D Daniel 109 skrev:
Vet du vad en värmepump är? Jag anar på dina frågor att du inte riktigt vad vad du frågar om.
Jodå. Hade du klickat på länkarna i första inlägget så hade du sett vad jag menade.
Eftersom vi ska byta ut vår VVB till en större är det imho dumt att inte köpa en som är energisnål, och då är det VVB med värmepump-teknik istället för elpatron som gäller.
 
Vad är prisskillnaden på bara en "vanlig" varmvattenberedare och en med en utedel inkl installation ?
Tappvarmvatten är normalt inte den stora kostnaden och inte samma besparing som det vore uppvärmning.

Har du räknat på om du kommer tjäna igen den dyrare och i så fall hur många år kommer det ta ?
 
A andost skrev:
Jodå. Hade du klickat på länkarna i första inlägget så hade du sett vad jag menade.
Eftersom vi ska byta ut vår VVB till en större är det imho dumt att inte köpa en som är energisnål, och då är det VVB med värmepump-teknik istället för elpatron som gäller.
Att du hittat produkter betyder inte att du begriper vad det är. Du tycks tro att den behöver ventilation. Vad den behöver är en värmekälla.
 
C Comfort Thomas skrev:
Vad är prisskillnaden på bara en "vanlig" varmvattenberedare och en med en utedel inkl installation ?
Ja det har jag gjort - har dock bara räknat på kostnad utan installation.

En "vanlig" 300-liters VVB kostar ca 10kkr utan installation
en med värmepumpsteknik kostar ca 20kkr utan installation

Med en förbrukning på ca 4000 kWh / år för varmvatten och ett totalpris på ca 1,50 kr / kWh för elen innebär det att uppvärmningen av varmvattnet kostar ca 6000 kr / år med en vanlig VVB.
En VP-VVB drar ca 1100 kWh / år vilket ger en driftskostnad på ca 1650 kr / år så det skiljer ca 4400 kr / år vilket gör att vi har en ROI på mindre än tre år.

Jag räknar inte med att elpriserna sjunker heller, så besparingen kommer snarare att bli större.
 
D Daniel 109 skrev:
Att du hittat produkter betyder inte att du begriper vad det är. Du tycks tro att den behöver ventilation. Vad den behöver är en värmekälla.
ok.. en VVB som värms upp av en luftvärmepump. LVP är ju värmekällan och den behöver tilluft och frånluft. Eller hur menar du?
 
En elektrisk varmvattenberedare är i princip bara att ställa dit och koppla in sladden. En värmepump kräver lite mer arbete. Särskilt om du ska bygga ett frånluftsystem.
 
A andost skrev:
Ja det har jag gjort - har dock bara räknat på kostnad utan installation.

En "vanlig" 300-liters VVB kostar ca 10kkr utan installation
en med värmepumpsteknik kostar ca 20kkr utan installation

Med en förbrukning på ca 4000 kWh / år för varmvatten och ett totalpris på ca 1,50 kr / kWh för elen innebär det att uppvärmningen av varmvattnet kostar ca 6000 kr / år med en vanlig VVB.
En VP-VVB drar ca 1100 kWh / år vilket ger en driftskostnad på ca 1650 kr / år så det skiljer ca 4400 kr / år vilket gör att vi har en ROI på mindre än tre år.

Jag räknar inte med att elpriserna sjunker heller, så besparingen kommer snarare att bli större.
Är det en utedel med köldmedia som du behöver installationshjälp med så kostar det en hel del om du inte har rätt ”kompisar”
Tror du räknar med lite väl hög besparing på tappvarmvattnet, en vp som ska tillverka rätt höga vattentemperaturer har inte så bra effektivitet.
Och är utedelen för klen/långsam för behovet så går elpatronen in och du får en ”vanlig” elberedare ändå.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Att värmepumpsberedaren bara skulle dra ca en fjärdedel av vad elberedaren drar tror jag är lite glädjekalkyl. Då har man inte räknat med att luften den ventilerar ut ersätts med kall luft som också måste värmas.
Dessutom har den troligen kortare livslängd än en simpel elberedare. Håller den 10 år jämfört med 20 för en elberedare så är kostnaden för att äga själva hårdvaran 1500:- högre per år.
Vad har du för Värmesystem?
 
useless useless skrev:
Vad har du för Värmesystem?
Vi kommer att installera en eller två luft-luft-värmepumpar. Annars direktverkande el som vi helst vill undvika att köra + braskamin i vardagsrummet och elburen golvvärme i kök och badrum.
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det en utedel med köldmedia som du behöver installationshjälp med så kostar det en hel del om du inte har rätt ”kompisar”
Tror du räknar med lite väl hög besparing på tappvarmvattnet, en vp som ska tillverka rätt höga vattentemperaturer har inte så bra effektivitet.
Och är utedelen för klen/långsam för behovet så går elpatronen in och du får en ”vanlig” elberedare ändå.
Tack. Vi får fundera ett varv till och ta in offerter osv.
 
A andost skrev:
Tack. Vi får fundera ett varv till och ta in offerter osv.
Har ni behov av bättre ventilation så varianten med frånluftsvärme ett alternativ om ni ändå måste dra ventkanaler kors och tvärs i huset.
Men som tidigare skribent skrev så all "extra" luft som ni måste ta in via ventiler om det är kallt ute måste då andra värmekällor istället värma upp om det blev begripligt skrivet.

Vet ej om beredare med utedel även har frånluftsmoduler.

Min gissning är att satsa på bra luft/luft modell/modeller och en vanlig elberedare är det vettigaste.
Lite beroende på hur bra/dålig ventilation ni har i dagsläget.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Valde du något av alternativen och hur gick det? Jag går i samma funderingar.
 
Hade kört på en vanlig elberedare, minst krångel, och det går att lära barn att inte stå i timmar i duschen, jag har haft en tonårsdotter, och det har inte varit något problem. Man blöter ner sig, stänger duschen, tvålar in sig och duschar av sig. Nog är det skönt att komaduscha ibland, men måste man göra det varje gång kanske man ska skaffa fjärrvärme.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.