen en läkt för sponten (blir inte 5 cm, men nåväl...)
Tack för svar, jag kommer göra som du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.