Aj! Detta var tråkiga nyheter, jag hoppas på en snar lösning. Synd på vad som såg ut att bli ett riktigt trevligt hus, det där med nya "effektiva" lösningar har verkligen förpestat många hus och det känns tyvärr som att 70-talet var höjdpunkten på mycket vansinne, med dålig lösningar för ventilation, ingjutet tryckat virke, tokisoleringslösningar och liknande. Ni verkar därtill har drabbats av flera av dessa fel i samma hus....

Mina tankar är med er, och jag gläds åt att ni verkar ha hittat spåret ut ur eländet. :ok::D
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
A andost skrev:
Tack @PellePeps och @ricebridge
Allting är inte nattsvart.
Vi har en plan. Vi har bra kontakt med banken. Mina gamla juridikkunskaper (och kontakter i den branschen) kommer till sin rätt.
Vi borde ha bra chans att få rätt mot säljare resp besiktningsfirma och få skadestånd därifrån.
Boende är ordnat så att vi inte behöver bli sjuka av skiten. Våra vänner har ställt upp och hjälpt till oerhört mycket vilket räddat oss de här två veckorna som gått.
Så jag är försiktigt optimistisk.
Styrkekramar

Tack för att du ändå orkar dela med dig här. Det är nog lätt att i princip lägga sig i fosterställning...
Fast du kanske är klar med det stadiet och är i "komma igen" delen ;)

Med sånna skador kan man ju hoppas att dolda fel träder in och att besiktningsfirmans försäkring täcker en del med. Det är ju en stor del av deras arvode som är just försäkringsdelen...

Annars tycker jag ju att ni har enorm potential i det där huset. Hoppas att ni både orkar göra klart och sen kan njuta av huset när det är färdigt. Det kommer säkert bli grymt :)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Tack @Appendix
Nä, jag är inte den som viker ner mig i första taget. Jobbar som IT-chef till vardags så jag är van vid att hantera små och stora projekt, och precis som med alla stora projekt så får man ta och bryta ner det i småbitar för att det ska bli hanterbart - och det är så jag har gjort. En dag i taget. En åtgärd i taget.
Vi har kommit en bit på vägen.
Vi har bostad.
Den juridiska processen är påbörjad.
Vi har en åtgärdsplan för hur vi ska komma i mål.
Vi har pratat med banken och har en ekonomisk plan för att kunna genomföra åtgärdsplanen.
Så det finns hopp.
Sedan får vi se om vi behåller huset eller säljer det när det är färdigt, där har vi inte bestämt oss än. Men det kommer att bli grymt!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
A andost skrev:
Tack @Appendix
Nä, jag är inte den som viker ner mig i första taget. Jobbar som IT-chef till vardags så jag är van vid att hantera små och stora projekt, och precis som med alla stora projekt så får man ta och bryta ner det i småbitar för att det ska bli hanterbart - och det är så jag har gjort. En dag i taget. En åtgärd i taget.
Vi har kommit en bit på vägen.
Vi har bostad.
Den juridiska processen är påbörjad.
Vi har en åtgärdsplan för hur vi ska komma i mål.
Vi har pratat med banken och har en ekonomisk plan för att kunna genomföra åtgärdsplanen.
Så det finns hopp.
Sedan får vi se om vi behåller huset eller säljer det när det är färdigt, där har vi inte bestämt oss än. Men det kommer att bli grymt!
Haha. Det förklarar allt. Jag är ansvarig för affärssystemet i en koncern och är det något IT lär en är att allt går att lösa.
Vi satt faktiskt och pratade om det för en månad sen. Vilket tvålamod man måste ha, och hålla huvudet kallt när det är nån incident och allt står stilla.

Det har man säkert om stöd i stora husprojekt med. Ger mig ro nu när jag har ett eget hus och en miljon saker att fixa :)

Tror det viktiga är att ta det där steget tillbaka. Behandla det som vilket projekt/problem som helst och bara jobba mot en lösning. Sen kan man lägga in känslorna sen :)
 
  • Gilla
svanens och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Haha. Det förklarar allt. Jag är ansvarig för affärssystemet i en koncern och är det något IT lär en är att allt går att lösa.
Vi satt faktiskt och pratade om det för en månad sen. Vilket tvålamod man måste ha, och hålla huvudet kallt när det är nån incident och allt står stilla.

Det har man säkert om stöd i stora husprojekt med. Ger mig ro nu när jag har ett eget hus och en miljon saker att fixa :)

Tror det viktiga är att ta det där steget tillbaka. Behandla det som vilket projekt/problem som helst och bara jobba mot en lösning. Sen kan man lägga in känslorna sen :)
Word, bro ✊
 
  • Gilla
svanens
  • Laddar…
Har du öppnat upp nån vägg vid köket i samband med köksbytet?
Har själv en snarlik planlösning, dock spegelvänd.
Smalt kök, matrum, och vardagsrum.
(Funderar på hur jag ska göra om / när det blir köksrenovering.)

//AA
 
O olle43 skrev:
Hej Börja med att kolla taket - en riskfaktor. Är allt OK utvändigt? Kolla hängrännor, vattenavledning, [..]
Ouch ..
 
S saiter skrev:
Har du öppnat upp nån vägg vid köket i samband med köksbytet?
Har själv en snarlik planlösning, dock spegelvänd.
Smalt kök, matrum, och vardagsrum.
(Funderar på hur jag ska göra om / när det blir köksrenovering.)

//AA
Japp vi tog bort väggen mellan kök och vardagsrum. Blev otroligt mycket bättre.
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Ett underbart hus! Har själv ett från 1974 i GBG som är sutterräng, 110+110 kvm i två fulla våningar fast bara 149 kvm effektiv boarea, kanske 170 kvm om man räknar med tvättstuga och badrum i källaren fast det tror jag man ofta inte räknade med enligt 1970-taletts regler eftersom fönstren sitter så högt upp. Jag har dessutom garage i huskroppen.

Men i alla fall, dessa härliga hus med sina stoooooooora ytor är vad barnfamiljen behöver. Oftast också väldigt användarvänliga planlösningar. Typiska relativt små våtrum som är gjorda för sina behov och inte för att imponera även om dina badrum är rätt stora.

Stå på dig och kämpa så blir det bra. Man får tyvärr räkna med fusk på 70-talshus. Mitt hus hade ytterdörren på vid gavel vid visningen för att dölja mögellukten från de uppreglade källargolven med isolering direkt på plattan. Dock har jag i övrigt inte haft några problem förutom ett läckande tak men det visste jag om när jag köpte så jag bytte det som första åtgärd.

I alla fall är jag övertygad om att huset blir bra när renoveringen är klar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
I alla fall är jag övertygad om att huset blir bra när renoveringen är klar.
Tack. Det är vi också, men det är en del blod, svett och tårar tills vi är klara.
 
Ja det har hänt en hel del sedan sista uppdateringen i februari.
Först var det kaos, vi bodde hos olika kompisar någon vecka i taget fram tills februari när fick vi låna ett hus av vänner som åkte på semester en månad. Sedan fick vi tag på en hyreslägenhet och flyttade in den 1 mars. Så sedan dess har vi bott två vuxna och tre barn på ca 70 kvm. Men det innebar i allafall att vi hade en fast punkt.

Vi bestämde oss för att vi skulle göra vid huset, så vi pratade med banken och med en förhandsvärdering kunde vi få ett byggkreditiv beviljat för renoveringen. Vi tog in offerter och tecknade kontrakt med en firma för att åtgärda problemen på ovanvåningen dvs ta bort all möglig asfaboard och bygga upp hela väggen på insidan av tegelfasaden igen med luftspalt mot teglet och sedan en mineritskiva innanför och innanför den isolering och gips.

April och Maj månad gick sedan åt till att riva upp parketten som jag hade lagt och bära ut den i garaget, ta bort golvspånet, cellplasten och sanden under på bjälklaget och sedan montera ner köket, plasta in det och ställa det mitt på golvet så att man kunde komma åt att riva insidorna av ytterväggarna. Passade samtidigt på att riva ut ALLT organiskt material från nedanvåningen så den är nu rensad ner till plattan och ut till betong / tegelväggarna.

Vi anlitade också ett företag för att stabilisera / räta upp huset eftersom vi hade en sättning. Detta gick inte SÅ bra utan den geopolymer som de skulle spruta in under grunden för att lyfta den lyfte istället plattan och spräckte den. Så den fick vi riva upp och gjuta ny på ca 30 kvm... :crysmile:

Företaget som vi anlitade för det stora jobbe satte igång i slutet av maj och börjar bli färdiga nu Där har jobbet gått bra. Samtidigt har vi rivit ut allt organiskt material på nedanvåningen, dragit om all el så att det är jordat överallt, bytt elcentral till en med tre inbyggda JFB och automatsäkringar och passar också på att lägga om taket. Balkongen har också fått ett nytt ytskikt med fuktspärr, fall ut från huset istället för in mot väggen och takpapp.

Sedan har jag också hunnit med att cykla Vätternrundan, var tvungen att ha lite annat i huvudet så jag bestämde mig i början av maj och kom i mål på 10.08 efter att ha cyklat solo halva loppet. Yay!

Bilder finns här: https://photos.app.goo.gl/HJorVcdXk3pNu9F48 - orkar inte ladda upp dem en och en...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Gotesomm och 14 till
  • Laddar…
:strong::D(y)
 
Vilket djävulusiskt jobb men vilken potential. Kämpa på
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Vilket djävulusiskt jobb men vilken potential. Kämpa på
Tack... Jo det är kämpigt men att hitta en målare som fixar ovanvåningen är lite mindre problem än vi haft tidigare, så vi är förhoppningsvis förbi det värsta nu.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Dessa 70-talshus... Arma människa. Starkt gjort att kämpa vidare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.