Vi har precis installerat avfuktare i vår krypgrund. Huset är ett Modulenthus från 1980. Nu undrar vi om vi ska isolera krypgrunden oxå. Någon som vet, fördelar alt. nackdelar?
 
Jag håller på med att isolera min grund med ett liggunderlagsliknade isolering.
Har bara isolerat 1/3 av grunden nu så jag kan inte säga så mycket om för och nackdelar ännu.
En påtaglig fördel iallafall är att det har blivit mjukt och skönt att krypa runt där nu. Riktigt mysigt faktiskt!

// Magnus
 
Varför inte isolera grundern ordentligt och fuktsäkra krypgrunden istället för att hålla på med avfuktare och dyl? Visserligen drar väl inte en fläkt särskilt mkt ström men med dagens elpriser... Och vad händer om avfuktaren säger upp sig...?
 
Porthos skrev:
Varför inte isolera grundern ordentligt och fuktsäkra krypgrunden istället för att hålla på med avfuktare och dyl? Visserligen drar väl inte en fläkt särskilt mkt ström men med dagens elpriser... Och vad händer om avfuktaren säger upp sig...?

Hur ska man göra på bästa sätt för att slippa använda avfuktare?
 
Allt beror ju på hur krypgrunden ser ut, förutsättningar, permanentboende/sommarboende osv. Men en isolering utvändigt under mark, invändigt ovanmark på grundmur samt ett lager med isolering på marken i krypgrunden och ev. en plastfolie mellan isolering/plasten ifall det är ett sommarboende... ta först bort allt organsikt material.. och stäng alla ventiler till krypgrunden!
 
Porthos skrev:
Varför inte isolera grundern ordentligt och fuktsäkra krypgrunden istället för att hålla på med avfuktare och dyl? Visserligen drar väl inte en fläkt särskilt mkt ström men med dagens elpriser... Och vad händer om avfuktaren säger upp sig...?
Jag har 117 m2 krypgrund som är 1,6 m hög. Avfuktad så har jag möjlighet att använda denna yta som förråd.
Det finns styrsystem till vissa avfuktare där man har information uppe i boytan hur det står till. Annars är det bara att sätta in en hygrometer med larmfunktion (kostnad ca 600-700 spänn) så är man ganska säker. Skulle avfuktaren pajja så är det inte dagsakut att få det fixat utan man har tid på sig.
Förstår inte varför folk är så rädda för tekniskt avfuktat. För min del så är det en fördel med förrådsmöjligheten.
 
Linnex skrev:
Jag har 117 m2 krypgrund som är 1,6 m hög. Avfuktad så har jag möjlighet att använda denna yta som förråd.
Det finns styrsystem till vissa avfuktare där man har information uppe i boytan hur det står till. Annars är det bara att sätta in en hygrometer med larmfunktion (kostnad ca 600-700 spänn) så är man ganska säker. Skulle avfuktaren pajja så är det inte dagsakut att få det fixat utan man har tid på sig.
Förstår inte varför folk är så rädda för tekniskt avfuktat. För min del så är det en fördel med förrådsmöjligheten.
Varför har du inte möjlighet att använda den som förråd om man gör det "otekniskt"?
 
Porthos skrev:
Varför har du inte möjlighet att använda den som förråd om man gör det "otekniskt"?
Det beror väl i o f vad man förvarar där. Men i en krypgrund får du inte förvara organisk material som kan börja mögla och det är ytterst viktigt att man städar bort allt byggmaterial som ligger där innan man stänger till efter bygge. Precis som du själv skrev
När det är ångspärr mot marken och avfuktat så räknas utrymmet som klimatiserat och då är det sedan fritt fram att använda utrymmet som förråd.
Lämpligt med några gamla takpannor på marken så att man får bra luftcirkulation runt lådor etc som man ställer på
 
AnnaKanin skrev:
Vi har precis installerat avfuktare i vår krypgrund. Huset är ett Modulenthus från 1980. Nu undrar vi om vi ska isolera krypgrunden oxå. Någon som vet, fördelar alt. nackdelar?

Isolera under trossbotten med cellplast och låt det vara hög fukthalt i krypgrunden(en platta på mark har 100 % RF under cellplasten).
 
Byggforskningsrådet har givit ut två (minst) skrifter om fukt i krypgrund skrivna av Olle ??. De är inte svåra att förstå ens för en icke byggnadsfysiker.

Nyttan av att isolera krypgrunden är primärt att det är ett sätt att minska fuktbelastningen, det finns flera sätt. Saknas isolering/fuktspärr så får avfuktaren gå onödigt mycket. Så markfukten ska hanteras.

För att spara energi är isolering däremot mindre användbart (undantaget isolering av bjälklaget), möjligen att avfuktaren får gå lite mindre eftersom RF sjunker "av sig själv" om det blir varmare.

Risken med invändig isolering av grundmuren skulle kunna vara att syllen hamnar kallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.