Har en Kommuns Byggnadsförvaltning rätt att bestämma hur stor altan som en campinggäst får bygga på en camping mm? Campingen har existerat sedan 60-talet och är privatägd. Enligt ägaren till campingen har kommunen ställt krav på att altan max får vara 3 m bred och lika lång som vagnen. Vidare ställs krav på att inte anlägga rabatter, inte lägga marksten mm mm.

Hoppas att någon kunnig på området kan svara på detta.
 
  • Gilla
Tumtum
  • Laddar…
Bra fråga! Vissa campingplatser har ju utvecklats till rena fritidshusområden, där "gästerna" snarare bosatt sig permanent på samma plats varje år, och mutat in sina egna små tomter kring husvagnen, med häckar, trädäck, marksten och allt. Jag kan förstå om kommunen hellre vill ha en camping där besökare kommer och går med sitt tält eller sin husvagn för att stanna en natt eller tre.
Men om det finns någon laglig rätt att styra var markägaren väljer att plantera rabatter eller sätta marksten, är väl mer tveksamt.
 
  • Gilla
carin76 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Svårligen. Vilket lagrum åberopar kommunen? Hur ser beslutet ut?
 
  • Gilla
andreas_r
  • Laddar…
t_ehrngren t_ehrngren skrev:
Har en Kommuns Byggnadsförvaltning rätt att bestämma hur stor altan som en campinggäst får bygga på en camping mm?
Ja. Att anlägga en camping kräver bygglov, och att anlägga en uteplats är (så vitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel) bara bygglovsbefriad i anslutning till bostadshus.

Edit:
Hittade följande:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/altan/

Citat:
Var får en bygglovsbefriad altan anordnas?
En bygglovsbefriad altan får bara uppföras på en tomt där det finns ett befintligt en- eller tvåbostadshus. En bygglovsbefriad altan får byggas både till ett en- och tvåbostadshus eller till ett attefallshus om det är ett komplementbostadshus. En bygglovsbefriad altan får inte byggas till någon annan komplementbyggnad som inte är ett komplementbostadshus.
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi måste nog först komma överens om vad vi menar med altan. Boverkets text ovan gällande altan refererar till en upphöjd konstruktion:

"Boverket anser att en altan är en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken. Det innebär att en uteplats av trädgårdsplattor direkt på mark inte är att betrakta som en altan."

Jag utgår från att vi pratar om en enkel uteplats direkt på mark.
 
  • Gilla
Englawind och 1 till
  • Laddar…
Så klart dom kan om det är detaljplanelagt område
 
  • Gilla
Wiss och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi måste nog först komma överens om vad vi menar med altan. Boverkets text ovan gällande altan refererar till en upphöjd konstruktion:

"Boverket anser att en altan är en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken. Det innebär att en uteplats av trädgårdsplattor direkt på mark inte är att betrakta som en altan."

Jag utgår från att vi pratar om en enkel uteplats direkt på mark.
Helt korrekt!

Mitt inlägg syftade till en sådan ihopskruvad altan som husvagnsägare som parkerar på samma plats en hel säsong brukar skruva ihop. Det är inte ovanligt att de bygger upp en altan närmast i höjd med husvagnens golv eller strax under. En sådan borde (så som jag tolkar det) vara bygglovspliktig.

Att plantera växter i krukor och ställa ut runt om sin vagn borde vara ok, men att gräva upp och plantera växter är nog inget campingägaren gillar.. Vet dock inte om kommunen kan förbjuda plantering av växter så länge campingens ägare godkänner det, låter konstigt.
 
Claes Sörmland
Marcus_L Marcus_L skrev:
Det är inte ovanligt att de bygger upp en altan närmast i höjd med husvagnens golv eller strax under. En sådan borde (så som jag tolkar det) vara bygglovspliktig.
Jag måste nog besöka en camping...

Låter de konstruktionen stå kvar eller monteras den ned när de lämnar för säsongen?
 
  • Gilla
Nicke TH och 1 till
  • Laddar…
En husvagn kan du köpa för 20.000-200.000:-
En säsongsplats kostar 5-15000
Hyra en sommarstuga vid kusten lär kosta minst 10.000/vecka och då är du låst till den veckan du hyrt...
Dom jag känner med säsongsplats är där nästan varje helg från vår till höst och så klart några veckor på semestern
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag måste nog besöka en camping...

Låter de konstruktionen stå kvar eller monteras den ned när de lämnar för säsongen?
De måste montera ned dem. De skruvar ihop dem till våren och plockar ned dem till hösten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite OT men varför gör folk så med sina husvagnar år efter år på samma plats?
En rimligare fråga är väl varför kommunen prompt ska lägga sig i det.
 
  • Gilla
roffer och 8 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
De måste montera ned dem. De skruvar ihop dem till våren och plockar ned dem till hösten.
Det där beror ju lite på vilken camping man bor på, en bekant står i skärgården och där står vagnarna uppställda året om, endel plockar ner förtält men många står kvar
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårligen. Vilket lagrum åberopar kommunen? Hur ser beslutet ut?
Hej.
Jag har inte mer info ännu, men ska försöka få reda på vad Kommunen stöder sig på.
 
GoC GoC skrev:
Så klart dom kan om det är detaljplanelagt område
Hej.
Det är inte detaljplanerat område.
 
Marcus_L Marcus_L skrev:
Ja. Att anlägga en camping kräver bygglov, och att anlägga en uteplats är (så vitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel) bara bygglovsbefriad i anslutning till bostadshus.

Edit:
Hittade följande:
[länk]

Citat:
Var får en bygglovsbefriad altan anordnas?
En bygglovsbefriad altan får bara uppföras på en tomt där det finns ett befintligt en- eller tvåbostadshus. En bygglovsbefriad altan får byggas både till ett en- och tvåbostadshus eller till ett attefallshus om det är ett komplementbostadshus. En bygglovsbefriad altan får inte byggas till någon annan komplementbyggnad som inte är ett komplementbostadshus.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi måste nog först komma överens om vad vi menar med altan. Boverkets text ovan gällande altan refererar till en upphöjd konstruktion:

"Boverket anser att en altan är en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken. Det innebär att en uteplats av trädgårdsplattor direkt på mark inte är att betrakta som en altan."

Jag utgår från att vi pratar om en enkel uteplats direkt på mark.
Nej, detta gäller en upphöjd altan, som ej är fast förankrad i marken och kan plockas ned.
 
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.