Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag måste nog besöka en camping...

Låter de konstruktionen stå kvar eller monteras den ned när de lämnar för säsongen?
Campinggästen hyr sin plats årligen och allt står kvar över vintern.
 
Marcus_L Marcus_L skrev:
De måste montera ned dem. De skruvar ihop dem till våren och plockar ned dem till hösten.
Allt står kvar över vintern.
 
Jag skulle tro att kommunen har rätt att reglera frågan. Varför de kommit fram till just de mått de gjort är väl inte lika lätt att veta, men tänker man sig en husvagn med förtält hamnar man väl på typ de måtten, så att det ”alltid varit så” ska nog inte underskattas som förklaring.

Hur mycket avviker det ni vill göra från det kommunen hävdar att ni får göra? Jag är förvisso ingen vän av kommunal detaljreglering, men det vore ändå intressant att få grepp om vad de försöker stävja.
 
Claes Sörmland
Det hela kokar ned till om trädäcket är en altan i lagens mening eller inte. Följer den marken nära är den inte en altan och inte bygglovspliktig. Når den en viss höjd över marken så är den bygglovspliktig. Var den gränsen dras måste bestämmas i domstol men vissa kommuner använder en definierad höjd över marken för att bedöma om det är en bygglovspliktig altan eller inte, t ex 50 cm.

Med tanke på att dessa trädäck står kvar permanent så uppnår de i alla fall det kriteriet för att vara bygglovspliktigt. Att de teoretiskt kan plockas ned eller inte är väl förankrade i marken har ingen betydelse för bedömningen om lovpliktighet.

Jag gissar att kommunen av pragmatiska skäl har satt en viss största storlek på trädäcken och meddelat campingägaren att de inte kommer att titta på dem i bygglovshänseende utan fokusera på de större trädäcken. Men inkommer en anmälan så måste kommunen även titta på de mindre trädäcken och bedöma om de är bygglovspliktiga altaner.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tro att kommunen har rätt att reglera frågan. Varför de kommit fram till just de mått de gjort är väl inte lika lätt att veta, men tänker man sig en husvagn med förtält hamnar man väl på typ de måtten, så att det ”alltid varit så” ska nog inte underskattas som förklaring.

Hur mycket avviker det ni vill göra från det kommunen hävdar att ni får göra? Jag är förvisso ingen vän av kommunal detaljreglering, men det vore ändå intressant att få grepp om vad de försöker stävja.
3,6 m.
Enligt kommunen så måste tydligen de som har större altaner än 3 m bygga om, om de inte är äldre än 10 år. Vad kommunen vinner på det kan man ju fråga sig. Campingägaren tycker att kommunen tramsar sig och har själv inga problem med varesig altaner > 3 m, gångar av stenplattor eller planteringar. Campingens regler har alltid varit att altaner och vagnar inte får fast förankras i marken, bara stå på befintlig mark och detta har inte kommunen eller någon annan haft något problem med under åren. Nu plötsligt låter det annat. Det verkar som om vissa personer inom kommunen håller på att jävlas med campingägaren, det har varit så med olika saker tidigare bl a en badbrygga.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det hela kokar ned till om trädäcket är en altan i lagens mening eller inte. Följer den marken nära är den inte en altan och inte bygglovspliktig. Når den en viss höjd över marken så är den bygglovspliktig. Var den gränsen dras måste bestämmas i domstol men vissa kommuner använder en definierad höjd över marken för att bedöma om det är en bygglovspliktig altan eller inte, t ex 50 cm.

Med tanke på att dessa trädäck står kvar permanent så uppnår de i alla fall det kriteriet för att vara bygglovspliktigt. Att de teoretiskt kan plockas ned eller inte är väl förankrade i marken har ingen betydelse för bedömningen om lovpliktighet.

Jag gissar att kommunen av pragmatiska skäl har satt en viss största storlek på trädäcken och meddelat campingägaren att de inte kommer att titta på dem i bygglovshänseende utan fokusera på de större trädäcken. Men inkommer en anmälan så måste kommunen även titta på de mindre trädäcken och bedöma om de är bygglovspliktiga altaner.

Så här står det på kommunens hemsida:
"Från och med den 1 juli 2019 är också altaner upp till en höjd av 1,8 meter över underliggande mark undantagna från bygglovsplikt, om de uppfyller följande kriterier:
  • De måste byggas vid ett en- eller tvåbostadshus, eller vid ett till sådant hus tillhörande komplementbostadshus.
  • De får högst sträcka sig 3,6 meter ut från fasaden på huset.
  • De får inte utan berörda grannars medgivande placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Medgivande till närmare placering vid tomtgräns mot allmän plats får inte ges."

Min altan är ca 0,9 m över mark vid ena kortsidan och 1,3 m vid den andra.
1/ Jag har inte en- eller tvåbostadshus, har villavagn. Frågan är om den kan räknas som "en- eller tvåbostadshus" i detta fallet.
2/ Min är 3,6 meter.
3/ Det är 4,7 meter till grannen.
 
Har du sökt och fått bygglov för permanent uppställning av villavagnen? Utan det är det nog svårt att hävda att det är ett bostadshus.
 
useless useless skrev:
Har du sökt och fått bygglov för permanent uppställning av villavagnen? Utan det är det nog svårt att hävda att det är ett bostadshus.
Nej, jag kan inte söka bygglov på en annans fastighet.
Det jag skrev var det som finns att se på kommunens hemsida angående altaner.
 
För att ens komma i närheten av att räknas som bostadshus måste väl villavagnen ha en egen adress så att du ska kunna folkbokföra dig där.
 
Din husvagn räknas inte som bostadshus.

Du kan iofs söka bygglov för att bygga på annans mark. Enligt min erfarenhet så prövar kommunen överhuvudtaget inte om markägaren vill att det byggs på hans mark.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
De måste montera ned dem. De skruvar ihop dem till våren och plockar ned dem till hösten.
Håhå...

Har sett det som vanligast att "gäster" vars platser är permanenta och som inreder sin plats med lite allt möjligt, altan förstås. Förtält, men sedan också buskar, staket runt en gräsplätt. Grusad parkering osv....

Har inte sett en enda permanent som bygger upp/ned sina platser. Allt står framme året om...

Nu finns det säkert permanenta hyresgäster som till synes verkar vara tillfälliga, har "bara" förtält och lite annat enkelt som man verkligen kan ta ned/upp....
 
t_ehrngren t_ehrngren skrev:
Frågan är om den kan räknas som "en- eller tvåbostadshus" i detta fallet.
I Plan- och bygglagen definieras en byggnad som en varaktig konstruktion av tak eller av tak och väggar som är varaktigt placerad på marken, helt eller delvis under marken eller på en viss plats i vatten. Den är konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.

En villavagn är normalt sett inte varaktigt placerad på marken (då krävs bl a bygglov), så du får inte bygga någon bygglovsbefriad altan vid den enligt ovanstående definitioner.


Det går för övrigt bra att ansöka om bygglov på någon annans fastighet, men det är en annan diskussion.
 
B b8q skrev:
För att ens komma i närheten av att räknas som bostadshus måste väl villavagnen ha en egen adress så att du ska kunna folkbokföra dig där.
Nisse Nilsson
Co Camping A
123545

Sett brevlådor på campingplatser.
 
Det är inte så att campingen ligger inom ett naturreservat eller annat skyddat område?
 
Hej alla.
Frågan är inte om att min vagn är en ”en- eller tvåbostadshus”, det vet jag och de flesta andra här att den inte är.
Frågan var om en kommun i efterhand kan ställa krav på ett visst mått på altaner, rabatter, stenplattor mm. Avseende bygglov så utgår jag från att campingen har de bygglov som behövs för deras verksamhet, som bla omfattar uppställning av hus- och villavagnar med förtält, altaner mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.